ROMBAK RAWAT PAM STERENG KUASA

 

1.         Langkah persediaan

 NOTA:

Sebelum menanggalkan komponen utama stereng kuasa, terlebih dahulu keluarkan cecair stereng. Caranya:-

 

a)         Jack naik kedua-dua roda       hadapan dan kemudian sangga           dengan sangga keselamatan

b)         Tanggalkan fluid return hose reservoir dan alirkan cecair     kedalam bekas

c)         Pusingkan roda stereng kekiri             dan kanan semaksima mungkin          (lock to lock) supaya cecair   dapat keluar dengan mudah

 

2.         Langkah menanggalkan pam stereng kuasa

a)         Tanggalkan pressure tube dan             return hose

 

b)         Keluarkan driven belt

 

c)         Tanggalkan pam stereng kuasa           dan bracket nya

 




3.         Langkah menanggalkan kotak gear stereng    kuasa

  a)         Tanggalkan universal joint yang         mengikat shaft stereng dengan           kotak gear

b)         Tanggalkan return line dan     pressure line

c)         Tanggalkan tie rod end dari    stereng

d)         Tanggalkan gear housing        bracket bolt and nut

e)         Keluarkan gear housing          assembly






4.         Rombak pam stereng kuasa

 a)         Ikat pam pada ragum

b)         Tanggalkan reservoir tank, bracket dan          o-ring

 c)         Tanggalkan pressure port union, flow             control valve dan spring

 d)         Tanggalkan flow control spring seat

 e)         Tanggalkan rear housing

 




 

 f)         Keluarkan rotor assembly dari housing           dengan mengetuk menggunakan plastic         hammer

 g)         Tanggalkan rotor, Shaft dan front side           plate

 



 

 

5.         Periksa pam stereng

 a)         Ukur oil clearance antara shaft dengan           bush menggunakan micrometer dan   caliper

 

            Standard clearance: 0.01mm - 0.03mm

            Max. clearance:       0.07mm

 

b)         Periksa vane plate menggunakan        caliper

 

            Max. Height    8.1 mm

            Min. Thickness            1.797 mm

            Min. Length    14.988 mm     






 c)         Ukur kelegaan antara rotor groove dan          vane plate

 

            Max. clearance - 0.028 mm

 







 

 

 d)         Periksa flow control valve

             I.          Sapukan valve dengan fluid

             ii.         Tutup salah satu lubang dan                           masukkan tekanan udara 4 - 5 kg/cm (57 - 71 psi, 392- 490 Kpa) melalui lubang yang bersetentangan dan pastikan udara tidak boleh lulus melalui end hole

 

 e)         Periksa ketinggian flow control spring           menggunakan skala

            Standard                     38 mm

             Minimum length          36 mm


 

 6.         Memasang semula pam stereng kuasa

            Rujuk gambarajah dibawah sebelum memasang semula pam stereng kuasa

 





7.         Pasang side plate hadapan, o ring dan            rotor pada shaft

 NOTA:

Minyakkan semua bahagian sliding surface dengan bendalir stereng sebelum dipasang semula

 a)         Pasang o ring pada side plate

b)         Pasang side plate dan rotor pada shaft

 c)         Pasang snap ring

 




8.         Pasang pin panjang dan rotor pada     housing hadapan

 a)         Pasang o ring baru dalam lurah housing

 b)         Bubuh grease pada oil seal

 c)         Pasang wave washer pada pin housing

 d)         Gunakan plastic hammer untuk          memasukkan rotor

 





9.         Pasang pin pendek, cam ring dan vane           plate

 a)         Pasang pin pendek

b)         Halakan cam ring yang bertanda keluar          dan selarikan lubang yang besar pada             pin panjang






10.       Pasang flow control valve dan pressure          port union

 a)         Pasang spring seat, o ring dan snap ring

b)         Pasang valve serta spring kedalam      housing

c)         Pasang o ring pada lurah pressure port           union

d)         Ikat pressure port union torque - 700 kg/cm



 


11.       Pasang suction port union

 a)         Pasang suction port union serta o ring            dan ikat bolt nya. Torque - 130 kg/cm

 


 




12.       Pasang drive pulley

a)         Pasang drive pulley dan ikat mengikut           torque. Torque - 440 kg/cm



 

b)         Pasang vane plate dengan hujung yang          bulat menghala keluar






13.       Pasang side plate belakang, o ring dan           housing

 a)         Pasang o ring baru pada side plate dan           selarikan lubang pada plate dan pin dan         pasang plate

b)         Selarikan tanda pada housing dan      pasang housing belakang serta o ring

 


c)         Ikat keempat-empat bolt dengan torque         wrench. Torque - 475 kg/cm

 





14.       Uji keadaan pusingan shaft

a)         Uji kelancaran pusingan shaft

 b)         Pasang sementara nut pada pulley dan           uji daya kilas pusingan

             Daya kilas pusingan ialah - Kurang dari         2.8 kg/cm



 



Teruskan membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.

 

BAB 1 : SISTEM STERENG

1.1   Prinsip Stereng

1.2   Fungsi Dan Peranan Perangkai Stereng

1.3   Stereng Manual

1.4   Kotak Stereng

1.5   Susun Sistem Stereng Kuasa

1.6   Pam & Kotak Gear Stereng Kuasa

1.7   Operasi Sistem Stereng Kuasa 

1.8   Rombak Rawat Kotak Gear Stereng Kuasa

1.9   Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa

 

BAB 2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)

2.1   Jenis – Jenis Sistem Gantungan

2.2   Sambungan Bebola

2.3   Jenis – Jenis Bush Sistem Gantungan

2.4   Rubber Bump Stop

2.5   Penyerap Hentak

2.6   Jenis - Jenis  Pegas

2.7   Gantungan Hadapan

2.8   Gantungan Belakang

2.9   Tukar Ball Joint Dan Suspension Bush

2.10  Tukar Shock Absorber Dan Bump Stops

2.11  Buka Dan Pasang Pegas Dedaun

2.12  Buka Dan Pasang Topang Mc Pherson

 

BAB 3 : SISTEM BREK

 

3.1   Penerangan Sistem Brek

3.2   Periksa Dan Tukar Pad & Lining Brek

3.3   Periksan Dan Tukar Disk Dan Drum Brek

3.4   Buka Dan Pasang Brek Booster Dari Kenderaan

3.5   Kaedah Melakukan Bleeding

3.6   Overhaul Master Pump

3.7   Kesan Masalah (Troubleshooting)  Sistem Brek

3.8   Anti-Lock Braking System (ABS)

 

BAB 4 : RODA

4.1   Pengenalan Roda

4.2   Fungsi Dan Binaan Tayar

4.3   Jenis–Jenis Kehausan Tayar

4.4   Tukar Tayar Dan Rim

4.5   Jajaran Roda

 

BAB 5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)

5.1   Menyediakan Jadual Kerja.

5.2   Melaksanakan Sesi Taklimat.

5.3   Penyediaan Budget.

5.4   Pemantauan Prestasi Pekerja

5.5   Latihan Pekerja.

5.6   Memantau Keselamatan Bengkel

5.7   Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan

5.8   Menyediakan Laporan Pengurusan

 


No comments:

Post a Comment

SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK

  1.0    SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK     1.1    Saluran Pemasaran   Saluran pemasaran ialah gabungan sekumpulan orga...