Sesi taklimat merupakan satu bentuk komunikasi diantara ketua dengan pekerja. Taklimat seksyen biasa diberikan apabila terdapat informasi baru pihak pengurusan untuk disampaikan kepada pekerja-pekerja. Terdapat juga taklimat syeksyen yang boleh digunakan, apabila kita (penyelia) untuk menyampaikan idea-ide baru, supaya dapat meningkatkan produktiviti kerja. Antara perkara-perkara yang perlu ada untuk melakukan sesi teklimat adalah seperti berikut:-
1. Topik
taklimat
2. Maklumat
taklimat
3. Penonton sasaran
4. Kemahiran
berkomukasi.
2.1 TOPIK TAKLIMAT
1. Bagi
menetukan topik taklimat, kita mestilah menetapkan tajuk apakah yang hendak
kita sampaikan.
2. Menetapkan
objektif menyampaikan taklimat
3. Mencari
isi-isi dan perkara-perkara tentang perkara yang hendak disampaikan.
4. Diakhir
taklimat kita mestilah memberikan kesimpulan dari taklimat kita.
5. Pastikanlah
obketif, isi-isi, perkara-perkara penting dan kesimpulan yang diberikan adalah
jelas dan mudah difahami.
2.2 MAKLUMAT TAKLIMAT
1. Maklumat
taklimat biasanya boleh diperolehi dari pihak pengurusan, perpustakaan,
internet dan orang yang berpengamalan tentang topik tersebut.
2. Pastikan
maklumat yang hendak disampaikan itu adalah sahih. Ini bertujuan supaya kita
tidak menyebarkan khabar-khabar angin yang boleh mendatangkan unsur-unsur
negatif.
3. Pastikan
anda faham dengan lebih detail tentang maklmat topik bagi megelak anda tersalah
memberi peneragan dan mengelakan kekeliruan.
4. Sekiranya
maklumat diperoleh dari pihak pengurusan, dapatkan kepastian dan
pengesahan dari ketua anda supaya topik
dapat disampaikan dengan baik.
5. Pastikan
soalan-soalan yang akan ditanya oleh penonton sasaran, anda boleh menjawabnya.
6. Sekiranya
terdapat borang-borang yang berkaitan, sila tunjukkan kepada mereka agar mereka
mengenal borang-borang tersebut.
7. Sekiranya
maklumat berbentuk fakta, dapatkan sumber rujukkan untuk menyakin para
penonton. Contohnya terdapat kerja lebih masa pada hujung minggu, tunjukkan
memo rasmi dari pihak pengurusan tentang perkara itu.
2.3 PENONTON SASARAN
1. Sebelum kita
melakukan taklimat seksyen, kenalpasti penonton sarsaran.
2. Terdapat
pelbagai pendekatan dalam memastikan penonton sasaran antaranya ialah
a.
Penonton cepat memahami – Biasanya
pekerja-pekerja yang mempunyai kelulusan akedemik yang tinggi
b.
Penonton sederhana untuk memahami –
Biasanya pekerja-pekerja yang mempunyai kelulusan akedemik sederhana
c.
Penontot yang lambat memahami –
Biasanya pekerja-pekerja yang tidak mempunyai kelulusan yang tinggi.
3. Kita boleh
mengesan tahap penonton kita dengan melihat latar belakang mereka.
4. Sekiranya
taklimat yang diberikan adalah secara tergesa-gesa dan terdesak atas arahan
dari pihak pengurusan, kita boleh menanyakan kepada para penonton adakah mereka
faham, setiap kali anda melakukan penerangan.
5. Anda boleh
menanyakan mereka tentang apa yang telah anda sampaikan. Dari sini, secara
rawak, anda akan tahu tahap penonton anda.
2.4 KEMAHIRAN BERKOMUKASI.
1. Pastikan
takliamat yang anda sampaikan, menggunakan basaha yang mudah difahami oleh
semua golongan pekerja.
2. Pastikan
anda tidak lari dari topik yang hendak disampaikan.
3. Pastikan
anda membawa nota catatan penting, untuk rujukkan anda semasa taklimat, agar
tidak tersasaran dari topik asal.
4. Pastikan
masa yang diperuntukan pada anda dimanafaatkan dengan baik, contohnya sekiranya
masa yang diberikan 30 minit, berikan masa seperti berikut;-
Pengenalan
1.
Beri salam dan perkenalkan diri -
1minit.
2.
Kaitan topik yang hendak disampaikan
– 1 minit
3.
Siasat pengetahuan penonton dengan
menyakan soalan kepada 2 ke 3 orang penonton – 3 minit
Penyampaian
4.
Menerangkan pengenalan tajuk yang
hendak disampaikan – 1 minit
5.
Menerangkan isi-isi dan perkara-perkara
penting – 20 minit
Penutup
6.
Kesimpulan - 2 minit
7.
Sesi soal jawab – 2 minit
5. Sekerinya
sesuai, gunakan LCD Projektor untuk membantu taklimat anda.
6. Sekiranya
penontot duduk di kerusi, anda sentiasa bergerak supaya penonton mengikuti
pergerakan anda.
7. Pastikan anda rancang dengan rapi taklimat anda.
8. Gunakan lontoran suara yang jelas dan mudah didengar oleh penonton dalam keadaan selesa.
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment