1. Rombak kotak gear stereng
Sila rujuk gambarajah
dibawah sebagai panduan sebelum melakukan kerja-kerja merombak rawat
2. Buka keluar semua
komponen
a) Ikat gear housing pada
ragum / vice guna SST (Servis Special Tool)
Longgarkan lock nut
dan buat tanda pada tie rod dan rack end
Buka tie rod dan lock
nut
e) Keluarkan rack end -
gunakan special
tool
NOTA:
Buat tanda pada kiri
dan kanan rack
f) Keluarkan claw washer
h) Buka control valve housing
Tandakan antara valve housing dengan rack housing
I) Buka kedua-dua bolt dan keluarkan valve dengan valve housing
Keluarkan o ring
j) Buka keluar cylinder end stopper nut
k) Keluarkan oil seal rack
end guide steering rack
Gunakan brass bar dan hammer dan keluarkan bahagian-bahagian tersebut
NOTA: jangan rosakkan bahagian dalam tiub selinder
l) Keluarkan control valve
Buka dust cover, buka bearing guide nut Keluarkan control valve
dan o ring. Gunakan plastic hammer
2. Periksa komponen kotak
gear stereng
a) Periksa rack
Periksa run out pada rack dan kehausan gigi
Periksa kehausan atau kerosakan rack surface. Sekiranya rosak
tukar baru
b) Periksa needle roller
bearing
Tukar cylinder housing
assembly jika perlu
c) Periksa
komponen-komponen berikut:
Control valve bearing
and seal
Cylinder housing oil
seal
Bearing lock nut oil
seal
Teflon ring dan o ring
Control valve teflon
ring
Union seat
Langkah-langkah memasang semula
1. Rujuk gambarajah
dibawah sebelum kerja-kerja memasang semula kotak gear stereng
2. Minyakkan
bahagian-bahagian stereng kuasa dengan cecair (a) atau grease (â) - Lihat rajah
â : Molybdenum
disulphide lithium base grease
a : Cecair
stereng kuasa
3. Pasang rack dan rack
end guide
a) Pasang special tools
pada rack
b) Minyakkan bahagian
dalam selinder dengan cecair stereng
kuasa
c) Masukkan rack kedalam
selinder dan keluarkan hujung
rack seperti digambarajah sebelah
4. Pasang cylinder end
stopper
a) Minyakkan oil seal dengan cecair stereng
b) Gunakan SST 09631 - 20090 ikat end stopper (torque 600 kg cm)
5. Uji air tightness
a) Pasang SST 09631 - 12070 pada cylinder housing
b) Gunakan vakum 400 mm Hg lebih kurang selama 30 saat
c) Periksa vakum tidak berubah (kurang)
6. Pasang control valve
kedalam housing
a) Pasang o ring pada control valve
b) Minyakkan teflon ring dan o ring dengan cecair stereng
c) Tolak control valve kedalam housing
d) Pasang bearing guide nut - torque 250 kg cm
e) Gunakan tukul dan pahat untuk matikan nut
f) Pasang dust cover
7. Pasang control valve
a) Pasang o ring baru pada valve
b) Selarikan tanda di valve housing dan rack housing
c) Ikat kedua-dua bolt - torque 185 kg cm
8. Pasang rack guide, rack guide spring dan cap
a) Bubuh sedikit liquid sealer pada screw spring cap
b) Pasang sementara spring cap
9. Laras total pre load
a) Ikat rack guide spring cap
b) Torque 250 kg cm
c) Pusing balik rack guide
spring cap 30°
d) Pusing control valve shaft kekanan dan kekiri satu atau dua kali
e) Longgarkan spring cap, apabila rack guide compression spring tidak berfungsi
c) Gunakan SST 09612 - 24012 dan 09616 - 00010 dan torque wrench, longgarkan rack guide spring cap sehingga pre load mengikut spesifikasi
10. Pasang rack guide spring
cap lock nut
a) Bubuh liquid sealer ke screw spring cap
b) Pasang dan ikat lock nut
c) Periksa semula total pre load
11. Pasang claw washer dan
rack end
a) Pasang claw washer. Selarikan kuku pada claw washer dengan lurah rack
b) Ikat rack end
c) Matikan claw washer
12. Pasang rack boot, clamp
dan clip
a) Pastikan lubang tiub
tidak tersumbat oleh grease
Sekiranya lubang tiub tersumbat tekanan didalam boot akan berubah selepas dipasang
b) Pasang boot
Berhati-hati jangan
rosakkan atau kilaskan boot
c) Pasang clamp dan clip
Halakan bahagian
terbuka keluar seperti digambar rajah bagi mengelakkan kerosakkan
boot
13. Pasang tie rod
a) Pasang lock nut dan tie rod pada rack end sehingga tandanya selari
b) Selepas melaras toe in,
ikat lock nut
14. Pusing kanan dan kiri
pressure tube
a) Ikat nut mengikut
torque
Mula-mula ikat nut pada cylinder housing kemudian nut pada control valve
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment