ROMBAK RAWAT KOTAK GEAR STERENG KUASA

 1.         Rombak kotak gear stereng

            Sila rujuk gambarajah dibawah sebagai panduan sebelum                        melakukan kerja-kerja     merombak    rawat

 

Komponen-komponen kotak gear stereng


2.         Buka keluar semua komponen

a)         Ikat gear housing pada ragum / vice guna SST (Servis Special Tool)

 


 b)         Buka kedua-dua pressure tube



 c)         Buka keluar tie rod

 

            Longgarkan lock nut dan buat tanda pada tie rod dan rack end

 

            Buka tie rod dan lock nut



 d)         Keluarkan rack end dan claw washer

 

e)         Keluarkan rack end - gunakan special tool

           

            NOTA:

            Buat tanda pada kiri dan kanan rack

 

f)         Keluarkan claw washer          

 



 

 g)         Buka rack guide spring cap - Keluarkan         rack guide, spring dan seat




h)         Buka control valve housing

             Tandakan antara valve housing dengan rack housing

 





 I)         Buka kedua-dua bolt dan keluarkan   valve dengan valve housing

             Keluarkan o ring



 

 j)          Buka keluar cylinder end stopper nut



 


k)         Keluarkan oil seal rack end guide       steering rack

Gunakan brass bar dan hammer dan   keluarkan bahagian-bahagian tersebut

NOTA:  jangan rosakkan bahagian  dalam tiub selinder

 


 

l)          Keluarkan control valve

            Buka dust cover, buka bearing guide nut Keluarkan control valve 

            dan o ring.    Gunakan plastic hammer

 


2.         Periksa komponen kotak gear stereng

a)         Periksa rack 

            Periksa run out pada rack dan kehausan gigi

            Periksa kehausan atau kerosakan rack surface. Sekiranya rosak 

            tukar baru




b)         Periksa needle roller bearing

 

            Tukar cylinder housing assembly jika             perlu

 

c)         Periksa komponen-komponen berikut:

 

            Control valve bearing and seal

            Cylinder housing oil seal

            Bearing lock nut oil seal

            Teflon ring dan o ring

            Control valve teflon ring

            Union seat


Langkah-langkah memasang semula

 

1.         Rujuk gambarajah dibawah sebelum kerja-kerja memasang semula kotak gear stereng

2.         Minyakkan bahagian-bahagian stereng kuasa dengan cecair (a) atau grease (â) - Lihat rajah

 


 

â        :           Molybdenum disulphide lithium base grease

a        :           Cecair stereng kuasa


3.         Pasang rack dan rack end guide

a)         Pasang special tools pada rack

 

b)         Minyakkan bahagian dalam selinder   dengan cecair stereng kuasa

 

c)         Masukkan rack kedalam selinder dan             keluarkan hujung rack seperti digambarajah sebelah

  

 


4.         Pasang cylinder end stopper

 a)         Minyakkan oil seal dengan cecair       stereng

 b)         Gunakan SST 09631 - 20090 ikat end            stopper (torque 600               kg cm)



 

 

5.         Uji air tightness

 a)         Pasang SST 09631 - 12070 pada        cylinder housing

b)         Gunakan vakum 400 mm Hg lebih     kurang selama 30 saat

 c)         Periksa vakum tidak berubah (kurang)



 

6.         Pasang control valve kedalam housing

 a)         Pasang o ring pada control valve

 b)         Minyakkan teflon ring dan o ring       dengan cecair stereng

 c)         Tolak control valve kedalam housing



 

 

 d)         Pasang bearing guide nut - torque 250  kg cm

 e)         Gunakan tukul dan pahat untuk matikan  nut

 f)         Pasang dust cover

 


 

 

7.         Pasang control valve

 a)         Pasang o ring baru pada valve

 b)         Selarikan tanda di valve housing dan             rack housing

 c)         Ikat kedua-dua bolt - torque 185 kg cm



 


8.         Pasang rack guide, rack guide spring dan       cap

 a)         Bubuh sedikit liquid sealer pada screw          spring cap

 b)         Pasang sementara spring cap





9.         Laras total pre load

 a)         Ikat rack guide spring cap

 b)         Torque 250 kg cm



 


c)         Pusing balik rack guide spring cap 30°

 d)         Pusing control valve shaft kekanan dan kekiri satu atau dua kali

 e)         Longgarkan spring cap, apabila rack   guide compression spring tidak berfungsi 



 


c)         Gunakan SST 09612 - 24012 dan       09616 - 00010 dan torque wrench,    longgarkan rack guide spring cap        sehingga pre load mengikut spesifikasi 



 


10.       Pasang rack guide spring cap lock nut

 a)         Bubuh liquid sealer ke screw spring cap

b)         Pasang dan ikat lock nut

c)         Periksa semula total pre load

 


 

 

11.       Pasang claw washer dan rack end

 a)        Pasang claw washer. Selarikan kuku pada claw washer dengan                  lurah rack

 b)         Ikat rack end

 c)         Matikan claw washer



 


 

12.       Pasang rack boot, clamp dan clip

a)         Pastikan lubang tiub tidak tersumbat oleh grease

             Sekiranya lubang tiub tersumbat         tekanan didalam boot akan               berubah   selepas dipasang

 



b)         Pasang boot

            Berhati-hati jangan rosakkan atau kilaskan boot

 c)         Pasang clamp dan clip

            Halakan bahagian terbuka keluar        seperti digambar rajah bagi               mengelakkan   kerosakkan boot



 

 

13.       Pasang tie rod

a)         Pasang lock nut dan tie rod pada rack end sehingga tandanya                      selari

b)         Selepas melaras toe in, ikat lock nut





14.       Pusing kanan dan kiri pressure tube

a)         Ikat nut mengikut torque

             Mula-mula ikat nut pada cylinder       housing kemudian nut pada               control    valve

 


Teruskan membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.

 

BAB 1 : SISTEM STERENG

1.1   Prinsip Stereng

1.2   Fungsi Dan Peranan Perangkai Stereng

1.3   Stereng Manual

1.4   Kotak Stereng

1.5   Susun Sistem Stereng Kuasa

1.6   Pam & Kotak Gear Stereng Kuasa

1.7   Operasi Sistem Stereng Kuasa 

1.8   Rombak Rawat Kotak Gear Stereng Kuasa

1.9   Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa

 

BAB 2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)

2.1   Jenis – Jenis Sistem Gantungan

2.2   Sambungan Bebola

2.3   Jenis – Jenis Bush Sistem Gantungan

2.4   Rubber Bump Stop

2.5   Penyerap Hentak

2.6   Jenis - Jenis  Pegas

2.7   Gantungan Hadapan

2.8   Gantungan Belakang

2.9   Tukar Ball Joint Dan Suspension Bush

2.10  Tukar Shock Absorber Dan Bump Stops

2.11  Buka Dan Pasang Pegas Dedaun

2.12  Buka Dan Pasang Topang Mc Pherson

 

BAB 3 : SISTEM BREK

 

3.1   Penerangan Sistem Brek

3.2   Periksa Dan Tukar Pad & Lining Brek

3.3   Periksan Dan Tukar Disk Dan Drum Brek

3.4   Buka Dan Pasang Brek Booster Dari Kenderaan

3.5   Kaedah Melakukan Bleeding

3.6   Overhaul Master Pump

3.7   Kesan Masalah (Troubleshooting)  Sistem Brek

3.8   Anti-Lock Braking System (ABS)

 

BAB 4 : RODA

4.1   Pengenalan Roda

4.2   Fungsi Dan Binaan Tayar

4.3   Jenis–Jenis Kehausan Tayar

4.4   Tukar Tayar Dan Rim

4.5   Jajaran Roda

 

BAB 5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)

5.1   Menyediakan Jadual Kerja.

5.2   Melaksanakan Sesi Taklimat.

5.3   Penyediaan Budget.

5.4   Pemantauan Prestasi Pekerja

5.5   Latihan Pekerja.

5.6   Memantau Keselamatan Bengkel

5.7   Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan

5.8   Menyediakan Laporan Pengurusan

 

No comments:

Post a Comment

SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK

  1.0    SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK     1.1    Saluran Pemasaran   Saluran pemasaran ialah gabungan sekumpulan orga...