Fungsi tayar
1. Tayar dapat bertindak sebagai kusyen udara
diantara jalan dan roda ia berfungsi untuk menyerap getaran yang disebabkan
oleh permukaan jalan yang tidak rata.
2. Tayar dapat memberikan cengkaman kepada permukaan jalanraya. Dengan itu kenderaan boleh dikawal dengan baik semasa membelok atau membrek.
3. Memberikan keselesaan kepada penumpang.
Struktur tayar
Semua kenderaan di jalan raya hari ini
mengunakan tayar yang mengandungi angin (tayar numat). Tayar ini di perbuat
daripada campuran getah asli, getah tiruan dan lapisan talikod yang diperbuat
daripada rayon atau nylon. Ada juga sesetengah tayar yang mengunakan alumunium
dan keluli sebagai bahan talikod.
Jenis – jenis tayar
Tayar kenderaan
moden boleh di bahagikan kepada dua jenis iaitu:
1. Tayar bertiub
Tayar jenis ini mengunakan tiub untuk menyimpan udara.
Udara di pam masuk ke dalam tiub melalui injap. Saiz tiub yang digunakan
mestilah sama dengan saiz tayar.
1. Tayar tanpa tiub
Tayar jenis ini dapat menyimpan udara dengan tanpa
mengunakan tiub. Pada permukaan dalam tayar dilekatkan kepingan getah yang
lembut supaya udara tidak dapat meresap keluar. Tayar dan rim mestilah sentiasa
berada di dalam keadaan baik. Udara dipamkan masuk ke dalam tayar melalui injap
yang dipasangkan pada rim.
BINAAN TAYAR
Terdapat tiga
jenis tayar yang lazim digunakan pada kenderaan bergantung kepada jenis lapisan
badannya.
1. Lapisan bulatan serong.
Ia juga dikenali dengan nama tayar lazim. Lapis dibuat serong dan bersilang diantara satu sama
lain. Silangan biasanya dibuat pada sudut 30O hingga 38O.
Tayar jenis ini biasanya lebih senyap dan dapat dipandu dengan lancar.
1. Lapisan balutan radial.
Lapisan rangka tayar jenis ini disusun 90O
dengan barisan bunga tayar. Satu lapisan yang dikenali sebagai lapisan bunga
tayar juga dipasang dibawah bunga tayar.
Tayar jenis ini mempunyai beberapa kebaikan,
antaranya:
i)
Bunga
tayar tahan lebih lama.
ii) Pengunaan bahan api dapat dijimatkan.
iii) Cengkaman tayar dapat dipertingkatkan,
dariitu tayar kurang
membuang semasa membelok dan membrek.
Disamping itu terdapat juga beberapa kelemahan untuk
tayar jenis ini iaitu:
i)
Steering
menjadi berat.
ii)
Tayar kelihatan seperti kurang angin.
3. Lapisan bulatan serong dan lintang
Binaannya sama dengan lapis serong, tetapi ia ditambah
dengan dua atau lebih lapis peneguh yang ditempatkan di bawah bunga tayar.
Lapisan tersebut akan menguatkan bunga tayar dan mencegah lentur atau liang
liut berlebihan.
Bunga tayar
Bunga tayar dibentuk untuk menahan
dan mengatasi masalah seperti kecenderungan gelincir ke sisi, bunyi bising
semasa kenderaan dipandu laju dan kehausan yang tidak seragam, ia juga
bertujuan bagi mendapatkan cengkaman yang baik ke atas permukaan jalan dengan
itu kenderaan dapat dipecut dengan tanpa membahayakan dan dapat diberhentikan
mengikut jarak yang tertentu bersesuaian dengan kelajuannya.
Lurah –
lurah kecil yang terdapat pada bunga tayar adalah berfungsi untuk mengenepikan
air di permukaan jalan.
Injap tayar
Semua jenis
tayar samada bertiub atau tidak bertiub yang dipasang pada rim tidak boleh
diisi dengan angin selagi injap tayar belum dipasang atau ianya telah rosak,
disini jelas menunjukkan bahawa walaupun injap tayar itu kecil sahaja saiznya
tetapi ia memainkan peranan yang amat penting. Begitu jugalah halnya dengan
sesebuah tayar itu perlu diimbangkan dengan betul disamping had kehausan bunga
tayar yang dibenarkan.
Saiz tayar
Pada dinding sisi tayar biasanya
terdapat ukuran tayar tersebut. Penentuan saiz tayar adalah diasaskan kepada
dua faktor utama iaitu lebar dan ukuran garispusat rim untuk tayar berkenaan
seperti 6.00 x 13 ini bermakna:
6.00 =
Lebar tayar dalam ukuran inci, manakala
13
=
Garispusat atau diameter rim dalam inci.
Selain dariitu, terdapat juga nombor
– nombor seperti 165 x 14, ini bermakna lebar tayar dalam milimeter, manakala
rim masih lagi dalam ukuran inci, sekali gus ia memberi makna bahawa tayar
tersebut adalah dari jenis “radial”.
Pada
sebilangan besar jenama tayar, terdapat huruf – huruf seperti HR 70 disamping
nombor – nombor lain, ia bermaksud:
HR = Tayar
jenis radial dengan tahap kelajuan boleh mencapai 175 km/jam.
70 = Tinggi
tayar adalah 70% dari lebarnya.
Pusingan roda
Keempat – emapt tayar yang digunakan pada kereta adalah tidak sama hausnya. Ini bergantung kepada kedudukan di mana tayar itu berada. Kehausan tayar mengikut kecepatan bolehlah disusun seperti di bawah ini:
(a)
Tayar belakang di sebelah kanan
(b)
Tayar belakang di sebelah kiri
(c)
Tayar depan sebelah kanan
(d)
Tayar depan sebelah kiri
Untuk
menyamakan kehausan tayar dan memanjangkan hayat sesebuah tayar, satu perkara
yang perlu dititikberatkan ialah pusingan
tayar. Pusingan tayar perlu dibuat
pada setiap 8,000 km perjalanan. Satu perkara yang perlu diingat selepas
membuat pusingan tayar ialah mengisi udara mengikut tekanan yang betul. Tayar
belakang mempunyai tekanan udara yang lebih tinggi dari tayar hadapan. Pusingan
tayar pada praktiknya dapat menambahkan usia tayar sehingga 20 peratus.
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.2 Fungsi Dan Binaan Tayar
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment