FUNGSI DAN BINAAN KOMPONEN MANUAL STEERING

 FUNGSI DAN BINAAN KOMPONEN MANUAL STEERING

Komponen manual stereng adalah penting dalam operasi stereng. Komponen ini, berkerja diantara satu sama lain. Kerosakan salah satu komponen, akan menyebabkan operasi stereng tidak dapat berfungsi dengan baik. Page ini akan menjelaskan kepada anda berkaitan dengan tajuk di atas.

 

PENERANGAN:     

Komponen-komponen manual stereng adalah penghubung antara pemandu dengan roda depan kenderaan. Komponen-komponen ini,  mestilah mampu menyediakan satu pergerakan yang bertepatan dengan kehendak pemandu semasa mengawal stereng. Kawalan streng mestilah boleh dikawalan dengan mudah.  Keadaan permukaan jalan, yang mengakibatkan hentakan kenderaan,  mestilah tidak dirasai oleh pemandu ketika menamdu. Sistem steeng ini juga, mestilah boleh berkerja tanpa mengira keadaan permukaan jalanraya atau pun stereng bergegar semasa pemaduan laju. Berdasarkan pada gambarajah dibawah asas binaan sistem stereng terbahagi kepada beberapa bahagian, iaitu:-

  1. Steering column dan shaft
  2. Steering linkage / perangkai stereng
  3. Steering gear box / kotak gear stereng

Gambarajah 1 : Mekanisma stereng


1.         STEERING COLUMN DAN SHAFT

Steering column dan shaft adalah penghubung antara roda stereng dan roda kenderaan. Sistem ini memindahkan kuasa pusingan roda stereng ke kotak gear stereng. Dipangkal steering shaft ini dipasangkan roda stereng. Roda stereng diikatkan ke steering shaft dengan menggunakan satu center bolt dan pemasangan tersebut menggunakan kaedah “splined”. Pada hujungnya pula disambungkan ke kotak gear stereng. Satu “coupling” menjadi penghubung antara shaft dengan kotak gear tersebut,  kerana coupling ini akan memberikan satu flexibility didalam pergerakannya. Steering shaft dimasukan ke dalam satu tiub keluli yang dikenali sebagai steering column. Steering dipegang oleh bearing yang terdapat didalam steering column tersebut. Steering column juga dikenali sebagai “mask jacket”.

 

Gambarajah 2 : Stereng column dan shaft


Steering column juga adalah tempat bagi menempatkan komponen seperti suis lampu, suis hazard, suis starting, suis wiper, dimmer switch dan sebagainya. Suis enjin juga terdapat disitu.

 

Gamabrajah 3 : Pasang stereng column dan shaft


2.         PERANGKAI STERENG (LINKAGE)

 Gambarajah dibawah adalah nama-nama bahagian yang terdapat didalam perangkai stereng.

Gambarajah 4:  Lokasi komponen dalam sistem stereng.


3.         PITMAN ARM

Pitman arm adalah satu lever yang pertama pada sistem stereng. Ia menukarkan pergerakan pusingan sector shaft atau pun cross shaft dalam gear stereng kepada pergerakan linear atau pun pergerakan side to side. Ia bergerak di dalam linkungannya samaada menolak atau menarik relay rod. Ia juga kadang-kadang dikenali sebagai centre linkPitman arm diikatkan pada sector shaft malalui kaedah splined. Splined tersebut akan bertemu dengan splined pada sector shaft. Dengan itu persambungan tersebut akan menjadi kuat dan pemindahan pergerakan stereng menjadi tepat.

 

Gambarajah 5 : Pasangan komponen perangkai (linkage) stereng.


4.         RELAY ROD

Relay rod diperbuat daripada steel bar yang mana satu hujungnya disambungkan pada pitman arm. Ia disambungkan menggunakan ball and socket joint (ball joint). Satu hujung lagi disangga oleh idler arm. Relay rod bergerak kebelakang dan kehadapan apabila roda stereng dipusingkan. Dua lubang dibuat bagi membolehkan tie rod dipasang seperti yang ditunjukkan pada Gambarajah 5 diatas.

 

5.         IDLER ARM

 Idler arm menyangga hujung relay rod. Ia bertugas untuk memastikan relay rod selari. Seperti yang ditunjukkan pada gambarajah 5 diatas, idler arm mempunyai panjang yang sama dengan pitman arm. Ia juga dipasang sebagaimana pitman arm dipasang iaitu di rangka kenderaan. Dengan itu ia dapat menghasilkan pergerakan yang selari pada perangkai stereng. Idler arm dipasangkan pada rangka dan pada relay rod dengan menggunakan ball stud (gambarajah 5) atau menggunakan bushing seperti ditunjukkan pada gambarajah 6 dibawah.


6.         TIE ROD

Tie rod diperbuat dari steel bar. Ia berfungsi untuk menyambungkan relay rod steering arm. Pada setiap hujung tie rod dibuatkan lubang berbebenang bagi tujuan pelarasan toe in atau toe out.

 

Teruskan membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.

 

BAB 1 : SISTEM STERENG

1.1   Prinsip Stereng

1.2   Fungsi Dan Peranan Perangkai Stereng

1.3   Stereng Manual

1.4   Kotak Stereng

1.5   Susun Sistem Stereng Kuasa

1.6   Pam & Kotak Gear Stereng Kuasa

1.7   Operasi Sistem Stereng Kuasa 

1.8   Rombak Rawat Kotak Gear Stereng Kuasa

1.9   Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa

 

BAB 2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)

2.1   Jenis – Jenis Sistem Gantungan

2.2   Sambungan Bebola

2.3   Jenis – Jenis Bush Sistem Gantungan

2.4   Rubber Bump Stop

2.5   Penyerap Hentak

2.6   Jenis - Jenis  Pegas

2.7   Gantungan Hadapan

2.8   Gantungan Belakang

2.9   Tukar Ball Joint Dan Suspension Bush

2.10  Tukar Shock Absorber Dan Bump Stops

2.11  Buka Dan Pasang Pegas Dedaun

2.12  Buka Dan Pasang Topang Mc Pherson

 

BAB 3 : SISTEM BREK

 

3.1   Penerangan Sistem Brek

3.2   Periksa Dan Tukar Pad & Lining Brek

3.3   Periksan Dan Tukar Disk Dan Drum Brek

3.4   Buka Dan Pasang Brek Booster Dari Kenderaan

3.5   Kaedah Melakukan Bleeding

3.6   Overhaul Master Pump

3.7   Kesan Masalah (Troubleshooting)  Sistem Brek

3.8   Anti-Lock Braking System (ABS)

 

BAB 4 : RODA

4.1   Pengenalan Roda

4.2   Fungsi Dan Binaan Tayar

4.3   Jenis–Jenis Kehausan Tayar

4.4   Tukar Tayar Dan Rim

4.5   Jajaran Roda

 

BAB 5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)

5.1   Menyediakan Jadual Kerja.

5.2   Melaksanakan Sesi Taklimat.

5.3   Penyediaan Budget.

5.4   Pemantauan Prestasi Pekerja

5.5   Latihan Pekerja.

5.6   Memantau Keselamatan Bengkel

5.7   Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan

5.8   Menyediakan Laporan Pengurusan

 


No comments:

Post a Comment

SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK

  1.0    SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK     1.1    Saluran Pemasaran   Saluran pemasaran ialah gabungan sekumpulan orga...