PERIKSA DAN TUKAR PAD DAN LINING BREK

 

PERALATAN:

1.      Sebuah kenderaan yang lengkap dengan sistem brek hidraulik

2.      Floor jack

3.      Safety stand

4.      Alatan tangan yang sesuai

5.      Peralatan pengukuran

-  vernier caliper

1. KELUARKAN LINING BREK

 

1.      Langkah persediaan

a.       Letak kenderaan ditempat yang rata

b.      Tarik hand brek

c.       Longgarkan nat roda(4 biji)

d.      Letakkan penahan roda disalah satu bahagian hadapan roda

e.       Jek kenderaan perlahan-lahan.Pilih tempat yang sesuai,biasanya pada chasis.

f.       Letakkan safety stand ditempat yang betul

g.      Keluarkan roda dari kenderaan dan letakkan dibawah kenderaan.

 

PERINGATAN.

LANGKAH-LANGKAH DIATAS HARUS DIIKUTI BAGI MENGELAKKAN SEBARANG KECELAKAAN

 

2. Langkah buka lining brek

a.       Buka nat bearing hub

b.      Lepaskan hand brake untuk mengeluarkan drum.

c.       Perhatikan dengan teliti pepasangan brek drum.

d.      Ceraikan satu persatu pepasangannya dan susun dalam tray.

e.       Keluarkan lining brek dan bersihkan.

 

2. PERIKSA LINING BREK

 1. Langkah pemeriksaan lining

  a.       Periksa pelapik brek samada masih melekat/dirivet dengan baik pada kekasut

b.      Ukur ketebalan lining brek menggunakan vernier caliper

- limit 1.0mm

 

a.       Jika ketebalan lining kurang dari 1.0mm,tukar ang baru

 




3. BUKA PAD BREK

 1. Langkah persediaan

a. Letak kenderaan ditempat yang rata

b.Tarik hand brek

c. Longgarkan nat roda(4 biji)

d .Letakkan penahan roda disalah satu

    bahagian belakang roda

e. Jek kenderaan perlahan-lahan.Pilih

    tempat yang sesuai,biasanya pada

    chasis.

f.Letakkan safety stand ditempat yang

    betul

g.Keluarkan roda dari kenderaan dan

   letakkan dibawah kenderaan.

 

PERINGATAN.

LANGKAH-LANGKAH DIATAS HARUS DIIKUTI BAGI MENGELAKKAN SEBARANG KECELAKAAN

 

2. Langkah keluarkan pad brek

  

a.       Tanggalkan slide pin(M14) dan tolak caliper body naik keatas

 


 

 




 

4. PERIKSA PAD BREK

 

  1. Langkah pemeriksaan

 

 

a.       Ukur ketebalan pad brek menggunakan vernier caliper.Tukar pad baru sekiranya bacaan kurang dari limit.

Limit : 2.0mm




5. PASANG PAD DAN LINING BREK

 

 1. Langkah pemasangan lining brek

  

a.       Sapukan “rubber grease” dibahagian backing plate.Tujuannya adalah untuk melancarkan pergerakan kekasut brek.

 



 

b.       Pasang komponen-komponen brek drum mengikut susunan yang betul.

 PERINGATAN:

PASTIKAN LINING BERSIH DARIPADA SEBARANG MINYAK



 

c.       Pasang drum brek dan ikat nat bearing hub mengikut daya(torque) yang betul.

Spesikasi : 10-15 kgm

 

  

a.       Lakukan perlarasan kelegaan antara lining dan drum.

-          alihkan penutup habuk yang terdapat pada bahagian belakang backing plate.



-           masukkan skru driver melalui lubang tersebut dan pusing tuil perlarasan.

-          Putarkan drum dan rasa daya pusingannya samada ringan atau berat

-          Lakukan perlarasan sehingga

      pusingan drum ringan(tidak berlaku

      geseran antara drum dengan lining)

  

2. Langkah pemasangan pad brek

 

a.       Bersihkan permukaan disk dan pad daripada sebarang minyak.

b.      Pasang semula komponen-komponen disk brek mengikut aturan mengundur langkah pemasangan(reverse order)

 c.       Pasang semula roda.

 

      6. LARAS HAND BRAKE

 

          1. Langkah persediaan

  

a.       Rujuk langkah persediaan untuk keluarkan lining brek.

 

 2. Langkah perlarasan

  

a.       Tarik tuil hand brake(brake level) sebanyak 2 klick.

b.      Longgarkan nat kekunci C sebanyak beberapa putaran.

c.       Putarkan nat larasan D dalam arah yang menegangkan kabel.

d.      Terus putarkan nat D sedikit demi sedikit.Kemudian putarkan drum samada terasa seretan atau tidak.

e.       Jika seretan sudah terasa,ketatkan nat C.

-Sekiranya seretan antara roda kiri

        dan kanan tidak sama,laraskekasut

        brek.



f.       Lepaskan tuil hand brek.Periksa putaran,sepatutnya tiada seretan dirasai.

g.      Jika ada seretan,longgarkan sedikit kabel brek(laras nat D).

h.       Tarik sepenuhnya tuil hand brake.Pastikan 5-7 klick sahaja



Teruskan membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.

 

BAB 1 : SISTEM STERENG

1.1   Prinsip Stereng

1.2   Fungsi Dan Peranan Perangkai Stereng

1.3   Stereng Manual

1.4   Kotak Stereng

1.5   Susun Sistem Stereng Kuasa

1.6   Pam & Kotak Gear Stereng Kuasa

1.7   Operasi Sistem Stereng Kuasa 

1.8   Rombak Rawat Kotak Gear Stereng Kuasa

1.9   Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa

 

BAB 2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)

2.1   Jenis – Jenis Sistem Gantungan

2.2   Sambungan Bebola

2.3   Jenis – Jenis Bush Sistem Gantungan

2.4   Rubber Bump Stop

2.5   Penyerap Hentak

2.6   Jenis - Jenis  Pegas

2.7   Gantungan Hadapan

2.8   Gantungan Belakang

2.9   Tukar Ball Joint Dan Suspension Bush

2.10  Tukar Shock Absorber Dan Bump Stops

2.11  Buka Dan Pasang Pegas Dedaun

2.12  Buka Dan Pasang Topang Mc Pherson

 

BAB 3 : SISTEM BREK

 

3.1   Penerangan Sistem Brek

3.2   Periksa Dan Tukar Pad & Lining Brek

3.3   Periksan Dan Tukar Disk Dan Drum Brek

3.4   Buka Dan Pasang Brek Booster Dari Kenderaan

3.5   Kaedah Melakukan Bleeding

3.6   Overhaul Master Pump

3.7   Kesan Masalah (Troubleshooting)  Sistem Brek

3.8   Anti-Lock Braking System (ABS)

 

BAB 4 : RODA

4.1   Pengenalan Roda

4.2   Fungsi Dan Binaan Tayar

4.3   Jenis–Jenis Kehausan Tayar

4.4   Tukar Tayar Dan Rim

4.5   Jajaran Roda

 

BAB 5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)

5.1   Menyediakan Jadual Kerja.

5.2   Melaksanakan Sesi Taklimat.

5.3   Penyediaan Budget.

5.4   Pemantauan Prestasi Pekerja

5.5   Latihan Pekerja.

5.6   Memantau Keselamatan Bengkel

5.7   Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan

5.8   Menyediakan Laporan Pengurusan

 


No comments:

Post a Comment

SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK

  1.0    SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK     1.1    Saluran Pemasaran   Saluran pemasaran ialah gabungan sekumpulan orga...