Jenis – jenis sistem gantungan belakang
Jenis –
jenis sistem gantungan yang sering digunakan pada bahagian belakang kenderaan
boleh dikelaskan kepada dua jenis iaitu:
1.
Sistem gantungan gandar pejal
(hidup).
2.
Sistem gantungan belakang tak
bersandar.
Sistem gantungan gandar pejal
Sistem
gantungan ini pada amnya terdiri daripada pegas separuh elips, gandar belakang
yang ‘hidup’ dan penyerap hentak hidraulik. Sistem gantungan jenis ini banyak digunakan kerana kos pembuatan yang
murah dan kemampuannya untuk menyediakan penebatan ruang penumpang yang agak
baik daripada hingar gandar belakang dan jalanraya.
Disebalik
kebaikan – kebaikan diatas, susun aturnya menderitai dua kekurangan iaitu:
1.
Gandar tidak ditempatkan secara
positif.
2.
Berat perumah gandar tidak dibawa
oleh pegas (berat tidak dipegaskan).
Sistem
gantungan gandar pejal boleh dibahagikan kepada 4 jenis iaitu:
1.
Pegas dedaun separuh - elips.
2.
Sistem kaitan empat.
3.
Sistem kaitan lima.
4.
Sistem kaitan enam (watts).
Pegas dedaun separuh – elips
Pegas dedaun separuh – elips ini
digunakan bersama – sama dengan perumah gandar pejal atau ‘hidup’ yang
dicagakkan secara membujur dan didakap dalam kedudukan oleh bolt ‘U’. Hujung
hadapan setiap pegas disambungkan kepada badan oleh cemat keluli dan sesendal
getah. Bahagian belakang pula disambungkan dengan mengunakan belenggu berbuai
yang mengandugi sesendal getah. Belenggu tersebut membenarkan perubahan panjang
pegas yang disebabkan oleh bebanan atau pergerakan gantungan.
Pegas
jenis ini boleh terdiri daripada daun tunggal, walaubagaimanapun yang lazim
digunakan ialah empat atau lima daun. Dua penyerap hentakkan dua tindakan
selalunya dipasangkan kepada plat pelana pegas.
Pembalikan yang mana dipasangkan
kepada kenderaan yang dilengkapi dengan pegas dedaun memasukkan bar berbuai,
rod panhard untuk kawalan sisi, rod kawalan atas dan bawah yang mana menghalang
pergerakkan perumah gandar.
Sistem kaitan empat
Sistem ini menggabungkan perumah
gandar belakang ‘hidup’ dengan sepasang pegas gegelung. Perumah gandar
ditempatkan oleh dua lengan bawah yang dicagakkan secara membujur dan dua
lengan atas yang condong. Sesendal getah dipasang pada kedua – dua hujung
lengan meletak untuk mengelakkan pemindahan bunyi. Masalah pesongan pegas yang
didapati pada sistem pegas dedaun boleh dihapuskan dan daya – daya memecut dan
membrek boleh dikawal secara berkesan.
Kawalan
perjalanan boleh dibaiki dengan mengunakan pegas kadar berubah dan bar berbuai.
Dua penyerap hentakkan dua tindakan melengkapkan sistem yang piawai.
Sistem kaitan lima
Sistem
ini pada asasnya merupakan sistem kaitan empat yang diperbaiki dengan menambah
rod panhard dan mengkaji semula sudut cagakan lengan atas. Rod panhard
memperbaiki kestabilan sisi gandar walaupun pergerakan gantungan masih lagi
menyebabkan pergerakkan sisi yang kecil.
Sistem kaitan enam (watts)
Sistem
ini terdiri daripada dua lengan atas dan dua lengan mengekor bawah yang
menyambungkan perumah gandar ‘hidup’ kepada badan. Lengan – lengan ini tidak
sama panjang dan pergerakkan gandar sebagai sambutan kepada daya – daya membrek
dan memecut dikawal secara persis. Untuk mengelakkan pergerakkan sisi dua
lengan tambahan (kaitan watts) dicondongkan dari badan kepada tuil pangsi pada
perumah gandar belakang. Setiap lengan mengandungi sesendal getah bagi tujuan
penebatan bunyi.
Penambahan
penyerap hentakan, bar berbuai dan pegas kadar berubah melengkapkan pemasangan
lazim bagi sistem jenis ini.
Sistem
gantungan belakang tak bersandar
Pembaikan rekabentuk pada sistem
gantungan gandar pejal menyelesaikan banyak masalah, namun perumah gandar masih
kekal sebagai berat tak berpegas.
Gantungan belakang tak bersandar menyediakan satu jawapan kepada masalah ini dengan menempatkan perumah pacuan akhir yang berat kepada lantai badan. Unit pacuan akhir yang berat sekarang ini boleh ditampung oleh pegas kenderaan dan dikelaskan sebagai sebahagian daripada berat yang dipegaskan.
Penempatan
semula ini memperkenalkan kekompleksan kepada gandar belakang, kerana aci
sekarang ini perlu bergerak dengan pesongan gantungan dan mengekalkan sudut
pacuan yang berkesan tanpa getaran. Aci gandar dengan itu perlu megandungi
sambungan gelincir dan sambungan halaju malar untuk memampas perubahan dalam
jarak dan sudut pacuan.
Pegas gegelung dan penyerap
hentakan yang berasingan merupakan kaedah memegas yang paling popular,
bagaimanapun, kebanyakan kenderaan dipasangkan dengan unit perpaduan
pegas/penyerap hentak yang serupa dengan unit gantungan hadapan Mac Pherson.
Bar buai selalunya dimasukkan sebagai komponen piawai.
Bar
kilasan juga telah digunakan sebagai pegas utama pada model yang tertentu,
walaupun sistem gantungan jenis ini agak jarang digunakan namun ia sering digunakan
pada kereta pacuan roda hadapan sebagai rasuk kilasan atau gandar.
Gantungan
kaitan mengekor rasuk lintang
Sistem
ini banyak digunakan pada kenderaan pacuan roda hadapan. Secara umumnya,
susunan ini terdiri daripada rasuk kilasan melintang yang dicagakkan ke dalam
kenderaan dengan pembawa roda lengan mengekor dipasangkan pada setiap hujung
rasuk. Kedudukan pegas, titik cagakan rasuk dan penyerap hentak berubah – ubah
tetapi konsep rasuk kilasan melintang adalah serupa.
Rajah 6: Sistem gantungan kaitan mengekor rasuk lintang
Gantungan
kaitan sisi/mengekor
Sistem
ini terdiri daripada topang teleskopik kepada mana puntung gandar diboltkan.
Topang ditempatkan oleh dua kaitan bawah melintang dan pergerakan hadapan dan
belakang dihalang oleh kaitan membujur diantara topang bawah dan badan.
Rajah 7: Sistem gantungan kaitan mengekor
Gantungan
lengan mengekor
Sistem
ini terdiri daripada lengan bawah yang dipangsikan pada 90° terhadap garis
tengah kenderaan. Bahagian belakang lengan mengandungi hab dan bearing melalui
mana aci gandar melaluinya. Apabila gantungan naik dan jatuh pada titik lekapan
90° memastikan bahawa roda bergerak tanpa perubahan jajaran atau kamber.
Gantungan
lengan separuh –mengekor
Sistem
ini digunakan secara meluas dan adalah amat serupa pada zahirnya dengan
gantungan lengan mengekor. Perbezaan yang utama ialah sudut titik lekapan
lengan bawah. Titik pangsi disetkan pada sudut yang tajam terhadap garis tengah
kenderaan dan pergerakan lengan menyebabkan perubahan pada jajaran dan kamber
roda apabila ia menaik dan turun. Perubahan sudut ini boleh dikira oleh pereka
bentuk dan penanganan kenderaan boleh diperbaiki bergantung kepada kedudukan
dimana lengan bawah dipangsikan.
Gandar separuh berbuai
Bentuk
sistem gantungan ini sentiasa berubah – ubah, bagaimanapun, salah satu versi yang
digunakan oleh pengeluar kenderaan terdiri daripada pegas gegelung yang
dicagakan diatas perumah pejal. Perumah tersebut dibelah di tengah –
tengah dan kedua – dua boleh bergerak diatas satu sama
lain yang mana dikawal oleh lengan pangsi dan pegas memampas. Perubahan kamber
yang besar boleh dijangka apabila roda bergerak ke atas atau ke bawah melalui
perjalanannya. Reka bentuk ini tidak mendapat sambutan orang ramai.
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.8 Gantungan Belakang
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment