1. Langkah persediaan
Sebelum menanggalkan
komponen utama stereng kuasa, terlebih dahulu keluarkan cecair stereng.
Caranya:-
a) Jack naik kedua-dua roda hadapan
dan kemudian sangga dengan
sangga keselamatan
b) Tanggalkan fluid return hose reservoir dan alirkan cecair kedalam
bekas
c) Pusingkan roda stereng kekiri dan kanan semaksima mungkin (lock to lock) supaya cecair dapat keluar dengan mudah
2. Langkah menanggalkan
pam stereng kuasa
a) Tanggalkan pressure tube dan return hose
b) Keluarkan driven belt
c) Tanggalkan pam stereng kuasa dan bracket nya
3. Langkah menanggalkan
kotak gear stereng kuasa
a) Tanggalkan universal joint yang mengikat shaft stereng dengan kotak gear
b) Tanggalkan return line dan pressure
line
c) Tanggalkan tie rod end dari stereng
d) Tanggalkan gear housing bracket
bolt and nut
e) Keluarkan gear housing assembly
4. Rombak pam stereng
kuasa
a) Ikat pam pada ragum
b) Tanggalkan reservoir tank, bracket dan o-ring
c) Tanggalkan pressure port union, flow control valve dan spring
d) Tanggalkan flow control spring seat
e) Tanggalkan rear housing
f) Keluarkan rotor assembly dari housing dengan mengetuk menggunakan plastic hammer
g) Tanggalkan rotor, Shaft dan front side plate
5. Periksa pam stereng
a) Ukur oil clearance antara shaft dengan bush menggunakan micrometer dan caliper
Standard clearance:
0.01mm - 0.03mm
Max. clearance: 0.07mm
b) Periksa vane plate
menggunakan caliper
Max. Height 8.1 mm
Min. Thickness 1.797 mm
Min. Length 14.988 mm
c) Ukur kelegaan antara rotor groove dan vane plate
Max. clearance - 0.028
mm
d) Periksa flow control valve
I. Sapukan valve dengan fluid
ii. Tutup salah satu lubang dan masukkan tekanan udara 4 - 5 kg/cm (57 - 71 psi, 392- 490 Kpa) melalui lubang yang bersetentangan dan pastikan udara tidak boleh lulus melalui end hole
e) Periksa ketinggian flow control spring menggunakan skala
Standard 38 mm
Minimum length 36 mm
6. Memasang semula pam stereng kuasa
Rujuk gambarajah
dibawah sebelum memasang semula pam stereng kuasa
7. Pasang side plate
hadapan, o ring dan rotor pada
shaft
NOTA:
Minyakkan semua bahagian sliding surface dengan bendalir stereng
sebelum dipasang semula
a) Pasang o ring pada side plate
b) Pasang side plate dan rotor pada shaft
c) Pasang snap ring
8. Pasang pin panjang dan
rotor pada housing hadapan
a) Pasang o ring baru dalam lurah housing
b) Bubuh grease pada oil seal
c) Pasang wave washer pada pin housing
d) Gunakan plastic hammer untuk memasukkan rotor
9. Pasang pin pendek, cam
ring dan vane plate
a) Pasang pin pendek
b) Halakan cam ring yang bertanda keluar dan selarikan lubang yang besar pada pin panjang
10. Pasang flow control
valve dan pressure port union
a) Pasang spring seat, o ring dan snap ring
b) Pasang
valve serta spring kedalam housing
c) Pasang
o ring pada lurah pressure port union
d) Ikat
pressure port union torque - 700 kg/cm
11. Pasang suction port
union
a) Pasang suction port union serta o ring dan ikat bolt nya. Torque - 130 kg/cm
12. Pasang drive pulley
a) Pasang
drive pulley dan ikat mengikut torque.
Torque - 440 kg/cm
b) Pasang
vane plate dengan hujung yang bulat
menghala keluar
13. Pasang side plate
belakang, o ring dan housing
a) Pasang o ring baru pada side plate dan selarikan lubang pada plate dan pin dan pasang plate
b) Selarikan
tanda pada housing dan pasang housing
belakang serta o ring
c) Ikat keempat-empat bolt dengan torque wrench. Torque - 475 kg/cm
14. Uji keadaan pusingan
shaft
a) Uji kelancaran pusingan
shaft
b) Pasang sementara nut pada pulley dan uji daya kilas pusingan
Daya kilas pusingan ialah - Kurang dari 2.8 kg/cm
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment