Latihan kakitangan/staf adalah penting
bagi memastikan operasi syarikat berjalan dengan lancar tanpa ada kegagalan.
Latihan kakitangan juga penting apabila terdapat situasi baru, keadaan
perubahan baru yang mana, kebolehan syarikat untuk bersaingan, adalah
bergantung kepada kepakaran pekerja-pekerja syarikat. Bagi memastikan perkara
ini tercapai, penyelia haruslah menjalankan latihan kakitangan supaya perkara
ini tercapai. Terdapat pelbagai pendekatan yang dilakukan yang perlu diketahui
oleh penyelia, bagi melestarikan perkara ini, antaranya ialah:-
1. Jenis-jenis
latihan
2. Penyeliaan,
mentor dan kejurulatihan
3. Jenis-jenis
bahan latihan
4. Kemahiran
motivasi dan kaunseling
5. Kemahiran
penyampaian dan demostrasi
1.1 JENIS-JENIS LATIHAN
Penerangan
Latihan
1. Kemahiran
merancang program latihan dan pembangunan modal insan asset utama pengamal
sumber manusia.
2. Program
latihan bertujuan menyelesaikan atau mengurangkan masalah prestasi pekerja,
maka menentukan latihan yang betul dan efektif adalah perlu.
3. Kaedah
menilai keberkesanan program latihan juga menjadi penting kerana program
latihan yang tidak memberi kesan hanya akan menghabiskan banyak masa ramai
orang.
4. Mempelajari
subjek latihan seperti menghadiri program “Train the Trainer” menjadi keperluan
bagi pengamal sumber manusia dan pekerja lain yang terlibat dengan pengendalian
latihan dalaman.
5. Secara umumnya latihan adalah aktiviti yang di rancang.
6. Ianya dianjurkan bagi :-
a.
mempelajari teknologi
b.
kaedah dalam pembangunan tingkah laku,
c.
membina pengetahuan dan
d.
meningkatkan kemahiran secara sistematik
7. Ini bertujuaan supaua seseorang itu memiliki keupayaan untuk
melaksanakan tugas pada standard yang ditentukan.
8. Setiap benda
atau perkara berubah setiap saat secara global.
9. Kita harus
respon kepada perubahan teknologi dan methodologi.
10. Ini bertujuan
untuk pembangunan organisasi.
11. Pembangunan
organisasi bergantung sepenuhnya kepada orang-orang di sekelilingnya.
12. Kita harus
mempelajari kemahiran baru dan membangunkan keupauyaan untuk kekal berdaya
saing.
13. Matlamat latihan adalah meningkatkan pasukan dengan cara menggunakan
secara maximum prestasi ahlinya secara efisyen.
14.
Latihan biasanya terbahagi kepada
beberaoa jenis iaitu :-
a. Latihan dalam syarikat
1.
Terdapat pelbagai latihan dalam syarikat
adalah;
2.
daripada yang diberi kepada pekerja tahap baru
masuk,
3.
latihan bagi kumpulan pengurus dan eksekutif,
untuk memperbaiki keupayaan pekerjaan sehinggalah untuk menyiapkan mereka bagi
kenaikan pangkat.
4.
Latihan seperti ini boleh jadi formal atau
tidak formal, berpusat atau tidak berpusat, dirancang atau tanpa dirancang.
b. latihan formal
1.
Aktiviti yang telah dibuat sebagai sebahagian
daripada rancangan latihan sesebuah syarikat adalah latihan formal.
2.
Sebagai contohnya, jika pengenalan sesebuah
syarikat itu telah diadakan dan masa telah ditetapkan bagi persembahan kepada
pekerja baru oleh satu atau lebih mereka yang ditugaskan,
3.
ia menjadi sebahagian daripada program latihan
formal.
c. Latihan tidak formal
1.
Latihan yang dibuat oleh setiap penyelia bagi
seseorang individu untuk diadakan dalam sebarang cara yang diingininya.
2.
Contohnya, jika pengenalan dijalankan oleh
penyelia yang merasakan ianya perlu dilakukan, latihan ini adalah tidak formal.
d. Latihan Orientasi
1.
Latihan orientasi ialah proses memberikan
maklumat syarikat kepada pekerja baru.
2.
Ia mungkin termasuklah maklumat mengenai
sejarah syarikat, founders dan penggantinya, eksekutif terkini
dan bidang tanggungjawab besar mereka serta carta organisasi.
3.
Latihan orientasi juga biasanya melibatkan
penerangan polisi syarikat, tanggungjawab setiap pekerja untuk melaksanakan
polisi dan peraturan yang mengawal tingkahlaku dalam syarikat.
4.
Ini termasuklah hari dan waktu bekerja; pintu
masuk dan keluar; ruang untuk menyimpan kot dan lain-lain kepunyaan semasa hari
bekerja; penggunaan tempat rehat pekerja, bilik makan dan tandas; perkhidmatan
perubatan yang boleh didapati; kecemasan; dan lain-lain arahan umum yang
penting.
5.
Orientasi biasanya sama bagi setiap pekerja.
6.
Keseimbangan latihan awal berbeza bergantung
kepada bidang pekerja ini akan bekerja.
7.
Dalam bahagian kedua latihan awal, pekerja baru
diberikan penerangan mendalam pekerjaan spesifik yang akan mereka lakukan.
e. Latihan semula
1.
Jika seseorang membuat
banyak kesilapan dalam pekerjaannya atau tidak tahu rutin kedudukannya, latihan
semula mungkin diperlukan.
2. Ianya adalah proses membina semula pekerja dalam
kemahiran yang mereka sepatutnya telah dipelajari dalam latihan awal.
3.
Latihan semula mungkin
berpusat jika kamahiran adalah umum dan diajar pada mulanya oleh kakitangan
latihan.
4.
Contohnya, peralatan
operasi yang betul bagi pemproses perkataan atau pemproses data boleh jadi
lebih berkesan ditunjukkan semula oleh jurulatih berpusat.
5.
Untuk kemahiran yang lebih
unik, seperti mengendalikan borang atau mesin khas, yang hanya dilakukan di
beberapa lokasi, latihan tidak berpusat dalam jabatan mungkin lebih baik.
6.
Latihan semula biasanya lebih sukar untuk
dicapai berbanding latihan awal.
7.
Pekerja tidak hanya perlu membuang cara yang
tidak betul membuat sesuatu kerja malah mesti belajar prosedur yang betul.
8.
Jika pekerja tidak memahami arahan semasa
latihan awal, dia boleh jadi lebih sukar memahami arahan semasa latihan semula,
kerana mengetahui dia telah gagal kali pertama membuatkan dia bimbang gagal
kali kedua.
f. Latihan kenaikan pangkat
1.
Bila seseoarng pekerja bersedia untuk maju dari
satu kerja ke kerja yang lain, dia mungkin memerlukan kemahiran dan/atau
pengetahuan untuk melakukan kerja baru.
2.
Ini boleh dibina menerusi latihan kenaikan
pangkat.
3.
Arahan spesifik yang diberikan dalam latihan
ini bergantung kepada kerja dalam pangkat yang baru.
4.
Contohnya, latihan pekerja untuk jawatan junior
executive biasanya termasuk penerangan tugasan pekerjaan
g. Latihan bersambungan
1.
Latihan bersambung adalah lebih daripada
latihan awal dalam memberikan pekerja maklumat yang diperlukan dan diingini.
2.
Tujuannya ialah supaya pekerja mengikuti
peredaran masa berkenaan sebarang perubahan dalam persekitaran kerja, untuk
memanjangkan latihan untuk memasukkan maklumat kerja lebih maju atau untuk
memperbaiki sikap mereka sesama pekerja, penyelia dan pelanggan.
h. Latihan Industri (On Job
Traning)
1.
Latihan
industry merupakan latihan yang dilakukan ditempat kerja sebenar, setelah
peserta menjalani latihan teori dan amali di institut atau di pusat latihan
syarikat (Company Traning Centre).
2.
Latihan
industri bertujuan untuk mendedahkan pekerja pada situasi kerja sebenar.
3.
Pekerja
akan diajar dan dipantau oleh penyelia ditempat kerja tersebut.
Kategori Latihan
1.
Secara umumnya terdapat beberapa
pendekatan kategori latihan
2.
Antaranya ialah :-
a. Latihan
Induksi - Aktiviti yang membolehkan pengguna mempelajari
dan menggunakan prosedur, proses, standard, sistem dan peralatan yang baru
termasuk suasana, dokumen dan komunikasi.
b. Latihan Tingkah Laku - Aktiviti berkaitan latihan
asas pembangunan sikap minda positif yang melibatkan penyampaian berunsur
dorongan.
c. Latihan Pembinaan Pengetahuan - Aktiviti
pembelajaran yang melibatkan pemberian dan penerimaan informasi baru atau yang
dikemaskini berkaitan teknik, kaedah, perundangan dan hal-hal lain yang perlu.
d. Latihan Kemahiran - Aktiviti yang melibatkan pembelajaran
"hard skill" dan "soft skill" bertujuan meningkatkan
kreativiti dan prestasi kerja.
e. Latihan Pengurusan - Aktiviti yang melibatkan pembelajaran dan latihan berkaitan pembangunan
organisasi menerusi pengurusan orang, sistem, risiko dan perancangan strategi.
3.2 PENYELIAAN, MENTOR DAN
KEJURULATIHAN
Penyeliaan
1.
Penyeliaan ialah kerja-kerja yang
dilakukan oleh seorang penyelia yang diberi kuasa, tanggungjawab untuk
merancang, mengelola, memimpin dan mengawal tugasan dan pekerjanya untuk
mencapai visi, misi dan objektif organisasinya.
2.
Kemahiran
yang perlu ada pada penyelia ialah
a. Kemahiran kemanusiaan – Penyelia juga mestilah berkebolehan untuk
sama-sama bekerja , memahami dan mendorong orang lain sama ada sebagai individu
atau kumpulan
b. Kemahiran teknik – Kebolehan
menggunakan alat, tatacara dan teknik melaksanan sesuatu kerja “Job-Know_How”.
c. Kemahiran pentadbiran –
Berpengetahuan terhadap semua organisasi dan mengetahui bangaimana menyelaras,
merancang mengawal serta sistem rekod dan maklumat.
d. Kemahiran konsep – Merupakan
konsep-konsep atau kaedah bagi memantau dan mengawal pekerja dan kerja.
Bimbingan
Mentoring
1.
Bimbingan
adalah satu proses untuk membantu seseorang dalam melakukan tugas-tugasnya.
2.
Bimbangan
ini, adalah bertujuan agar proses kerja berjalan dengan lancar.
3.
Bimbingan
merupakan satu proses pembentukkan kebolehan bekerja disamping membentuk jati
diri.
Kejurulatihan
Coaching
1.
Kejurulatihan merupakan satu tugas
seseorang (jurulatih) yang membawa kumpulan atau individu yang
diajar/diasuh/dibina ke tujuan/arah yang diinginkan oleh kumpulan atau individu
tersebut.
2.
Jurulatih adalah merupakan kemudahan
untuk pekerja bertanya, memberi maklum balas, dan juga berperanan sebagai salah
seorang ahli dalam proses atau struktur, tentang bagaimana mengelola cara
berfikir sehingga mampu menghasilkan prestasi yang lebih efektif.
3.
Melalui jurulatih, pekerja boleh
memimpin dirinya sendiri, memudahkannya belajar, mampu menyesuaikan diri dengan
situasi semasa, mengembangkan fikiran dan ideanya sendiri, yang mana semuanya
bukan bergantung kepada orang lain.
4.
Namun dengan proses Coaching ini, pekerja mampu bergantung
kepada diri sendiri untuk menghasilkan keputusan dan tindakan yang
"lebih" baik lagi.
5.
fungsi jurulatih adalah memudahkan
pelanggan/ pekerja / orang yang dibinanya, menjadi sedar dengan bagaimana
berfikir bagi menumpukan penyelesaian dengan cara menyedarkan tentang apa yang
sedang dialaminya ketika ini, dan mengajak orang yang sedang dibinanya untuk
menyedari dengan sendiri apa yang diperlukan dan mencari bagaimana cara untuk
merealisasikannya.
3.3 JENIS-JENIS BAHAN LATIHAN
1.
Bahan latihan merupakan alatan dan
bahan dalam membantu menjalan latihan/kursus.
2.
Latihan yang melibatkan kemahiran
biasanya menggunakan WIM
3.
WIM ialah Writing Imformation Material
4.
Terdapat 3 kertas bahan
latihan/pembelajaran.
5.
Antaranya ialah :-
a. Kertas
Penerangan
1.
Kertas ini meruoakan bahan
latihan/pembelajaran yang menerangkan tentang konsep dan teori bagi sesuatu
kemahiran.
2.
Contohnya teori enjin, teori sistem
pelinciran, dan teori sistem transmisi.
b. Kertas kerja
1.
Kertas ini meruoakan bahan latihan/pembelajaran
yang menerangkan dan menunjukkan cara-cara melakukan kerja-kerja amali.
2.
Contohnya cara-cara merombok rawat
enjin diesel 6 silinder.
c. Kertas
Tugasan
1.
Kertas ini merupakan bahan
latihan/pembelajaran yang mengandungi soalan-soalan tentang perkara-perkara
yang terdapat dalam Kertas Penerangan.
2.
Kerta ini juga boleh digunakan untuk
aktiviti-aktiviti soalan dan pemeriksaan yang terdapat dalam Kertas Kerja, contohnya laporan pemeriksaan
rombak rawat enjin.
d. Pelan
Mengajar - Kertas ini merupakan bahan latihan/pembelajaran yang digunakan oleh
pengajar sebagai panduan untuk mengajar, supaya pengajar tidak lari dari tajuk.
6.
Antara lain bahan latihan ialah alat
bantuan mengajar seperti:-
1. LCD
projector
2. Papan putih
3. Kerusi
4. Meja
5. Komputer
3.4 KEMAHIRAN MOTIVASI DAN KAUNSELING
Motivasi Kerja
1.
MOtivasi
ialah rangsangan dalaman atau semangat iatu penggerak kepada kelakuan untuk
membangkitkan tindakan yang berpunca daripada satu tujuan atau beberapa tujuan.
2.
Ahmad
Atory Hussain berpendapat bahawa manusia yang tiada motivasi disebabkan oleh
berikut:-
a.
Tidak
ada tujuan hidup Ø
b.
Meragui
potensi diri Ø
c.
Puas
dengan apa yang ada Ø
d.
Tabiat
suka menangguhkan kerja Ø
e.
Mempunyai
simbol-simbol palsu dalam kejayaan
3.
Petanda
kemelesetan dorongan /motivasi
a.
Sering
engkar arahan Ketua
b.
Selalu
bosan dengan kerja
c.
Tidak
produktif dan malas bekerja.
d.
Selalu
datang lewat / balik cepat.
e.
Kerap
mengambil cuti
f.
Sering
ponteng kerja
g.
Kerapkali
tidak hadir mesyuarat tanpa sebab
h.
Gemar
melaksanakan kerja tanpa mengikut peraturan.
i.
Selalu
tidak menyiapkan tugasan.
j.
Mengasingkan
diri dari rakan-rakan kerja.
k.
Selalu
bertengkar dengan pelanggan.
4.
Berikut adalah beberapa kaedah untuk
memotvasikan pekerja
1. Penetapan
matlamat – matlamat syarikat/seksyen/bahagian /unit mestilah jelas
2. Pengurusan bermatlamat
– Setiap pengurusan kerja mestilah jelas matlamatnya
3. Reka bentuk
pusingan kerja yang jelas
4. Pengupayaan
– Pastikan kerja-kerja dan proses yang dilakukan berupaya dan dapat
menganangani masalah.
5. Perluasan
kerja – Kerja mestilah jelas dan luaskan skop kerja tanpa melebihi sempadan
pihak atasan.
6. Pengkayaan
kerja – Pastikan ada inovatif dan inesiatif dalam proses kerja dan melakukan
kerja bagi mengkayakan dan meningkatkan kualiti.
7. Kualiti
susunan kerja – Kualiti susunan kerja mestilah teratur dan tidak serabut, yang
mana dahulu didahulukan dan yang kemudian di kemudiankan.
8. Ganjaran –
Pastikan anda memberikan ganjaran yang munasabah terhadap hasil kerja yang
berkualiti supaya meningkatkan motivasi.
Kemahiran kauseling
1.
Proses
perhubungan atau interaksi yang professional.
2.
Ini
bertujuan untuk membantu secara sistematik berasaskan prinsip psikologi yang
dilakukan oleh kaunselor/penyelia bagi menghasilkan perubahan, perkembangan dan
penyesuaian peribadi klien/pekerja yang baik dan menyeluruh berlansdaskan etika
kaunseling.
3.
Pendekatan
psikologi dan kaunseling merupakan tindakan yang perlu dilaksanakan dalam usaha
untuk membangunkan modal insan yang menekankan aspek berikut:-
a.
Pembangunan
b.
Pencegahan
c.
Pemulihan
4.
Objektif perkhidmatan kaunseling ialah bertujuan menolong
pekerja untuk :
a. Memberi dan menyediakan program psikologi untuk
individu/pekerja membuat perubahan dengan mempertingkatkan keupayaan mengurus
emosi, tingkah laku dan pemikiran.
b. Mengenal dan memahami diri sendiri tentang
kelebihan dan kekurangan yang ada pada diri sendiri.
c. Membuat penyelesaian peribadi, sosial, emosi dan
kerjaya dengan persekitaran di dalam dan di luar pejabat.
d. Mendedahkan bakat, minat dan kelebihan-kelebihan
diri yang terpendam untuk meningkatkan konsep kendiri.
e. Berfikir secara rasional dan bertindak secara
berkesan di dalam membuat keputusan untuk mengatasi persoalan-persoalan yang
dihadapi.
f. Membentuk tabiat membiasakan belajar dengan baik
dan berkesan.
g. Membentuk ciri-ciri akhlak yang baik untuk menjadi
individu yang berintegriti.
h. Merancang masa hadapan yang sesuai dengan kemampuan
dan matlamat hidup.
5.
Perkhidmatan kaunseling
dijalankan dengan cara mengadakan pertemuan pekerja dengan
kaunseling diadakan di dalam bilik kaunseling yang selesa.
6.
Sebagai seorang penyelia, sifat-sifat kaunselor
mesti ada.
7.
Sifat-sifat itu ialah:-
- Sedia mendengar semua persoalan pekerja.
- Menerima pekerja tanpa syarat.
- Menerima dan merahsiakan apa yang ada
perkatakan.
- Menghormati pekerja sebagai individu.
- Sedia berjumpa anda bila-bila masa.
8.
Perkara ini boleh
dijalankan secara kaunseling individu atau kaunseling
kelompok.
a.
Kaunseling individu :
pertemuan pekerja dengan penyelia
b.
kaunselor kelompok :
pertemuan pekerja dengan beberapa rakan yang mempunyai persoalan yang sama
dengan penyelia.
9.
Sebagai penyelia kita
juga boleh melakukan program seperti berikut bagi mengkauseling pekerja kita
- Rakan pembimbing perkhidmatan
- Mentoring
- Program pencegahan
- Kempen kesedaran
- Program peningkatan kendiri
3.5 KEMAHIRAN PENYAMPAIAN DAN
DEMOSTRASI
Penyampaian/Presntasi
1. PENGAJARAN
adalah satu proses penyampaian ilmu pengetahuan, maklumat, dan kemahiran kepada
pelajar/peserta/orang ramai.
2.
Penyampaian yang berkesan ialah
penyampaian yang berupaya mencapai hasil pembelajaran mengikut objektif yang
dirancang bagi memberi kefahaman kepada pelajar/peserta/orang
ramai.
3.
Ciri-ciri penyampaian yang berkesan
ialah:-
a.
Kejelasan
b.
Ketepatan Bahasa
c.
Penyoalan
d.
Ransangan
e.
Galakan
f.
Penglibatan
g.
Maklum balas
h.
Rumusan
i.
Penilaian.
4.
Teknik penyampaian adalah seperti
berikut:-
a.
Teknik bercerita
1.
Cerita
adalah salah satu teknik presentasi yang selalu menarik dalam presentasi.
2.
Kebanyakan
orang suka dengan cerita dan ini amat sukar untuk ditolak oleh
audiens/penontot.
3.
Jika
cerita disusun dengan baik, dan natural ketika disampaikan, anda tidak hanya mempengaruhi pikiran
audiens/penonton tetapi andai juga membangun hubungan emosional yang baik
dengan audiens/penonton.
4.
Gunakan
cerita yang sesuai dengan topik yang anda sampaikan.
5.
Ceritakan
pengalaman pribadi anda atau pengalaman orang lain yang hebat, mengharukan atau
pun yang lucu.
6.
Berceritalah
dengan penuh yakin dan penghayatan.
b.
Teknik Berjenaka
1.
Beberapa persembahan terbaik dan paling buruk bergantung
kepada jenaka.
2.
Perbezaannya terletak pada bila-bila dan bagaimana anda
menggunakannya.
3.
Jenaka yang disampaikan secara tepat akan membuat
penonton benar-benar terhibur dengan persembahan anda.
4.
Sangat hebat, jika jenaka disampaikan secara bersahaja.
5.
Ertinya anda sebagai presenter benar-benar mampu
menunjukkan jenaka yang tidak dibuat-buat.
6.
Walaupun memang jenaka itu sudah menjadi sebahagian
daripada persediaan anda.
7.
Anda harus benar-benar sudah berlatih, sehingga anda
mampu menyampaikannya secara bersahaja.
8.
Tetapi anda perlu ingat, jangan memaksa diri anda untuk
menggunakan jenaka, jika anda sendiri tidak mempunyai minat untuk berjenaka.
9.
Ini kerana menggunakan jenaka dalam persembahan
memerlukan kemahiran khusus yang tidak semua presenter mampu melakukannya.
c.
Tenik Pengulangan.
1.
Untuk meyakinkan penonton tentang pernyataan penting yang
anda sampaikan, anda boleh menggunakan teknik pengulangan (anaphora).
2.
Anaphora adalah istilah Yunani yang digunakan untuk
menggambarkan pengulangan dari kata atau frasa yang sama pada awal klausa atau
kalimat berturut-turut.
3.
Teknik persembahan anaphora biasanya digunakan pada
persembahan atau pidato yang untuk inspirasi atau motivasi.
4.
Tujuannya adalah untuk mengajak penonton dan mempengaruhi
emosi penonton supaya mengambil tindakan selanjutnya terhadap apa yang
disampaikan oleh penyampai.
d.
Teknik The Rule Of Three
1.
Merupakan teknik persembahan kelas dunia yang sudah
banyak digunakan oleh pakar-pakar persembahan sejak zaman-berzaman.
2.
Teknik ini akan memudahkan anda untuk
a.
mengekspresikan konsep dengan lebih lengkap,
b.
menekankan perkara utama persembahan anda, dan
c.
memudahkan audiens mengingat apa yang anda sampaikan.
3.
Teknik ini terbahagi kepada 3 bahagian iaitu:-
a.
Pengenalan
b.
Isi-isi
c.
Penutup/ kesimpulan
e.
Teknik Vokal
1.
Suara adalah kekuatan utama seorang presenter.
2.
Menarik dan tidaknya persembahan salah satunya adalah
penggunaan teknik vocal ini.
3.
Jika anda ingin tampak lebih menarik, gunakan teknik
vocal ini anda dengan baik.
4.
Bercakap dengan suara yang jelas dan tidak gugup.
5.
Gunakan nada atau suara yang boleh mereflesikan mesej
yang ingin anda sampaikan.
6.
Gunakan lantunan nada suara yang selesa didengan oleh
penonton.
f.
Teknik Bahasa badan (body language)
1.
Charles Bonar Sirait dalam bukunya The Power Of Public
Speaking menjelaskan ada dua manfaat menggunakan bahasa tubuh iaitu untuk
memperkuat kata-kata dan sebagai cerminan perasaan.
2.
Jadi apa yang anda sampaikan, bagaimana perasaan anda
boleh dengan mudah terlihat oleh penonton jika disokong dengan bahasa tubuh
yang senada.
g.
Jadi diri sendiri
1.
Anda tidak perlu menjadi Steve Jobs, Al Gore, Obama,
Soekarno, Anis Baswedan atau siapa sahaja yang anda kagumi.
2.
Kenapa begitu? Kerana anda tidak akan pernah menjadi
mereka.
3.
Cara terbaik menjadi penyampai yang menarik dan memukau
adalah dengan menjadi diri sendiri.
4.
Anda perlu memahami diri anda yang sebenarnya.
5.
Dengan ini anda akan mampu menggunakan teknik yang sesuai
dengan kemampuan anda.
6.
Jadikanlah orang mengenal anda sebagai diri anda, bukan
sebagai orang lain.
7.
Percayalah audiens lebih suka anda menjadi diri sendiri.
5.
Perlu diingat, tiada persembahan yang
terbaik jika tiada persediaan yang baik.
Demostrasi
1. Demonstrasi juga dikenali
sebagai tunjuk cara.
2. Demonstrasi ialah satu
kaedah untuk melatih pekerja memerhati dan melakukan sesuatu aktiviti mengikut
prosedur-prosedur yang tertentu.
3. Ia melibatkan demonstrasi
oleh penyelia/pekerja/pengajar mahir dihadapan kelompok pekerja untuk
menunujukkan sesuatu aktiviti atau prosedur atau langkah.
4. Kuliah memerlukan pekerja
mendengar, demonstrasi memerlukan pekerja memerhati.
5. Dalam proses demonstrasi,
terdapat satu komunikasi lisan secara lansung dari penyelia/pekerja
mahir/pengajar kepada pekerja.
6. Ia juga melibatkan
pendekatan visual untuk memeriksa proses, maklumat dan idea.
7. Demonstrasi membolehkan
pekerja-pekerja memerhati benda-bemda maujud dan bagaimana mereka berfungsi.
8. Terdapat demonstrasi tulin,
demonstrasi dengan komen atau demonstrasi dengan penglibatan dari pekerja.
9. Lazimnya, penyelia/pekerja
mahir/pengajar mendemonstrasi satu gerak balas atau aktiviti sebelum
peserta/pekerja melakukan aktiviti itu secara individu.
10. Demonstrasi ini dijadikan
model gerak balas dan jangkaan oleh peserta.
11. Demonstrasi boleh digunakan
unruk
a. mengilustrasikan hujah-hujah
atau prosedur secara berkesan,
b. merangsang minat dalam
sesuatu topik,
c. memberi model kemahiran
mengajar dan menunjukkan kadar perubahan.
Bagi
menjalankan demonstrasi yang berkesan, pengajar merancang demonstrasi
secarateliti, mempraktikkan demonstrasi, membentuk rangka demonstrasi,
memastikan setiap peserta memerhatikan demonstrasi, meperkenalkan demonstrasi
untuk memfokus perhatian dan menggalakkan soalan serta merancangkan tindakan
susulan.
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.5 Latihan Pekerja.
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment