Fungsi
rubber bump stop
“Bounce stop atau rubber bump stop”
berfungsi untuk menghadkan kemampuan spring untuk menyerap hentakkan yang
kuat apabila kenderaan melanggar bendul
atau lubang yang besar di atas permukaan jalanraya. Ia bertindak sebagai
susulan untuk menyerap hentakkan selepas spring menerima hentakkan yang
maksima.
Binaan
rubber bump stop
Rubber bump
stop diperbuat daripada bungkah getah dan padat. Sesetengah rubber bump stop
mempunyai lubang bagi menempatkannya diperumahnya.
Kedudukan
rubber bump stop
Di dalam
sistem gantungan yang mengunakan spring dedaun, ia dipasang ditengah – tengah
spring dedaun dan diikat dengan mengunakan “U – bolt” bersama – sama dengan
spring.
Bagi sistem
gantungan hadapan jenis bebas yang mengunakan topang mcpherson pula, rubber
bump stop di pasang dibawah perumah tupang. Apabila spring termampat pada
kedudukan maksima, katrij penyerap hentak akan menghimpit rubber bump stop ke
perumah tupang.
Bagi sistem
gantungan jenis lengan berkembar pula, rubber bump stop dipasang pada kedua –
dua lengan atas dan lengan bawah bagi menerima hayunan atau lambungan maksima
oleh lengan atas dan mampatan maksima oleh lengan bawah.
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment