Jenis – jenis sistem gantungan hadapan
Jenis –
jenis sistem gantungan yang sering digunakan pada bahagian hadapan kenderaan
ialah:
1.
Gandar rasuk tunggal dan kembar.
2.
Lengan sisi tak bersandar.
3. Lengan mengekor tak bersandar.
4. Topang mc pherson.
Gandar rasuk
tunggal
Sistem
gantungan jenis ini terdiri daripada rasuk keluli yang ditempa ke dalam bentuk
“I” dengan lubang berbentuk selinder dituang pada setiap hujung luar untuk
menempatkan dan mendudukkan cemat agung.
Permukaan
bergerudi yang rata dibentuk pada jarak yang sama dari hujung untuk menyediakan
pad cagakan bagi pegas dedaun. Pegas ditempatkan di atas pad – pad ini oleh
bolt tengahnya dan dipegang oleh bolt ‘U’.
Gandar rasuk “I” kembar
Sistem
gantungan dari jenis ini banyak
digunakan pada kenderaan perdagangan ringan. Gandar jenis ini, biasanya
digunakan bersama – sama pegas gegelung untuk mencapai kesan yang dikehendaki
iaitu memegaskan setiap roda hadapan secara individu, dan mengekalkan kekuatan
gandar rasuk.
Lengan sisi tidak bersandar
Sistem
gantungan ini dinamakan ‘tidak bersandar’ kerana setiap roda hadapan dipegaskan
secara ‘tidak bersandar’ kerana setiap roda hadapan dipegaskan secara tidak
bersandar terhadap satu sama lain. Lengan gantungan dipasangkan pada sudut 90o
terhadap kerangka. Rajah dibawah menunjukkan satu jenis sistem gantungan
hadapan lengan sisi tidak bersandar, yang terdiri daripada pegas gegelung,
lengan kawalan atas dan bawah (kerangka berbentuk ‘V’), gandar puntung dan
penyerap hentakan yang ditempatkan di dalam pegas gegelung.
Lengan mengekor tak bersandar
Secara
amnya, sistem ini terdiri daripada dua bar kilasan yang menyediakan pemegasan
secara tidak bersandar kepada lengan mengekor, di atas mana pengumpar roda
dicagakkan. Lengan gantungan dipasangkan selari terhadap kerangka supaya titik
cagakan pengumpar roda ‘mengekor’ di belakang pangsi lengan.
Topang Macpherson
Sistem
gantungan ini terdiri daripada penyerap hentakan teleskopik dan pemasangan
pegas gegelung. Pengumpar roda dan perumah luaran penyerap hentak adalah sama
ada diboltkan atau dikimpal bersama untuk membentuk unit tunggal. Hujung atas
pemasangan tersebut dipasangkan kepada bahagian kerangka yang diperkuatkan oleh
bebibir yang mengandungi bearing tujah getah tercagak. Pengumpar roda dan
sambungan bebola ditempatkan di hujung sebelah bawah topang. Sambungan bebola
membolehkan pemasangan berputar dan juga menyambungkan bahagian bawah topang
kepada lengan gantungan sisi yang mana disambungkan oleh pangsi kepada kerangka. Pergerakan ke hadapan lengan
sisi dikawal sama ada oleh bar hujung atau rod topang. Unit gantungan jenis ini
adalah popular pada kebanyakkan kereta yang kecil, kerana ia lebih padat dan
reka bentuknya yang mudah.
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.7 Gantungan Hadapan
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment