Sebuah pam anjakan malar menyediakan tekanan haidrolik untuk sistem stering. Pam dipandu oleh ‘pulley’ dan mempunyai satu takungan minyak yang dikamilkan. Ia dipasangkan dibahagian hadapan enjin melalui satu pendakap dan dipandu oleh talisawat daripada ‘pulley crank shaft’ enjin (rajah 14.61).
Terdapat tiga jenis pam stering
kuasa iaitu:-
a)
Jenis pengguling
b)
Jenis gelinciran
c)
Jenis ram
(Sila
rujuk rajah 14.62). Pam jenis pengguling menggunakan satu set pengguling bulat,
jenis ram menggunakan satu set ram rata dan jenis gelincir pula menggunakan
satu set gelincir bulat. Ia terdapat dalam pelbagai bentuk dan jenis, namun
kendaliannya adalah sama.
Keratan rentas pam tertera dalam rajah 14.63 yang menunjukkan pam stering kuasa jenis gelinciran atau jenis ram. Pulley yang tidak terdapat didalam gambarajah dipasangkan ke shaft pemacu pam. Pam tersebut dipasangkan ke pepasangan rotor yang menyediakan mounting (cagak) untuk set gelincir atau ram dengan return spring.
Shaft pemacu disangga didalam perumah pam. Satu takungan
untuk bendalir dipasangkan kepermukaan pam. Pepasangan rotor dan gelincir
didudukkan didalam perumah yang dikenali sebagai gelang sesondol. Gelang
sesondol terdiri dari dua cuping bersudut 180° diantara satu dengan lain.
Cuping ini membentuk ruang berbentuk
sabit diantara rotor dan gelang sesondol. Rotor mengandungi plat tekanan
luar dan dalam pada tiap-tiap hujungnya, yang membuat sentuhan dengan muka hujung
gelang sesondol. Plat tekanan ini memanjang dalam gelang sesondol, menyediakan
satu ruang terkedap diantara diantara gelincir dan rotor. Rajah 14.64
KENDALIAN PAM
Apabila
rotor berpusing, gelincir dipaksa keluar kearah permukaan gelang sesondol oleh
daya empar, daya pegas gelincir dan tekanan bendalir yang bertindak dibawah
gelincir. Sepasang gelincir bersebelahan – memanjang dengan permukaan rotor dan
sesondol serta tekanan plat – membentuk satu ruang terkedap didalam ruang
sesondol berbentuk bulan sabit. Apabila ruang terkedap bergerak melalui ruang
berbentuk bulan sabit tadi, isipadunya berubah, tindakan mengepam pun terjadi.
Apabila
rotor berputar 90°, gelincir menggelangsar keluar dalam lubang alur, menanti
diatas gelang sesondol, dengan itu isipadu ruang terkedap bertambah. Ini
menghasilkan satu vakum dan membentuk satu kawasan tekanan rendah. Liang masuk
dibina dikawasan ini untuk membenarkan bendalir memenuhi ruang. Apabila rotor
bergerak dari 90° ke 180°, isipadu ruang terkedap mengecil lalu menjadikan
bedalir tertekan. Liang keluar dilokasikan dikawasan ini.
KAWALAN
ALIRAN PAM
Pam adalah jenis anjakan
positif. Dengan kelajuan alirannya jumlah bendalir yang mengalir bolih berubah
terus. Sistem stering kuasa memang memerlukan kadar aliran malar yang tinggi
ketika meletak kereta dan kendalian kelajuan rendah, manakala kadar pengaliran
menjadi rendah ketika memandu dilebuhraya. Kawalan ini dapat disempurnakan
dengan mengawal aliran dan injap tekanan. Jadi, kedua-dua injap dicagakkan
didalam perumah pam.
Injap kawalan aliran mengatur tekanan keluaran daripada
pam. Injap ini perlu sesuai dengan perubahan kelajuan enjin dan bolih dikemudi
berterusan dalam semua keadaan. Injap kawalan aliran bersepadu dengan injap
pelega tekanan dibina bagi mencegah tekanan lampau. Apabila bendalir pada
tekanan maksima, bendalir berlebihan akan kembali ke takungan pam. Kawalan
aliran dan injap pelega tekanan ditunjukkan dalam rajah 14.65
Kesemua aliran dari pam dibawa melalui
orifis bolih ubah (rajah 14.66) dan keluar melalui salur apabila liang pirau
terbuka. Ketika minyak mengalir melalui orifis, tekanan jatuh. Ini merendahkan
tekanan aliran melalui orifis tetap dalam tudung dan kebawah injap kawalan
aliran. Tekanan yang berbeza melintasi injap kawalan aliran mengimbang dan
memadankannya dengan kelajuan pam. Tekanan tambah yang berbeza bergerak menolak
injap kawalan aliran dan injap memiraukan lebih minyak. Cemat pemeteran
dikendali oleh injap kawalan aliran bagi mengurang laluan di orifis boleh ubah.
Injap kawalan aliran mengatur aliran dan tekanan. Apabila
aliran berhenti tekanan yang melewati orifis bolih ubah menjadi sama, injap
bergerak keatas oleh tolakan pegas dan saluran tekanan upaya dikendali pada
aliran maksima. Aliran kegear stering berhenti apabila roda berpusing ke
maksimum kendalian roda. Untuk mencegah tekanan yang berlebihan, injap pelega
jenis bebola dibina dalam injap kawalan aliran. Apabila tekanan dalam injap
gear mencapai tahap maksimum bebola meninggalkan tetumpu dan menghantar tekanan
balik ke pemasukan (Rajah 14.67)
STERENG KUASA RACK AND
PINION
Stereng jenis ini menggunakan pam haidrolik untuk
membantu pemandu menggerakkan tayar hadapan. Rajah dibawah menunjukkan dengan
jelas binaan stereng jenis ini. Pam stereng kuasa biasanya dipasang dibahagian
hadapan enjin. Ia digerakkan oleh enjin melalui talikipas dan pulley yang
dipasangkan pada pam tersebut. Stereng hos dan paip-paip menyambungkan pam
dengan kotak gear stereng.
BINAAN RACK AND PINION
Ia terdiri daripada:-
1.
Power cylinder
2.
Power piston
3.
Hydraulic line
4.
Control valve
Rajah dibawah menunjukkan
power cylinder melindungi sekeliling rack. Tindak balas tekanan pada piston
menolong menggerakkan rack didalam perumah.
POWER CYLINDER AND PISTON
Ia dimesin supaya sesuai dipasangkan power piston
didalamnya. Bahagian luarnya dibuatkan lubang lubang supaya bolih menyambungkan
paip kepadanya. Power cylinder diikatkan pada badan kenderaan. Power piston
pula dimesin pada rack bertugas sebagai penyendal cecair bagi mendirikan
tekanan untuk menggerakkan rack samaada kekiri atau kekanan. Rubber seal
dipasangkan pada piston supaya penyendalan cecair dapat dilakukan dengan lebih
baik dan juga mengelakkan cecair dari bocor.
RACK AND PINION CONTROL VALVE
Terdapat dua jenis control valve yang digunakan pada
stereng jenis ini iaitu rotary valve dan juga spool valve. Umumnya jenis rotary
adalah lebih banyak digunakan.
Rotary valve
Ia menggunakan torsion shaft yang disambungkan pada
pinion gear bagi mengendalikan control valve.
Spool valve
Ia menggunakan sistem tindak balas thrust daripada pinion
shaft untuk menggerakkan control valve. Control valve akan menghantar cecair
bertekanan tinggi ke power cylinder.
Rajah dibawah menunjukkan
pemasangan power rack and pinion steering menggunakan spool valve untuk
mengesan tindak balas thrust oleh helical pinion gear. Ini akan mengawal
tekanan cecair pada rack piston.
OPERASI RACK AND PINION
Bila steering wheel dipusingkan keberatan kereta
menyebabkan tayar hadapan ada rintangan untuk berpusing. Ini menyebabkan
torsion bar terpiuh (rotary valve mechanism atau thrust pinion shaft (spool
valve mevhanism).
Tekanan dari pam membolehkan pengaliran cecair melalui
control valve, hydraulic hose dan seterusnya ke power cylinder. Tekanan juga
membolehkan power piston bergerak, menolak rack dan seterusnya mengarahkan
tayar samaada kekiri atau pun kekanan. Perkakas bergerak yang terdapat didalam
sistem akan sentiasa berminyak bagi mengelakkan berlakunya kehausan pada
sistem.
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment