FUNGSI DAN BINAAN KOMPONEN MANUAL STEERING
Komponen manual stereng adalah penting dalam operasi stereng. Komponen ini, berkerja diantara satu sama lain. Kerosakan salah satu komponen, akan menyebabkan operasi stereng tidak dapat berfungsi dengan baik. Page ini akan menjelaskan kepada anda berkaitan dengan tajuk di atas.
PENERANGAN:
Komponen-komponen manual stereng adalah penghubung antara pemandu dengan roda depan kenderaan. Komponen-komponen ini, mestilah mampu menyediakan satu pergerakan yang bertepatan dengan kehendak pemandu semasa mengawal stereng. Kawalan streng mestilah boleh dikawalan dengan mudah. Keadaan permukaan jalan, yang mengakibatkan hentakan kenderaan, mestilah tidak dirasai oleh pemandu ketika menamdu. Sistem steeng ini juga, mestilah boleh berkerja tanpa mengira keadaan permukaan jalanraya atau pun stereng bergegar semasa pemaduan laju. Berdasarkan pada gambarajah dibawah asas binaan sistem stereng terbahagi kepada beberapa bahagian, iaitu:-
- Steering column dan shaft
- Steering linkage / perangkai stereng
- Steering gear box / kotak gear stereng
Gambarajah 1 : Mekanisma stereng
1. STEERING COLUMN DAN SHAFT
Steering column dan shaft adalah penghubung antara roda stereng dan roda kenderaan. Sistem ini memindahkan kuasa pusingan roda stereng ke kotak gear stereng. Dipangkal steering shaft ini dipasangkan roda stereng. Roda stereng diikatkan ke steering shaft dengan menggunakan satu center bolt dan pemasangan tersebut menggunakan kaedah “splined”. Pada hujungnya pula disambungkan ke kotak gear stereng. Satu “coupling” menjadi penghubung antara shaft dengan kotak gear tersebut, kerana coupling ini akan memberikan satu flexibility didalam pergerakannya. Steering shaft dimasukan ke dalam satu tiub keluli yang dikenali sebagai steering column. Steering dipegang oleh bearing yang terdapat didalam steering column tersebut. Steering column juga dikenali sebagai “mask jacket”.
Gambarajah 2 : Stereng column dan shaft
Steering column juga adalah tempat bagi menempatkan komponen seperti suis lampu, suis hazard, suis starting, suis wiper, dimmer switch dan sebagainya. Suis enjin juga terdapat disitu.
Gamabrajah 3 : Pasang stereng column dan shaft
2. PERANGKAI STERENG (LINKAGE)
Gambarajah dibawah adalah nama-nama bahagian yang terdapat didalam perangkai stereng.
3. PITMAN ARM
Pitman arm adalah satu lever yang pertama pada sistem stereng. Ia menukarkan pergerakan pusingan sector shaft atau pun cross shaft dalam gear stereng kepada pergerakan linear atau pun pergerakan side to side. Ia bergerak di dalam linkungannya samaada menolak atau menarik relay rod. Ia juga kadang-kadang dikenali sebagai centre link. Pitman arm diikatkan pada sector shaft malalui kaedah splined. Splined tersebut akan bertemu dengan splined pada sector shaft. Dengan itu persambungan tersebut akan menjadi kuat dan pemindahan pergerakan stereng menjadi tepat.
Gambarajah 5 : Pasangan komponen perangkai (linkage) stereng.
4. RELAY ROD
Relay rod diperbuat daripada steel bar yang mana satu hujungnya disambungkan pada pitman arm. Ia disambungkan menggunakan ball and socket joint (ball joint). Satu hujung lagi disangga oleh idler arm. Relay rod bergerak kebelakang dan kehadapan apabila roda stereng dipusingkan. Dua lubang dibuat bagi membolehkan tie rod dipasang seperti yang ditunjukkan pada Gambarajah 5 diatas.
5. IDLER ARM
Idler arm menyangga hujung relay rod. Ia bertugas untuk memastikan relay rod selari. Seperti yang ditunjukkan pada gambarajah 5 diatas, idler arm mempunyai panjang yang sama dengan pitman arm. Ia juga dipasang sebagaimana pitman arm dipasang iaitu di rangka kenderaan. Dengan itu ia dapat menghasilkan pergerakan yang selari pada perangkai stereng. Idler arm dipasangkan pada rangka dan pada relay rod dengan menggunakan ball stud (gambarajah 5) atau menggunakan bushing seperti ditunjukkan pada gambarajah 6 dibawah.
6. TIE ROD
Tie rod diperbuat dari steel bar. Ia berfungsi untuk menyambungkan relay rod steering arm. Pada setiap hujung tie rod dibuatkan lubang berbebenang bagi tujuan pelarasan toe in atau toe out.
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment