RUBBER BUMP STOP

 

Fungsi rubber bump stop

 

“Bounce stop atau rubber bump stop” berfungsi untuk menghadkan kemampuan spring untuk menyerap hentakkan yang kuat  apabila kenderaan melanggar bendul atau lubang yang besar di atas permukaan jalanraya. Ia bertindak sebagai susulan untuk menyerap hentakkan selepas spring menerima hentakkan yang maksima.

Binaan rubber bump stop

 

Rubber bump stop diperbuat daripada bungkah getah dan padat. Sesetengah rubber bump stop mempunyai lubang bagi menempatkannya diperumahnya.

 

Kedudukan rubber bump stop

 

Di dalam sistem gantungan yang mengunakan spring dedaun, ia dipasang ditengah – tengah spring dedaun dan diikat dengan mengunakan “U – bolt” bersama – sama dengan spring.

 

Bagi sistem gantungan hadapan jenis bebas yang mengunakan topang mcpherson pula, rubber bump stop di pasang dibawah perumah tupang. Apabila spring termampat pada kedudukan maksima, katrij penyerap hentak akan menghimpit rubber bump stop ke perumah tupang.

 

Bagi sistem gantungan jenis lengan berkembar pula, rubber bump stop dipasang pada kedua – dua lengan atas dan lengan bawah bagi menerima hayunan atau lambungan maksima oleh lengan atas dan mampatan maksima oleh lengan bawah.

 

Teruskan membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.

 

BAB 1 : SISTEM STERENG

1.1   Prinsip Stereng

1.2   Fungsi Dan Peranan Perangkai Stereng

1.3   Stereng Manual

1.4   Kotak Stereng

1.5   Susun Sistem Stereng Kuasa

1.6   Pam & Kotak Gear Stereng Kuasa

1.7   Operasi Sistem Stereng Kuasa 

1.8   Rombak Rawat Kotak Gear Stereng Kuasa

1.9   Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa

 

BAB 2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)

2.1   Jenis – Jenis Sistem Gantungan

2.2   Sambungan Bebola

2.3   Jenis – Jenis Bush Sistem Gantungan

2.4   Rubber Bump Stop

2.5   Penyerap Hentak

2.6   Jenis - Jenis  Pegas

2.7   Gantungan Hadapan

2.8   Gantungan Belakang

2.9   Tukar Ball Joint Dan Suspension Bush

2.10  Tukar Shock Absorber Dan Bump Stops

2.11  Buka Dan Pasang Pegas Dedaun

2.12  Buka Dan Pasang Topang Mc Pherson

 

BAB 3 : SISTEM BREK

 

3.1   Penerangan Sistem Brek

3.2   Periksa Dan Tukar Pad & Lining Brek

3.3   Periksan Dan Tukar Disk Dan Drum Brek

3.4   Buka Dan Pasang Brek Booster Dari Kenderaan

3.5   Kaedah Melakukan Bleeding

3.6   Overhaul Master Pump

3.7   Kesan Masalah (Troubleshooting)  Sistem Brek

3.8   Anti-Lock Braking System (ABS)

 

BAB 4 : RODA

4.1   Pengenalan Roda

4.2   Fungsi Dan Binaan Tayar

4.3   Jenis–Jenis Kehausan Tayar

4.4   Tukar Tayar Dan Rim

4.5   Jajaran Roda

 

BAB 5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)

5.1   Menyediakan Jadual Kerja.

5.2   Melaksanakan Sesi Taklimat.

5.3   Penyediaan Budget.

5.4   Pemantauan Prestasi Pekerja

5.5   Latihan Pekerja.

5.6   Memantau Keselamatan Bengkel

5.7   Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan

5.8   Menyediakan Laporan Pengurusan

 

No comments:

Post a Comment

SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK

  1.0    SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK     1.1    Saluran Pemasaran   Saluran pemasaran ialah gabungan sekumpulan orga...