Apabila roda stereng dan juga roda hadapan berkedudukan lurus, kili utama injap kawalan dan injap tindak balas berkeadaan neutral atau dipegang ditengah oleh pegas pemusat. Ketika ini tiga alur dalam perumah injap bersambungan denagn daratan dan alur kili utama. Sementara injap tindak balas bersambungan dengan saluran dan alur.
Bendalir
dari pam mengalir kesemua hujung selinder kuasa dan kesemua ruang tindak balas
diinjap kawalan. Bendalir berlebihan diperlukan untuk mengisi selinder kuasa
dan ruang tindak balas ketika balik dari injap kawalan ke takungan bendalir.
Aliran bendalir ketika memandu lurus tertera dalam rajah 14.73.
Ketika
usaha membelok diroda stereng memerlukan tenaga yang banyak untuk mengatasi
rintangan pegas pemaut, kili injap utama bergerak arah kanan. Bendalir diarah
oleh kili injap utama hujung kanan selinder kuasa dan ruang tindak balas kanan
injap kawalan.
Bendalir dalam hujung kiri
ruang kuasa berada dibawah tekanan rendah, dipaksa keluar dari selinder dan
balik ketakungan bendalir. Pegas pemusat kili utama dan tekanan bendalir dalam
ruang tindak balas pada hujung kanan kili utama cenderung untuk membalikkan
kili utama kekedudukan. Untuk mengukur nilai tekanan dalam ruang tindak balas
nisbi dengan tekanan kenaan ke selinder kuasa. Usaha diperlukan apabila memusingkan
roda stereng melawan daya tindak balas bagi menyediakan keadaan kendalian
stereng normal. Selepas kuasa yang diperlukan diperolehi, tekanan tindak balas
dan pegas pemusat kili utama membalikkan injap kili ke kedudukan tengah untuk
memberhentikan kuasa terbantu. Aliran bendalir ketika membelok kekiri tertera
dalam rajah 14.74
Apabila
kuasa terbantu membelok kekanan, kili utama injap kawalan bergerak kekiri.
Bendalir dibawah tekanan diarah masuk kehujung kiri selinder kuasa untuk
menggerakkan selinder dan rangkaian stereng arah kekiri. Bendalir dalam hujung
kanan selinder kuasa dipaksa keluar dari selinder dan balik ke takungan
bendalir. Pegas pemusat kili utama dan tekanan bendalir didalam ruang tindak
balas pada hujung kiri kili utama cenderung untuk membalikkan kili utama
kekedudukan tengahnya seperti mana ketika membuat belokan kekiri kecuali daya
yang dikenakan dalam arah bertentangan. Apabila membelok kekanan, sifat
menghadkan tindak balas injap kawalan dikendali sama ketika membelok kekiri
kecuali dalam arah bertentangan. Arah bendalir ketika membelok kekanan tertera
dalam rajah 14.75
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment