PERALATAN :
i.
Sebuah kenderaan lengkap
ii.
Brake fluid DOT 3
iii.
Bleeding Equipment
iv.
Hand Tools
v.
Special Tools
vi.
Brake Master Pump Repair Kit
a. Letak kenderaan
ditempat yang rata
b. Tarik hand brek
c.
Offkan enjin
d.
Kenalpasti lokasi(rujuk
gambarajah)
e.
Tanggalkan saluran paip brek
pada master pump.Gunakan flare spannar
f.
Buka nat yang mengikat master
pump dengan brake booster(servo unit)
g. Keluarkan master
pump dari kenderaan
PERINGATAN:
PASTIKAN CECAIR BREK TIDAK
MENITIK DIATAS CAT KENDERAAN.SEDIAKAN AIR UNTUK MEMBERSIHKAN TITISAN CECAIR
BREK.
2. Langkah
menceraikan komponen master cylinder
a. Tanggalkan piston
stopper bolt dengan menggunakan skru
driver dan tekan piston
b. Keluarkan piston
stopper ring dengan menggunakan circlip.
a. Keluarkan primary
piston assembly.
Gunakan Air compressure atau
ketuk perlahan-lahan.
Perhatian:
Primary
piston tidak boleh dirombak
b. Keluarkan
secondary piston assembly
Sekira susah untuk megeluarkan
secondary piston,guna air compressure sembur melalui outlet port.
Perhatian.
Secondary
piston assembly tidak boleh dirombak.
a. Cuci keseluruhan komponen dengan menggunakan air sabun atau bahan pencuci yang disyorkan oleh pembuat.
b. Keringkan dengan
menggunakan air compressure.
4. Langkah
Pemeriksaan
a. Periksa permukaan
dalam master cylinder body samada berkarat atau berlubang.
b. Periksa primary
dan secondary piston samada berkarat,kesan calar yang teruk .
c. Periksa rubber
cup pada primary dan secondary piston sama koyak atau haus
5. Langkah Pemasangan
a. Sapukan rubber
grease/cecair brek pada primary dan secondary piston,permukaan dalam master
cylinder.Ini adalah untuk memudahkan piston masuk ke dalam master cylinder.
b. Masukkan
secondary piston dan pasang piston stopper bolt.Tujuan stopper bolt adalah
untuk menahan secondary piston dari bergerak keluar.
c. Masukkan primary
piston dan pasang stopper ring masuk ke lurahnya.
d. Pasang master
cylinder pada brake booster.
e. Pasang paip brek
pada master cylinder.
f. Bleeding sistem
brek
Teruskan membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.6 Overhaul Master Pump
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment