Jenis
- jenis pegas yang sering digunakan pada kenderaan motor ialah:
1.
Gegelung.
2.
Dedaun.
3.
Hidrolastik.
4.
Bar kilasan.
Pegas
gegelung
Pegas gegelung adalah jenis pegas yang
paling biasa digunakan pada kenderaan bermotor moden. Ini adalah kerana
sifatnya yang padat, tahan lasak dan secara mayanya bebas peyenggaraan.
Dua jenis pegas gegelung yang biasa
digunakan ialah:
1. Pegas lazim.
Jenis ini mempunyai kadar pegas yang
malar. Sebagai contoh, jikalau beban 20 kg menyebabkan panjang pegas berkurang
sebanyak 10 mm, dengan itu beban 40 kg akan menyebabkan panjang pegas
berkurangan sebanyak 20 mm.
Kesemua gegelung di dalam
pegas ini mempunyai garis pusat dan ketebalan yang sama.
2. Kadar berubah.
Jenis ini mempunyai garis pusat dan ketebalan
gegelung yang berlainan yang menyebabkan kadar pegas berubah - ubah dengan
beban yang dikenakan. Sebagai contohnya, jika beban 20 kg menyebabkan panjang
pegas berkurang sebanyak 10 mm, ini tidak bermakna beban 40 kg akan menyebabkan panjang pegas berkurangan
sebanyak 20 mm.
Kedua
- dua jenis pegas ini ditempatkan dalam gantungan antara kerangka berbentuk 'V'
(wishbone) dan bahagian kerangka
bertetulang khas.
Pegas
dedaun
Pegas dedaun terdiri daripada beberapa
jalur keluli yang dinamakan dedaun. Dedaun - dedaun
dipegang bersama oleh bolt tengah dan
klip. Salah satu daun, biasanya daun yang teratas, dipasangkan dengan mata pada
setiap satu hujungnya untuk membentuk daun utama. Mata pada daun utama ini selalunya
dipasangkan dengan sesendal getah untuk membenarkan pegas dilekapkan kepada
kerangka kenderaan dengan mengunakan bolt belenggu.
Dedaun yang lain, yang mana berkurang
panjangnya apabila ditempatkan jauh
daripada daun utama, dipegang sejajar dengan daun utama, dengan mengunakan klip
pantul.
Pemasangan yang lengkap ditempatkan diatas
gandar pada bolt tengah dan dikapitkan dalam kedudukan oleh dua bolt 'U'.
Pegas
hidrolastik
Pegas
jenis ini biasanya digunakan pada kereta - kereta British. Sistem gantungan
seperti ini terdiri daripada pengabunggan empat blok getah dan unit peredam
hidraulik. Unit hadapan dan belakang, pada setiap sisi kenderaan disambungkan
bersama dengan mengunakan paip dan hos hidraulik. Sistem ini direka untuk
mengekalkan ketinggian kenderaan yang tetap semasa melepasi bonggol dan lubang.
Rajah
3: Pegas hidrolastik
Pegas
bar kilasan
Pegas bar kilasan merupakan rod keluli
pegas yang mempunyai bentuk gelugur atau poligon yang dibentuk di setiap
hujungnya. Salah satu hujung roda disambungkan kepada kerangka berbentuk 'V'
(wishbone) pada gantungan dan satu hujung lagi disambungkan kepada kerangka
melalui blok cagakan.
Pada pegas jenis ini, tegangan pada bar
kilasan boleh dilaraskan untuk mengekalkan ketinggian memandu badan yang betul.
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.6 Jenis - Jenis Pegas
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment