Fungsi
roda
Fungsi roda
ialah
1. Menyokong berat kenderaan.
2.
Memindahkan dayakilas memacu dan
membrek.
3.
Merintang tujah sisi semasa
membelok.
4.
Memudahkan tayar diimbangkan samada
secara statik atau dinamik.
Jenis –
jenis roda
1.
Roda keluli tertekan.
Roda ini
ialah jenis yang paling banyak digunakan pada kenderaan. Ia mengandungi cakera
keluli tertekan atau terhentak yang dikimpal kepada rim bulat luaran. Rim
mempunyai bahagian tengah yang menurun atau telaga yang membenarkan tayar
dikeluarkan dan dipasang dengan mudah. Ia juga mempunyai bonggol keselamatan
untuk menempatkan kumai tayar, bonggol keselamatan ini akan memastikan bahawa
kumai tayar tidak bergerak dalam arah sisi apabila tayar kurang kembung . Rim
juga mempunyai lubang untuk menempatkan injap tayar.
Cakera
keluli pula mempunyai lubang ditengah – tengahnya, untuk membenarkan roda
dipasang ke atas pemasangan hab. Empat atau lima lubang tirus dijarakkan sama
jauh disekeliling cakera, dimana nat cagakkan tirus menengahkan roda diatas
pemasangan hab.
Terdapat
juga lekah atau lubang yang dipotong pada cakera yang berdekatan dengan rim,
dengan tujuan untuk membenarkan udara beredar untuk mendinginkan pemasangan
gelendong brek atau cakera brek.
1.
Roda jenis jejari.
Roda
jenis ini biasanya digunakan pada kereta lumba atau motorsikal. Ia adalah kuat
tetapi ringan. Ia hanya mempunyai satu nat kunci, dariitu roda dapat ditukar
dengan cepat.
2.
Roda aloi.
Roda
jenis ini dibina melalui proses tuangan, ia diperbuat daripada aloi alumunium
dan magnesium. Ianya adalah ringan dan kuat.
Rajah 3: Roda aloi alumunium
Saiz roda
Roda
biasanya dikenali melalui tiga ukuran iaitu:
1. Lebar rim.
2. Tinggi bebibir.
3.
Garispusat rim roda.
Rajah 4: Cara mengambil ukuran roda
Tanda
pengenalan biasanya dicop pada rim roda. Tandaan lazim seperti 6JJ x 14 merujuk kepada:
6 – 6 inci
lebar rim roda.
JJ – tinggi
bebibir.
14 – 14 inci garispusat roda
Nota:
Tinggi bebibir boleh dikenal pasti
melalui huruf – huruf (J, K, JJ, dsb.). Huruf – huruf ini merujuk kepada tinggi
tertentu, contohnya, bebibir rim ‘K’ ialah setinggi 0.77 inci.
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment