Fungsi penyerap hentak
Apabila kenderaan
bergerak pada keadaan jalanraya yang mendatar/rata dan tiba – tiba rodanya
terlanggar satu bongkah, spring yang dipasang pada sistem gantungan akan
termampat. Selepas itu spring tersebut akan kembali ke kedudukkan normalnya.
Spring akan berhayun dari atas ke bawah dan dari bawah ke atas sehinggalah daya
yang bertindak ke atas spring sudah tiada. Proses inilah yang dapat dirasai
pada rangka kenderaan.
Beban yang
dipunyai oleh kenderaan akan menekan spring ke bawah semasa kenderaan bergerak,
daya yang dipunyai oleh spring semasa ini juga cuba menolak/melawan bebanan
yang dikenakan ke atasnya untuk balik ke keadaan normal (cuba menganjal).
Proses ini dipanggil hayunan spring, ianya berayun berulang – ulang dengan
mengambil masa yang sedikit sehingga kenderaan berada dikedudukan asal/stabil,
lihat rajah 1.
Ketidakstabilan
hayunan bukan sahaja melibatkan keselesaan pemandu, malahan ia juga melibatkan
keselamatan kenderaan tersebut.
Untuk
mengatasi hayunan spring, satu jenis alatan yang dinamakan “penyerap hentakkan”
telah direkabentuk. Satu daripada hujung penyerap hentakkan tersebut diikat
pada rangka kenderaan manakala hujung yang satu lagi dihubungkan kepada axle.
Apabila spring hendak bertindak seperti mampatan atau regangan, maka proses
tersebut akan dihalangi oleh penyerap hentak.
Apabila
rangka kenderaan bergerak ke atas dan turun ke bawah, penyerap hentak akan
terdorong keluar ataupun masuk ke dalam. Halangan yang ada pada penyerap hentak
akan cuba menyekat pergerakkan ke atas dan ke bawah. Dengan itu sesebuah
kenderaan akan kembali ke kedudukan asal dan menjadi stabil dengan cepat.
Binaan
penyerap hentak
Penyerap hentakkan telescopic (telescopic shock
absorber) terdiri daripada selinder dalam (inner cylinder), selinder luar
(outter cylinder), omboh (piston) dan
piston rod. Ada sesetengahnya mengandungi outer dust cover dan rock sheild.
Valve (injap) dipasang selari iaitu di dalam piston dan pada bahagian
bawah selinder dalam. Injap ini dipasang
untuk mengawal pergerakkan cecair hidraulik di dalam penyerap hentak.
Kedudukan penyerap hentak
Rajah 2: Kedudukan telescopic arbsorber pada kenderaan
Rajah 2 menunjukkan bagaimana telescopic arbsorber diikat pada kenderaan. Bahagian atas diikatkan dengan rubber grommets yang dicagakkan pada rangka kenderaan. Bahagian bawahnya pula dikat dengan bolt yang diikat pada lower arm pada sistem gantungan belakang. Sebarang gerakan suspension arm samada ke atas atau ke bawah, semuanya dikawal oleh penyerap hentak.
Operasi
penyerap hentak
Rajah 3
menunjukkan kedudukan penyerap hentakkan telescopic didalam 3 keadaan. Yang di
sebelah kiri, menunjukkan penyerap hentakkan berada di dalam keadaan rehat,
iaitu apabila kenderaan berada di dalam keadaan stabil. Pada masa ini selinder
dalam (pressure tube) dipenuhi cecair dan hanya separuh bahagian di dalam
selinder luar (reservoir tube) dipenuhi cecair. Pada masa ini, piston berada
ditengah – tengah saluran laluannya.
Di dalam rajah tengah pula kita dapat
melihat, apa yang terjadi kepada penyerap hentak apabila spring dimampatkan.
Piston akan ditolak ke bawah pressure tube, tekanan yang terhasil akan
menyebabkan injap terdapat pada piston valve terbuka lalu membenarkan cecair
masuk ke dalam presure tube. Pada masa ini, permukaan piston rod akan
diselaputi dengan cecair, dan pada masa yang sama juga sebahagian cecair akan
keluar melalui base valve dan keluar ke reservoir tube. Keadaan ini menyebabkan penyerap hentak
tersebut turut termampat.
Di sebelah
kanan rajah 3, kita dapat melihat tindakbalas yang terjadi kepada penyerap
hentak apabila spring meregang. Apabila keadaan ini berlaku, piston akan
tertarik oleh daya ke atas di dalam pressure tube dan cecair mengalir masuk ke
dalam pressure tube melalui piston melalui injap yang terdapat di dalamnya.
Untuk memenuhi ruang yang ditinggalkan oleh piston rod di dalam pressure tube,
penambahan cecair akan berlaku dengan cara menyedut cecair melalui base valve
daripada reservoir tube. Dengan cara ini, penyerap hentak tersebut akan
tertolak ke atas.
Rajah 3: Kedudukan penyerap
hentak semasa stabil, termampat dan meregang.
Teruskan membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment