1. PENGENALAN
1. INTRODUCTION
ABS (Anti-lock Braking System) adalah sistem brek
yang memastikan kawalan penuh roda kemudi dengan menghalang kenderaan daripada
mengunci roda secara tiba-tiba dalam keadaan brek dalam semua keadaan jalan dan
pada semua kelajuan. Sistem ABS dibangunkan untuk mencegah penutupan roda pada
kenderaan darat bermotor. Dalam kes brek ABS, perubahan bilangan putaran setiap
roda dikendalikan oleh unit kawalan elektronik yang disebut Brake Control
Module (BCM atau EBCM). Semasa memandu, mungkin perlu menekan pedal brek dengan
segera kerana pelbagai halangan yang muncul di depan kereta.
ABS
(Anti-lock Braking System) is a braking system that ensures full control ofthe
steering wheel by preventing the vehicle from locking the wheels in sudden
brakingsituations in all road conditions and at all speeds. ABS system is
developed to prevent thelocking of the wheels on motor land vehicles. In the
case of ABS braking, the change inthe number of revolutions of each wheel is
controlled by an electronic control unit whichis called Brake Control Module
(BCM or EBCM). While driving, it may need to urgentlypress the brake pedal
because of the various obstacles that appear in front of the car.
Kes seperti itu, kedua-dua klac dan brek atau hanya
pedal brek mesti ditekan pada masa yang sama dengan kuat untuk menghentikan
kereta. Jika tidak, kereta itu mungkin terkena objek, atau boleh mengakibatkan
kemalangan yang akan menyebabkan kerosakan besar. Apabila pedal brek tiba-tiba
ditekan, roda kenderaan yang tidak mempunyai sistem ABS terputus hubungannya
dengan roda kemudi dan terkunci . Oleh itu, dalam hal ini roda tidak dapat
merasakan perintah dari stereng. Roda kunci terkunci ini mengurangkan
kelenturan kenderaan menjadi sifar.
Insuch cases,
both the clutch and the brake or only brake pedal must be pressed at the
sametime very strongly in order to stop the car. Otherwise, the car might hit
the object, or itcould lead to an accident that will cause a huge damage.When
the brake pedal is suddenly pressed, the wheels of vehicles that do not havean
ABS system lose their connection with the steering wheel and are locked.
Therefore,in this case the wheels cannot sense the commands from the steering
wheel. These lockedwheels reduce the vehicle's maneuverability to zero.
Walau bagaimanapun, kenderaan dengan sistem ABS
tidak mengunci roda dalam keadaan brek secara tiba-tiba. Pemandu dapat dengan
mudah menghilangkan kereta dengan gerakan yang sederhana dengan memutar sedikit
cahaya roda kemudi semasa caris tergelincir. ABS adalah sistem yang tidak
kehilangan hubungan roda dengan roda kemudi semasa pedal brek ditekan. Ia
menghentikan roda dengan mengirimkan perintah ke roda dengan selang waktu yang
sangat pendek, dan setelah waktu yang sangat singkat, ia akan menghantar
perintah itu untuk mematikan kaliper rem yang diperas. Keadaan urutan ini
diulang dua puluh kali dalam beberapa saat.
However,
vehicles with an ABS system do not lock the wheels in sudden braking
situations. The driver can easily get ridof the car in a simple maneuver by
turning the steering wheel light slightly while the caris skidding.ABS is a
system that does not lose the connection of the wheels with the steeringwheel
when the brake pedal is pressed. It stops the wheels by sending a command to thewheels
with very short intervals, and after a very short time it sends the command
againto deactivate squeezed brake calipers. This sequence state is repeated
twenty times in asecond.
Tujuannya adalah; apabila kereta dengan kelajuan
tinggi ia tidak boleh berhenti secara tiba-tiba, ia tidak boleh berada di
tempat itu kerana momen inersia. Jadi, ia terus meluncur ke hadapan secara
tiba-tiba. Pada waktu itu, penumpang di dalam kenderaan boleh melompat keluar
dari kaca depan. Walau bagaimanapun, ABS melambatkan roda dan menghentikan
kereta dengan cara terkawal.
The aim is;
when a car at high speed it cannot suddenly stops, it cannot staywhere it is
due to moment of inertia. So, it continues to slide forward suddenly. At
thistime, passengers inside the vehicle can even jump out of the windshield.
However, ABSslows the wheels and stops the car in a controlled way.
Di ABS, sistem berjalan di bawah kawalan komputer.
Pemandu hanya mengoperasikan pedal brek dan, jika perlu, menggerakkan kereta
dengan stereng. Pemandu yang berpengalaman dengan kenderaan ABS; berbanding
dengan pemandu berpengalaman- yang menggunakan kenderaan tanpa ABS, ia
menghentikan kereta dengan cara yang lebih selamat dan selesa dan
menyingkirkannya secara tidak sengaja. Dalam sistem kerja ABS; Apabila sensor
mengesan bahawa roda mulai tergelincir, ia menghantar arahan kepada brek untuk
segera menghentikan daya berhenti. Di sini difahami bahawa formula kerja ABS
berdasarkan had tekanan. Rajah 1 menunjukkan pemampatan brek antara ABS dan
tanpa kereta ABS.
In ABS, the
system runs under the control of computers. The driver only operatesthe brake
pedal and, if necessary, maneuvers the car by steering wheel. Anyinexperienced
driver with an ABS vehicle; compared with the experienced drivers- whouse the vehicle
without ABS, it stops the car in a much safer and more comfortable wayand gets
rid of it by accident. In the working system of ABS; When the sensors
detectthat the wheels are starting to slip, it sends a command to the brake to
immediately cutthe stopping power. Here it is understood that the working
formula of the ABS is basedon the pressure limitation. Figure 1 shows braking
compression between ABS andwithout ABS car.
Gambar 1.1: Dengan ABS, kereta mendapat
kestabilan dan kawalan yang lebih baik semasa melakukan brek (Sumber Gambar: www.toyota.lk)
Figure
1.1: With ABS, the car gets better stability and control while braking (Image
Source:www.toyota.lk)
Kenderaan dengan ABS berhenti pada jarak yang lebih
pendek daripada kenderaan lain, lebih stabil dan selamat. Terutama ada
kepentingan penting ABS apabila jalan masuk melengkung secara tiba-tiba dan
brek kecemasan diperlukan. Kenderaan dengan ABS boleh melakukan brek dan
pergerakan dengan selamat kerana kebolehlenturannya, tetapi dalam keadaan yang
sama kenderaan tanpa ABS berisiko dilemparkan ke luar jalan. Kerana kenderaan
dengan ABS terus berada di bawah kawalan pemandu di jalan yang melengkung.
Vehicles with
ABS stop at a shorter distance than other vehicles, more stable andsafe.
Especially there is a vital importance of ABS when sudden entry into curved
roadsand emergency braking is required. The vehicle with ABS can safely brake
and maneuverbecause of its maneuverability, but in the same situation the vehicle
without ABS is atrisk of being thrown out of the road. Because the vehicle with
ABS continues to be underthe control of the driver in curved roads.
4. KOMPONEN UTAMA ABS
4. MAIN COMPONENTS OF ABS
4.1. Unit Kawalan Hidraulik
4.1. Hydraulic Control Unit
Unit hidraulik menyesuaikan tekanan silinder brek
setiap roda dengan perintah yang datang dari unit kawalan enjin (ECU). Semasa
penyesuaian ini, solenoidvalves digunakan. Di mana enjin kereta berada, brek
utama diposisikan antara silinder induk dan silinder brek roda. Oleh itu,
sambungan ke silinder pusat brek dan pautan ke silinder brek roda tetap pendek.
Unit hidraulik mempunyai injap solenoid masuk dan keluar untuk mengawal tekanan
setiap roda. ECU memainkan peranan penting dalam bahagian ini dan memenuhi
semua tugas elektronik dan elektrik dengan fungsi kawalan sistem. Rajah 4.1.1
menunjukkan lokasi Hydraulic Control Unitein pada enjin kereta.
The hydraulic
unit adjusts the brake cylinder pressure of each wheel withcommands coming from
the engine control unit (ECU). During this adjustment, solenoidvalves are used.
Where the car's engine is located, the main brake is positioned betweenthe
master cylinder and the wheel brake cylinders. Thus, the connections to the
brakecenter cylinders and the links to the wheel brake cylinders are kept
short. The hydraulicunits have inlet and outlet solenoid valves for controlling
each wheel pressure. The ECUplays an important role in this part and fulfills
all electronic and electrical tasks with thecontrol functions of the system.
Figure 4.1.1 shows location of Hydraulic Control Unitein the car engine.
Figure
4.1.1: Location of Hydraulic Control Unit in car engine.
4.2. Sensor
Kelajuan Roda
4.2. Wheel Speed Sensor
ECU, atau unit kawalan enjin, menggunakan sensor
dari kelajuan roda untuk menghitung kelajuan roda kereta. Terdapat dua prinsip
dalam hal ini, kelajuan roda aktif dan pasif. Sama ada aktif atau tidak aktif,
kedua-dua kelajuan ukuran kelajuan roda dengan medan magnet, tanpa roda. Kini
sensor yang lebih aktif digunakan. Varian sensor aktif dapat digunakan
kedua-dua arah putaran roda dan kelajuan roda. Rajah 4.2.1 menunjukkan lokasi
sensor kelajuan roda di dalam kereta.
The ECU, or engine control unit, uses the signals from the wheel speed sensors tocalculate the speed of the car's wheels. There are two principles in this regard, active andpassive wheel speeds. Whether active or inactive, both speeds measure the speed of thewheels with the magnetic field, without touching the wheels. Today more active sensorsare used. Active sensor variants can control both the direction of rotation of the wheelsand the speed of the wheels. Figure 4.2.1 shows location of wheel speed sensors in car.
Gambar 2.2.1: Lokasi sensor kelajuan roda, Silinder Induk, Modul kawalan di dalam kereta.
Figure 2.2.1: Location of wheel speed sensors, Master Cylinder, Control module in car.
4.3. Sensor
Pecutan
4.3. Deceleration Sensor
Semasa melakukan pengereman pada kenderaan pacuan
empat roda, ia mengesan kadar deselerasi kenderaan dan menghantar isyarat ini
ke ECU. ECU menggunakan isyarat ini untuk menentukan keadaan permukaan jalan
dengan tepat dan membuat pengukuran kawalan yang diperlukan. Sensor kelajuan
pengecilan terletak di ruang bagasi di dalam kereta penumpang dan di ruang
enjin di kenderaan lain. Sensor perlambatan mengandungi dua pasang LED (diod
pemancar cahaya) dan satu saluran dengan plat transistor foto dan litar penukaran
isyarat. Apabila kadar perlambatan kenderaan berubah, plat saluran digegarkan
sepanjang arah membujur kenderaan sesuai dengan kadar perlambatan. plat saluran
membuka dan menutup transistor foto dengan memotong cahaya dari transistor foto
dari LED. Kadar di mana transistor ini dimatikan dan dimatikan dibahagikan
kepada empat tahap, yang diberi isyarat kepada ECU.
During
braking on four-wheel-drive vehicles, it detects the vehicle's decelerationrate
and sends these signals to the ECU. The ECU uses these signals to
determineprecisely the road surface conditions and make the required control
measurements. Thedeceleration speed sensor is located in the luggage
compartment in passenger cars and inthe engine compartment in other vehicles.
Deceleration sensor contains two pairs ofLEDs (light emitting diode) and one
channel with photo transistor plate and a signalconversion circuit.When the
vehicle's deceleration rate changes, the channel plate is rocked alongthe
longitudinal direction of the vehicle in accordance with the deceleration
rate.Channels on the channel plate open and close the photo transistor by
cutting off the lightcoming from the photo-transistor from the LEDs. The rate
at which these transistors turnon and off is divided into four levels, which are
signaled to the ECU.
4.4. Injap
4.4. Valves
Unit Kawalan Hidraulik mengawal injap ini yang
sentiasa aktif dalam sistem ini. Tugas utama injap adalah; Di kedudukan
pertama, injap terbuka; omboh di caliper dipecahkan dengan memberikan kekuatan
penuh kepada mereka. Di kedudukan kedua memotong garis injap; ia memotong
aliran hidraulik pada garis yang menuju ke omboh dan tidak ada daya yang
dihantar walaupun pedal ditekan
The Hydraulic
Control Unit controls these valves which are continuously active in thesystem.The
main tasks of valves are;In the first position, valve open; the pistons in the
caliper are braked by giving full powerto them.In the second position cuts the
valve line; it cuts off the hydraulic flow on the line leadingto the piston and
no power is transmitted even when the pedal is pressed
Di kedudukan ketiga, separuh terbuka; dalam mod ini
sejumlah hidraulik dibolehkan atas dan tekanan dikenakan pada omboh sementara
daya brek dikawal sehingga saluran tidak dibuka sepenuhnya.
In The third
position, half open; in this mode a certain amount of hydraulic is allowed
topass and pressure is applied to the pistons while the brake force is kept
under control sothat the line is not completely opened.
4.5. Pam
Hidraulik
4.5. Hydraulic Pump
Apabila aliran saluran injap dihentikan, tekanan
hidraulik dilepaskan dari pam untuk mendapatkan kembali tekanan yang hilang.
Proses ini diulang setiap kali tekanan hidraulik menurun kerana pembukaan
injap. Ia terletak di unit hidraulik. Dalam keadaan kerosakan, ABS dinyahaktifkan
dan lampu amaran ABS menyala.
When the flow
of the valve line is stopped, the hydraulic pressure is released fromthe pump
to regain the lost pressure. This process is repeated every time when
thehydraulic pressure decreased due to opening of valves. It is located on the
hydraulic unit.In the fault condition, the ABS is deactivated and the ABS
warning lamp lights up.
4.6. Modul
Kawalan ABS
4.6. ABS Control Module
ABS Control Module adalah mikropemproses yang
menilai maklumat yang dihantar oleh sensor kelajuan roda dan dengan maklumat
ini ia mengawal sistem ABS dengan memberikan arahan yang diperlukan kepada
penggerak. Secara amnya, ia terletak di bawah unit hidraulik. Di beberapa
kenderaan, unit hidraulik mungkin dipasang di lokasi yang berbeza. Sekiranya
berlaku kesalahan, ABS dan sistem yang dihubungkan tidak diaktifkan, beberapa
kegagalan boleh menyebabkan masalah dengan sistem lain, dan lampu amaran ABS
dihidupkan.
ABS Control
Module is a microprocessor that evaluates the informationtransmitted by the
wheel speed sensors and with this information it controls the ABSsystem by
giving the necessary commands to the actuators. Generally, it is located
underthe hydraulic unit. In some vehicles the hydraulic unit may have been
mounted at adifferent location. In the event of a fault, the ABS and the
connected systems aredisabled, some failures may cause problems with other
systems, and the ABS warninglamp is turn on.
5. JENIS ABS
5. TYPES OF ABS
5.1 ABS roda
empat dan ABS roda belakang
5.1 Four-wheel ABS and Rear-wheel ABS
Tujuan ABS empat roda adalah untuk memberikan
kestabilan maksimum dalam keadaan berhenti kereta dan kemampuan manuver
pemandu. Pada kenderaan dengan ABS pada semua roda empat, sistem brek kereta
menghalang roda terkunci pada semua roda empat. Pemandu dapat mengawal
kenderaan dengan lebih baik dan kenderaan lebih mudah dikawal. Pada masa ini,
tekanan pengereman yang diperlukan untuk pengereman telah ditetapkan. Sekiranya
hanya tuala belakang yang mempunyai ABS; keadaan ini biasanya dijumpai di trak,
bas mini dan kereta sukan. Kereta dicegah terkunci hanya pada roda belakang.
The aim of
the four-wheel ABS is to provide maximum stability in the car'sstopping
conditions and maneuverability of the driver. On vehicles with ABS on all
fourwheels, the braking systems of the cars prevent the wheels from locking on
all fourwheels. The driver can control the vehicle better and it is easier to
keep the vehicle undercontrol. At this time, the braking pressure required for
braking is set. If only the rear twowheels have ABS; this situation is usually
found in trucks, minibuses and sports cars. Thecar is prevented from locking
only on the rear wheels.
Sekiranya hanya sistem ABS roda dua belakang yang
tersedia; Sekiranya pemandu menekan pedal brek dan mengunci roda, pemandu mesti
mengetahui bahawa sistem brek tidak berkesan seperti ABS empat roda. Dalam kes
ini, pemandu mesti menyesuaikan tekanan pada pedal brek secara manual. Oleh
itu, pemandu dapat dengan mudah mengarahkan kereta ke arah yang dikehendaki dan
memberikan pemanduan yang selamat. Rajah 5.1.1 menunjukkan perbezaan antara ABS
empat saluran, Tiga saluran dan Satu saluran.
If only the
rear two-wheel ABS system is available; If the driver is press on thebrake
pedal and locks the wheels, the driver must know that the braking system is not
aseffective as the four-wheel ABS. In this case, the driver must manually
adjust thepressure on the brake pedal. Thus, the driver can conveniently orient
the car in thedesired direction and provide safe driving. Figure 5.1.1 shows
differences between Four-channel, Three-channel and One-channel ABS.
Gambar 5.1.1: ABS empat saluran, Tiga saluran dan Satu saluran.
Figure
5.1.1: Four-channel, Three-channel and One-channel ABS.
5.2. ABS
empat sensor empat saluran
5.2. Four-channel Four-sensor ABS
Jenis ini mempunyai sensor roda empat dan empat
saluran kawalan hidraulik. Setiap roda dikendalikan secara bebas. Keselamatan
stereng dan jarak berhenti di semua keadaan jalan dilindungi. Pada kenderaan
pacuan roda depan, sebahagian besar beratnya adalah pada enjin dueto roda depan
dan sistem transmisi yang terletak di hadapan kenderaan. Roda depan mengawal
hampir 70% daya brek. Baki 30% daya brek yang disediakan pada roda di sana
sangat penting untuk melindungi kestabilan kenderaan. Momen menguap yang
menyebabkan perbezaan kelajuan pada roda pada gandar belakang pada permukaan
jalan yang berbeza boleh menyebabkan kenderaan tidak seimbang. Atas sebab ini,
kenderaan dengan ABS empat saluran mempunyai pilihan logik rendah pada roda
belakang untuk mengekalkan keseimbangan kenderaan secara majoriti.
This type has
four-wheel sensors and four hydraulic control channels. Each wheelis controlled
independently. Steering safety and stopping distance on all road conditionsare
protected. In front-wheel drive vehicles, most of the weight is on the front
wheels dueto engine and transmission system located in front of the vehicle.
Front wheels controlalmost 70% of the brake force. The remaining 30% of the
braking force provided on therear wheels is very important for the protection
of the stability of the vehicle. The yawingmoment that causes the speed
difference on the wheels on the rear axle on different road surfaces can
cause the vehicle to be out of balance. For this reason, vehicles with four-channel
ABS have a low-logic choice on the rear wheels to maintain the balance of
thevehicle in the majority.
5.3. ABS
tiga sensor Tiga Saluran
5.3. Three-channel Three-sensor ABS
Tiga sensor kelajuan mengukur bilangan putaran roda
dan gear matahari yang berbeza. Daya brek pada roda depan diselaraskan secara
berasingan oleh injapsolenoid. Daya brek roda belakang diatur oleh
solenoidvalve tunggal. Unit hidraulik jenis ini digunakan dalam litar brek
selari.
The three
speed sensors measure the number of revolutions of both the wheel
anddifferential sun gear. The braking force on the front wheel is adjusted
separately bysolenoid valves. The braking force of the rear wheels is regulated
by a single solenoidvalve. This type hydraulic units are used in parallel brake
circuits.
5.4. ABS dua saluran
5.4. Two-channel ABS
Unit hidraulik jenis ini digunakan pada kenderaan berat atau kenderaan
astruck seperti itu. Hanya dua roda belakang yang dikawal.
This type of hydraulic unit is
used on heavy vehicles or on vehicles such astrucks. Only the rear two wheels
are controlled.
5.5. ABS
satu sensor satu saluran
5.5. One-channel One-sensor ABS
Jenis sistem anti-kunci ini biasanya terdapat pada
SUV dalam VAN dan pickup. Hanya ada satu injap dan satu sensor, yang mengendalikan
roda belakang. Ia serupa dengan sistem ABS tiga saluran untuk cara operasi.
Keistimewaan sistem ini tidak ada sensor kelajuan bebas untuk setiap roda.
This type of
anti-lock system is usually found in SUVs in VANs and pickups.There is only one
valve and one sensor, which controls the rear wheels. It is similar to
thethree-channel ABS system for the way of operation. The distinctive feature
of the systemis that there is no independent speed sensor for each wheel.
6. Kegagalan
dan Tanda ABS
6. ABS Failures and Signs
Sekiranya lampu amaran sistem brek ABS tidak padam
dalam masa tiga saat penggunaan voltan, atau jika lampu menyala semasa memandu,
ada kesalahan dan sistem dimatikan. Gambar 6.1 menunjukkan lampu amaran sistem
ABS dan Brek.
If the warning
light of the ABS brake system does not extinguish within threeseconds of
applying the voltage, or if the lamp lights up during driving, there is a
faultand the system is switched off. Figure 6.1 shows ABS and Brake system
warning lights.
Gambar 6.1: Lampu amaran ABS dan sistem brek
Figure
6.1: ABS and Brake system warning lights
Kenderaan mesti diperiksa untuk menjadikan sistem
brek ABS berfungsi semula. Sementara itu, operasi normal brek tetap tidak
terjejas. Penyiasatan kesalahan sangat mudah dengan kemudahan diagnostik.
Kesalahan dikesan mengikut kod kesalahan yang sesuai dengan jenis kesalahan.
Penentuan lokasi kesalahan pada garis lalai juga dapat dilakukan dengan kaedah
konvensional.
The vehicle
must be checked to make the ABS brake system functional again. Inthe meantime,
the normal operation of the brakes remains unaffected. The investigationof the
faults is extremely easy with the diagnostic facility. Faults are detected
accordingto the fault code appropriate to the fault type. Determination of the
fault location in thefaulty line can also be done by conventional methods.
Sekiranya lampu amaran ABS menyala;
If the ABS warning light is on;
Untuk memberikan pengujian bahagian yang terpisah
dalam sistem, kaedah diagnostik ini dibahagikan kepada beberapa peringkat.
Dalam apa-apa jenis diagnosis kesalahan, ujian harus dimulakan dari tahap
pertama sehingga kesalahan itu diperbaiki.
In order to provide separate
testing of the parts in the system, this diagnostic method isdivided into
stages. In any kind of fault diagnosis, the test should be started from the
firststage until the fault is corrected.
➢ Voltan modul elektronik harus diperiksa,
The voltage of the electronic module should be checked,
➢ Sama ada amaran dari tangki dan suis peringatan tekanan
beroperasi mesti diperiksa,
whether reservoir warning
and pressure warning switches are operating should bechecked,
➢ Rintangan sensor harus diperiksa
The resistance of the sensor should be checked,
➢ Operasi injap utama harus diperiksa,
Main
valve operation should be checked,
➢ Rintangan Injap masuk dan keluar harus diperiksa,
The inlet and outlet valves should be checked for resistance,
Modul elektronik mesti diganti. Sekiranya lampu
amaran ABS menyala setelah enjin dinyalakan, kabel sensor dan pengasingan harus
diperiksa. Semua pengkabelan sensor dalam sistem dan penebatnya harus diperiksa
satu persatu. Sekiranya lampu amaran ABS menyala setelah kenderaan bergerak;
Sekiranya kesalahan tidak dapat diperbaiki sebagai hasil pemeriksaan kabel
sensor dan penebatnya yang dibuat setelah kawalan individu bahagian dalam
sistem, pemeriksaan berikut adalah mungkin:
Electronic
modules must be replaced.If the ABS warning light is on after the engine has
started, sensor cables andisolations should be checked. All sensor cabling in
the system and their insulation shouldbe checked one by one.If the ABS warning
light comes on after the vehicle has been in motion; If the faultstill cannot
be rectified as a result of inspections of the sensor cables and their
insulationmade after individual control of the parts in the system, the
following checks arepossible:
➢Control Kawalan rintangan sensor,
Sensor resistance control,
➢Operasi sensor roda dan kawalan trek sensor.
Wheel sensor operation and sensor track
control.
Lampu amaran ABS dan brek menyala, atau pam sudah lama;
The ABS and brake warning lamps
are on, or the pump is running long;
Adalah mungkin untuk menyiasat kesalahan dalam keadaan ini pada
pelbagai peringkat. Pertama, anggota sistem ini harus diuji satu persatu,
kemudian aduan harus ditindaklanjuti kepada pemaju. Pemeriksaan berikut adalah;
It is possible to investigate the
fault in this situation at various stages. First, thesystem's members should be
tested one by one, then complaints should be followed up tothe developer. The
following check are;
➢Control kawalan kebocoran luar,
Outside leakage control,
➢ControlPengawal motor pam,
Pump motor control,
➢Tekanan meningkatkan kawalan masa,
Pressure increase time control,
➢ Operasi sfera tekanan,
Operation of the pressure sphere,
➢ Control kawalan fungsi amaran tekanan,
Pressure warning function control,
➢ Check Pemeriksaan kebocoran dalaman
unit pusat hidraulik.
Internal leak check of the hydraulic center unit.
Sekiranya lampu amaran ABS menyala sekejap;
If the ABS warning lamp lights up
intermittently;
Juga mungkin untuk menyiasat kesalahan dalam kes ini lagi pada pelbagai
peringkat. Pertama, elemen sistem mesti diuji satu persatu, maka operasi ini
harus diikuti:
It is also possible to
investigate the fault in this case again at various stages. First, thesystem
elements must be tested one by one, then these operations should be followed:
➢ Periksa sambungan yang tidak betul pada
palam pemasangan,
Improper connection check in the installation plugs,
➢ Operasi penutup takungan hidraulik dan
kawalan operasi amaran tekanan,
Hydraulic reservoir cover operation and pressure warning
operation control,
➢ Pemeriksaan rintangan sensor.
Sensor resistance check.
Sekiranya hanya lampu amaran brek menyala;
If only the brake warning light
is on;
Setelah komponen sistem diperiksa secara berasingan, urutan ujian
berikut harus diikuti:
Once the system components have
been checked individually, the following test sequenceshould be followed:
➢Periksa operasi lampu brek letak kenderaan,
Check the parking brake lamp operation,
➢Periksa operasi lampu amaran tahap hidraulik brek,
Check brake hydraulic level warning lamp operation,
➢Periksa kebocoran luaran,
Check for external leaks,
➢Periksa pengoperasian lampu amaran takungan dan tekanan
Check the operation of reservoir and pressure warning lights
Pemeriksaan operasi lampu brek letak kenderaan;
Parking brake lamp operation
check;
Pencucuhan dimatikan, pedal brek dipam sekurang-kurangnya 20 kali dan
pencucuhan dihidupkan, menunggu sehingga mesin berhenti. Brek tangan
dilepaskan; jika cahaya malar tetap menyala, tetapan brek tangan diperiksa.
The ignition is switched off, the
brake pedal is pumped at least 20 times and the ignitionis switched on, waiting
until the engine has stopped. The handbrake is released; if thelight remains
on, the hand brake setting is checked.
Pemeriksaan operasi lampu amaran tahap hidraulik;
Hydraulic level warning lamp
operation check;
Pencucuhan dimatikan, pedal dipam sekurang-kurangnya 20 kali. Penyalaan
menyala dan tahap hidraulik segera diperiksa apabila enjin berhenti berfungsi;
Ia harus berada di antara garis 'max' dan 'min'.
The ignition is switched off, the
pedal is pumped at least 20 times. The ignition isswitched on and the hydraulic
level is checked immediately when the engine has stoppedrunning; It should be
between 'max' and 'min' lines.
Kawalan kebocoran luar;
Outside leakage control;
➢ Diperiksa paip hidraulik brek,
The brake hydraulic pipes are checked,
➢ Periksa paip hidraulik tekanan rendah
dan tinggi pam pusat,
Check central pump low and high pressure hydraulic pipes,
➢ Dekat takungan, kebocoran diperiksa
pada kancing dan sendi,
Near the reservoir, leaks are checked at felts and joints,
➢ Kebocoran di bawah permaidani di pintu masuk ke pam
pusat rod tolak dengan kawalan
pedal brek
selesai,
Leak under the carpet at the entrance to
the central pump of the push rod withbrake pedal control
is done,
➢ Tindakan yang diperlukan telah diambil,
dan kesalahan diperbaiki.
The necessary actions are taken, and the
fault is corrected.
Jika lampu peringatan ABS tidak menyala sama sekali;
If the ABS warning light is not
lit at all;
Semua operasi yang disarankan dilakukan agar semua
bagian dalam sistem dapat diuji satu per satu. Jika lampu peringatan ABS tidak
menyala sama sekali, sekring, bola lampu, dan kabel harus diperiksa. Jika pedal
rem terlalu dalam (Saat lampu peringatan ABS mati);
All the
recommended operations are performed so that all parts in the system can
betested one by one. If the ABS warning light is not lit at all, fuses, light
bulbs and wiringshould be checked. If the brake pedal goes too deep (While
ABS warning light is off);
Setelah semua bagian dalam sistem diperiksa,
kebocoran eksternal diperiksa, dan udara dikeluarkan dari sistem. Kebocoran
hidrolik internal pompa sentral juga diperiksa, dan tindakan serta perubahan
yang diperlukan dilakukan.
After all the
parts in the system have been checked, external leaks are checked, and air
istaken from the system. Central pump internal hydraulic leaks are also
checked, andnecessary actions and changes are performed.
Jika pedal rem bertambah saat sistem ABS bekerja;
If the brake pedal travel
increases when the ABS system is running;
Jika perjalanan pedal meningkat saat sistem ABS
dinyalakan, semua bagian diuji terlebih dahulu di sistem, kemudian sistem
diperiksa apakah ada kebocoran dan udara diambil dari sistem rem. Operasi ini
diikuti dengan kontrol kelistrikan dari katup utama.
If the pedal
travel increases when the ABS system is switched on, all parts are first
testedin the system, then the system is checked for leaks and air is taken from
the brake system.This operation is followed by electrical control of the main
valve.
Jika pengoperasian ABS lemah;
If the
operation of ABS is weak;
Setelah semua elemen diperiksa dalam sistem,
kontrol operasi dioda dilakukan. Kemudian pemeriksaan kebocoran eksternal
dilakukan dan udara di dalam sistem dihilangkan. Setelah itu, kontrol
resistansi katup masuk dan keluar dilakukan, dan kontrol dutik hidrolik katup
masuk dan keluar dilakukan. Sebagai hasil dari pemeriksaan yang dilakukan,
tindakan yang diperlukan diambil.
After all
elements are checked in the system, diode operation control is performed.
Thenan external leak check is carried out and air in the system is removed.
After that,resistance control of the inlet and outlet valves is performed, and
the hydraulic dutycontrols of the inlet and outlet valves are performed. As a
result of the checks made,necessary actions are taken.
7. KEUNGGULAN DAN KEUNTUNGAN ABS
7. ADVANTAGES AND DISADVANTAGES OF ABS
7.1. Keunggulan ABS
7.1. Advantages of ABS
Keuntungan dari sistem pengereman anti-lock adalah
bahwa kendaraan dalam segala kondisi pengereman; menstabilkan dan memastikan
pengereman yang optimal tanpa kehilangan kendali atas roda kemudi. Pengereman
yang optimal berarti mengoptimalkan jarak pengereman dengan mencapai penahan
jalan yang maksimal, sehingga membawanya ke jarak yang optimal. Jika pengereman
darurat diperlukan, harus dapat menghindari rintangan, kehilangan dominasi saat
menikung, dan kehilangan dominasi meski roda memiliki tingkat cengkeraman yang
berbeda.Selain mengurangi jarak rem, keunggulan terpenting dari sistem
pengereman ABS adalah kemudinya. tidak hilang selama pengereman darurat.
The advantage
of the anti-lock braking system is that the vehicle under all kindsof braking
conditions; stabilize and ensure optimum braking without losing control of
thesteering wheel. Optimum braking means optimizing the braking distance by
achievingmaximum road holding, thus bringing it to the optimum distance. If
emergency braking isnecessary, must be able to avoid an obstacle, lose
dominance during bends, and losesteering dominance even if the wheels have
different levels of grip.In addition to reducing the brake distance, the most
important advantage of theABS braking system is that steering is not lost
during emergency braking.
7.2.
Kekurangan ABS
7.2. Disadvantages of ABS
Dalam kondisi tertentu, kendaraan dengan ABS
memberikan keunggulan pengereman terbuka dibandingkan dengan kendaraan non-ABS.
Di jalan bersalju berkerikil, longgar dan basah, ini adalah kebalikannya.
Kendaraan dengan ABS memiliki jarak berhenti yang lebih jauh. Jika ABS dianggap
memberikan kontrol kemudi pengemudi, maka akan dipahami bahwa jarak berhenti
bukanlah parameter yang menunjukkan kinerja pengereman saja.
Under certain
circumstances, vehicles with ABS provided an open superiority inbraking
compared to a non-ABS vehicle. In gravel, loose and wet snowy roads, this is
theopposite. Vehicles with ABS have a longer stopping distance. If ABS is
thought to givethe driver steering control, it will be understood that the
stopping distance is not aparameter that shows the braking performance alone
8. Diskusi dan Kesimpulan
8. Discussion and Conclusion
8.1. Diskusi
8.1. Discussion
Kajian ini menerangkan kesan ABS terhadap dinamika
pemanduan dan keselamatan pemanduan. Kenderaan dengan dan tanpa ABS telah
dibandingkan. Walaupun ABS diketahui dapat meningkatkan dinamika pemanduan,
kawalan kenderaan dan keselesaan pada saat pengereman, statistik masih
diberikan dalam lampiran. Menurut kajian yang diterbitkan pada tahun 1996
(Hertz et al, 1996) kenderaan ABS mempunyai kemalangan yang lebih sedikit
berbanding kenderaan bukan ABS dan kadar kemalangan maut kenderaan tanpa ABS
sangat tinggi
This study
describes the impact of ABS on driving dynamics and driving safety.Vehicles
with and without ABS have been compared. Although ABS is known toimprove
driving dynamics, vehicle control and comfort at the time of braking, statisticsare
still given in the appendix. According to the research published in 1996 (Hertz
et al,1996) ABS vehicles have less accidents than non-ABS vehicles and mortal
accident ratesof vehicles without ABS are very high.
Menurut penyelidikan lain yang diterbitkan pada
tahun 2001 (Farmer, 2001), ABS mengurangkan bilangan kemalangan tetapi tidak
ada bukti langsung bahawa ABS meningkatkan keselamatan kenderaan secara
keseluruhan
According to
another research published in2001 (Farmer, 2001), ABS reduces accident numbers
but there is no direct evidence thatABS increases the overall vehicle safety
alone
.
8.2. Kesimpulannya
8.2. Conclusion
Kajian ini telah berusaha untuk menilai bagaimana
sistem ABS berfungsi, sejarahnya, tugas bahagian ABS, penyelesaian kesalahan
sistem, dan kelebihan / kekuranganABS. Semasa kenderaan bergerak dengan
kelajuan tetap, kelajuan kereta dan kelajuan roda sama. Semasa pemandu menekan
brek, kelajuan roda secara beransur-ansur menurun dan mencapai kelajuan yang
berbeza dengan kelajuan kenderaan, yang masih berada di bawah pengaruh jisim.
Apabila perbezaan antara kelajuan roda dan kelajuan kenderaan terlalu besar, ia
tergelincir di antara tayar dan permukaan jalan. Dalam situasi pengereman roda
gelongsor yang tidak disengajakan, ABS ECU mengira perubahan pada putaran dan
kelajuan roda. Dari sini, kelajuan kenderaan ditentukan dan berdasarkan ini,
tekanan brek dibekalkan ke roda dalam jumlah yang diperlukan untuk memberikan
pemanduan yang lebih selamat. ABS adalah sistem yang memberikan keselamatan dan
keselesaan dengan melakukan semua operasi kompleks ini secara automatik tanpa
menunggu apa-apa dari pemandu itu. Tambahan, ESP, TCS, EHB, EBD dan BAS,
seperti penyatuan dengan sejumlah sistem untuk memindahkan tahap keselamatan
semasa ke tahap yang lebih dipercayai dipelopori.
This study
has attempted to assess how the ABS system works, its history, theduty of ABS
parts, the solutions of system errors, and the advantages/disadvantages ofABS.
As a vehicle travels at a constant speed, the speed of the car and the speed of
thewheels are the same. When the driver presses the brake, the speed of the
wheels graduallydecreases and reaches a speed that is different from the speed
of the vehicle, which is stillunder the influence of mass. When the difference
between the wheel speed and the speedof the vehicle is too big, it slips
between the tires and the road surface. In suchunintentional sliding wheel
braking situations, the ABS ECU calculates the changes inthe rotational speeds
and speeds of the wheels. From here, the vehicle speed isdetermined and
according to this, the brake pressure is supplied to the wheels in therequired
amount to provide a safer driving.ABS is a system that provides both safety and
comfort by automaticallyperforming all these complex operations without waiting
for anything from the driver. Inaddition, ESP, TCS, EHB, EBD and BAS, such as
integration with a number of systemsto move the current level of safety to a
more reliable level is pioneered.
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment