PAM DAN KOTAK GEAR STERING KUASA

Sebuah pam anjakan malar menyediakan tekanan haidrolik untuk sistem stering. Pam dipandu oleh ‘pulley’  dan mempunyai satu takungan minyak yang dikamilkan. Ia dipasangkan dibahagian hadapan enjin melalui satu pendakap dan dipandu oleh talisawat daripada ‘pulley crank shaft’ enjin (rajah 14.61).



 Terdapat tiga jenis pam stering kuasa iaitu:-

                       

a)                                                                                          Jenis pengguling

b)                                                                                          Jenis gelinciran

c)                                                                                          Jenis ram 

 

            (Sila rujuk rajah 14.62). Pam jenis pengguling menggunakan satu set pengguling bulat, jenis ram menggunakan satu set ram rata dan jenis gelincir pula menggunakan satu set gelincir bulat. Ia terdapat dalam pelbagai bentuk dan jenis, namun kendaliannya adalah sama.

 

    


 

 BAHAGIAN PAM

Keratan rentas pam tertera dalam rajah 14.63 yang menunjukkan pam stering kuasa jenis gelinciran atau jenis ram. Pulley yang tidak terdapat didalam gambarajah dipasangkan ke shaft pemacu pam. Pam tersebut dipasangkan ke pepasangan rotor yang menyediakan mounting (cagak) untuk set gelincir atau ram dengan return spring.

 



 

            Shaft pemacu disangga didalam perumah pam. Satu takungan untuk bendalir dipasangkan kepermukaan pam. Pepasangan rotor dan gelincir didudukkan didalam perumah yang dikenali sebagai gelang sesondol. Gelang sesondol terdiri dari dua cuping bersudut 180° diantara satu dengan lain. Cuping ini membentuk ruang berbentuk  sabit diantara rotor dan gelang sesondol. Rotor mengandungi plat tekanan luar dan dalam pada tiap-tiap hujungnya, yang membuat sentuhan dengan muka hujung gelang sesondol. Plat tekanan ini memanjang dalam gelang sesondol, menyediakan satu ruang terkedap diantara diantara gelincir dan rotor. Rajah 14.64 

 




KENDALIAN PAM

 

            Apabila rotor berpusing, gelincir dipaksa keluar kearah permukaan gelang sesondol oleh daya empar, daya pegas gelincir dan tekanan bendalir yang bertindak dibawah gelincir. Sepasang gelincir bersebelahan – memanjang dengan permukaan rotor dan sesondol serta tekanan plat – membentuk satu ruang terkedap didalam ruang sesondol berbentuk bulan sabit. Apabila ruang terkedap bergerak melalui ruang berbentuk bulan sabit tadi, isipadunya berubah, tindakan mengepam pun terjadi.

            Apabila rotor berputar 90°, gelincir menggelangsar keluar dalam lubang alur, menanti diatas gelang sesondol, dengan itu isipadu ruang terkedap bertambah. Ini menghasilkan satu vakum dan membentuk satu kawasan tekanan rendah. Liang masuk dibina dikawasan ini untuk membenarkan bendalir memenuhi ruang. Apabila rotor bergerak dari 90° ke 180°, isipadu ruang terkedap mengecil lalu menjadikan bedalir tertekan. Liang keluar dilokasikan dikawasan ini.

 

KAWALAN ALIRAN PAM

 

                Pam adalah jenis anjakan positif. Dengan kelajuan alirannya jumlah bendalir yang mengalir bolih berubah terus. Sistem stering kuasa memang memerlukan kadar aliran malar yang tinggi ketika meletak kereta dan kendalian kelajuan rendah, manakala kadar pengaliran menjadi rendah ketika memandu dilebuhraya. Kawalan ini dapat disempurnakan dengan mengawal aliran dan injap tekanan. Jadi, kedua-dua injap dicagakkan didalam perumah pam.

           

            Injap kawalan aliran mengatur tekanan keluaran daripada pam. Injap ini perlu sesuai dengan perubahan kelajuan enjin dan bolih dikemudi berterusan dalam semua keadaan. Injap kawalan aliran bersepadu dengan injap pelega tekanan dibina bagi mencegah tekanan lampau. Apabila bendalir pada tekanan maksima, bendalir berlebihan akan kembali ke takungan pam. Kawalan aliran dan injap pelega tekanan ditunjukkan dalam rajah 14.65

 



Kesemua aliran dari pam dibawa melalui orifis bolih ubah (rajah 14.66) dan keluar melalui salur apabila liang pirau terbuka. Ketika minyak mengalir melalui orifis, tekanan jatuh. Ini merendahkan tekanan aliran melalui orifis tetap dalam tudung dan kebawah injap kawalan aliran. Tekanan yang berbeza melintasi injap kawalan aliran mengimbang dan memadankannya dengan kelajuan pam. Tekanan tambah yang berbeza bergerak menolak injap kawalan aliran dan injap memiraukan lebih minyak. Cemat pemeteran dikendali oleh injap kawalan aliran bagi mengurang laluan di orifis boleh ubah.

 



            Injap kawalan aliran mengatur aliran dan tekanan. Apabila aliran berhenti tekanan yang melewati orifis bolih ubah menjadi sama, injap bergerak keatas oleh tolakan pegas dan saluran tekanan upaya dikendali pada aliran maksima. Aliran kegear stering berhenti apabila roda berpusing ke maksimum kendalian roda. Untuk mencegah tekanan yang berlebihan, injap pelega jenis bebola dibina dalam injap kawalan aliran. Apabila tekanan dalam injap gear mencapai tahap maksimum bebola meninggalkan tetumpu dan menghantar tekanan balik ke pemasukan (Rajah 14.67)   

 



STERENG KUASA RACK AND PINION

 

            Stereng jenis ini menggunakan pam haidrolik untuk membantu pemandu menggerakkan tayar hadapan. Rajah dibawah menunjukkan dengan jelas binaan stereng jenis ini. Pam stereng kuasa biasanya dipasang dibahagian hadapan enjin. Ia digerakkan oleh enjin melalui talikipas dan pulley yang dipasangkan pada pam tersebut. Stereng hos dan paip-paip menyambungkan pam dengan kotak gear stereng.

 

BINAAN RACK AND PINION

 

            Ia terdiri daripada:-

1.                                          Power cylinder

2.                                          Power piston

3.                                          Hydraulic line

4.                                          Control valve

 



 

Rajah dibawah menunjukkan power cylinder melindungi sekeliling rack. Tindak balas tekanan pada piston menolong menggerakkan rack didalam perumah.

 



 

 

 

 

 

 

 

POWER CYLINDER AND PISTON

            Ia dimesin supaya sesuai dipasangkan power piston didalamnya. Bahagian luarnya dibuatkan lubang lubang supaya bolih menyambungkan paip kepadanya. Power cylinder diikatkan pada badan kenderaan. Power piston pula dimesin pada rack bertugas sebagai penyendal cecair bagi mendirikan tekanan untuk menggerakkan rack samaada kekiri atau kekanan. Rubber seal dipasangkan pada piston supaya penyendalan cecair dapat dilakukan dengan lebih baik dan juga mengelakkan cecair dari bocor.         

  

RACK AND PINION CONTROL VALVE

 

            Terdapat dua jenis control valve yang digunakan pada stereng jenis ini iaitu rotary valve dan juga spool valve. Umumnya jenis rotary adalah lebih banyak digunakan.

 

Rotary  valve

            Ia menggunakan torsion shaft yang disambungkan pada pinion gear bagi mengendalikan control valve.

 

Spool  valve

            Ia menggunakan sistem tindak balas thrust daripada pinion shaft untuk menggerakkan control valve. Control valve akan menghantar cecair bertekanan tinggi ke power cylinder.

 

 



 



 

Rajah dibawah menunjukkan pemasangan power rack and pinion steering menggunakan spool valve untuk mengesan tindak balas thrust oleh helical pinion gear. Ini akan mengawal tekanan cecair pada rack piston.

 



 

OPERASI RACK AND PINION

 

            Bila steering wheel dipusingkan keberatan kereta menyebabkan tayar hadapan ada rintangan untuk berpusing. Ini menyebabkan torsion bar terpiuh (rotary valve mechanism atau thrust pinion shaft (spool valve mevhanism).

            Tekanan dari pam membolehkan pengaliran cecair melalui control valve, hydraulic hose dan seterusnya ke power cylinder. Tekanan juga membolehkan power piston bergerak, menolak rack dan seterusnya mengarahkan tayar samaada kekiri atau pun kekanan. Perkakas bergerak yang terdapat didalam sistem akan sentiasa berminyak bagi mengelakkan berlakunya kehausan pada sistem.   


Teruskan membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.

 

BAB 1 : SISTEM STERENG

1.1   Prinsip Stereng

1.2   Fungsi Dan Peranan Perangkai Stereng

1.3   Stereng Manual

1.4   Kotak Stereng

1.5   Susun Sistem Stereng Kuasa

1.6   Pam & Kotak Gear Stereng Kuasa

1.7   Operasi Sistem Stereng Kuasa 

1.8   Rombak Rawat Kotak Gear Stereng Kuasa

1.9   Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa

 

BAB 2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)

2.1   Jenis – Jenis Sistem Gantungan

2.2   Sambungan Bebola

2.3   Jenis – Jenis Bush Sistem Gantungan

2.4   Rubber Bump Stop

2.5   Penyerap Hentak

2.6   Jenis - Jenis  Pegas

2.7   Gantungan Hadapan

2.8   Gantungan Belakang

2.9   Tukar Ball Joint Dan Suspension Bush

2.10  Tukar Shock Absorber Dan Bump Stops

2.11  Buka Dan Pasang Pegas Dedaun

2.12  Buka Dan Pasang Topang Mc Pherson

 

BAB 3 : SISTEM BREK

 

3.1   Penerangan Sistem Brek

3.2   Periksa Dan Tukar Pad & Lining Brek

3.3   Periksan Dan Tukar Disk Dan Drum Brek

3.4   Buka Dan Pasang Brek Booster Dari Kenderaan

3.5   Kaedah Melakukan Bleeding

3.6   Overhaul Master Pump

3.7   Kesan Masalah (Troubleshooting)  Sistem Brek

3.8   Anti-Lock Braking System (ABS)

 

BAB 4 : RODA

4.1   Pengenalan Roda

4.2   Fungsi Dan Binaan Tayar

4.3   Jenis–Jenis Kehausan Tayar

4.4   Tukar Tayar Dan Rim

4.5   Jajaran Roda

 

BAB 5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)

5.1   Menyediakan Jadual Kerja.

5.2   Melaksanakan Sesi Taklimat.

5.3   Penyediaan Budget.

5.4   Pemantauan Prestasi Pekerja

5.5   Latihan Pekerja.

5.6   Memantau Keselamatan Bengkel

5.7   Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan

5.8   Menyediakan Laporan Pengurusan

 


No comments:

Post a Comment

SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK

  1.0    SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK     1.1    Saluran Pemasaran   Saluran pemasaran ialah gabungan sekumpulan orga...