PERALATAN DAN BAHAN:
1.
Sebuah kenderaan yang lengkap.
2.
Floor jack.
3.
Safety stand.
4. Alatan tangan yang
sesuai.
1. Periksa shock
absorber di atas kenderaan
a. Letakkan kenderaan
di tempat yang rata.
b. Periksa tekanan
udara tayar sebelum memeriksa sistem gantungan.
(Tekanan tayar yang biasa: 26 –32 psi (220 –
275 kPa).
c. Tekan atau henjut
didua sisi tepi hadapan dan dua sisi belakang kereta. Jika didapati bahagian
tersebut menganjal memelebihi satu setengah kali, ini menunjukkan shock
absorber tersebut telah rosak.
d. Ukur ketinggian ke empat – empat tayar.
-
Bandingkan bacaan ketinggian roda hadapan kiri dan
kanan.
-
Bandingkan bacaan ketinggian roda
belakang kiri dan kanan.
Nota:
Jika terdapat perbezaaan ukuran tinggi yang ketara, kemungkinan spring lemah atau komoponen – komponen gantungan telah haus. Kenalpasti kerosakkan dan tukar komponen terbabit.
2. Tanggalkan shock absorber.
a. Jek dan naikkan
sedikit suspension arm.
b. Tanggalkan nut yang
mengikat lower arm dengan shock absorber.
c. Tanggalkan nut yang
mengikat shock absorber dengan badan kenderaan.
d. Keluarkan shock
absorber.
3. Periksa keadaan fizikal shock absorber.
a. Pastikan tiada
keretakkan pada tube shock absorber.
b. Pastikan tiada
minyak yang bocor.
c. Pastikan piston
tidak bengkok atau calar.
4. Tanggalkan rubber bump stop.
a. Rendahkan jek.
b. Keluarkan coil
spring.
c. Keluarkan rubber
bump stop.
5. Periksa keadaan rubber bump stop.
a. Periksa jika rubber bump tersebut telah rosak samada koyak atau berubah bentuk.
b. Tukar rubber bump stop yang baru jika perlu.
6. Pasang rubber bunp stop dan shock absorber.
a. Masukkan rubber bump
stop ke dalam perumahnya.
b. Pasang kembali coil spring.
c. Masukkan shock absorber ke perumahnya.
d. Naikkan jek, supaya lower arm bertemu dengan hujung shock absorber yang berada disebelah bawah.
e. Ikat semua bolt dan nut.
f. Pasang semula tayar.
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment