1.1 MENYEDIAKAN
JADUAL KERJA
1.
Terdapat pelbagai jenis jadual kerja yang digunakan mengikut
kesesuai tempat kerja dan cara beroperasi.
2.
Bagi bengkel kenderaan, jadual waktu bekerja adalah
berbeza-bebza mengikut polisi syarikat.
3.
Kebiasanya antara pukul 8:00pagi hingga 5:00 petang, 5 hari
bekerja (Isnin-Jumaat) dan Hari sabtu dan ahad adalah cuti.
4.
Berikut adalah beberapa contoh waktu bekerja bagi
bengkel-bengkel kenderaan perdagangan:
CONTOH |
WAKTU BEKERJA |
HARI BEKERJA |
HARI CUTI HUJUNG MINGGU |
1 |
8:00 AM – 5:00PM |
5 HARI (ISNIN HINGGA JUMAAT) |
2 HARI (SABTU & AHAD) |
2 |
8:00 AM – 4:00PM 8:00 AM – 1:00PM |
5 HARI (ISNIN HINGGA JUMAAT) 1 HARI (SABTU SEPARUH HARI) |
½
HARI (SABTU) 1 HARI ( AHAD) |
3 |
9:00 AM – 5:00PM 8:00 AM – 1:00PM |
5 HARI (ISNIN HINGGA JUMAAT) 1 HARI (SABTU SEPARUH HARI) |
½
HARI (SABTU) 1 HARI ( AHAD) |
5. Ada beberapa keadaan yang
memungkinkan, pekerja mengambil masa tambahan untuk bekerja.
6. Ini berlaku apabila
kerja-kerja itu perlu disiapkan pada esok hari untuk memenuhi keperluaan
pelanggan.
7. Justeru itu, upah lebih
masa perlulah dibayar bagi merealisasikan kehendak pelanggan tersebut.
8. Kadar upan lebih masa ini
diperlukan supaya pekerja sentiasa bersemangan untuk bekerja, jika
tidak mereka tidak mahu bekerja lebih kerana tiada upah tambahan,
9. Kebiasaannya, kadar upah
lebih masa ialah
· di darab dengan 1.5 untuk
kerja hari.
· Darab 2 untuk hari hari
cuti hujung minggu.
· Darab dengan 3 untuk hari
kelepasan am seperti hari raya, krismas deepavali, hari pekerja dan sebagainya.
10. Pembayaran kerja lebih
masa ini mengikut kadar upah harian.
11. Terdapat juga jadual
kerja yang dibuat berpandukan Carta Gant.
12. Contohnya syarikat
menggunakan Carta Gant apabila mengambil tender untuk membaiki kenderaan
13. Contoh carta gant adalah
seperti berikut:
PERKARA |
MINGGU
PERTAMA |
MINGGU
KE-2 |
MINGGU
KE-3 |
MINGGU
KE-4 |
|
Rombak
rawat 5 buah enjin bas / trak |
Tempoh
Dirancang |
|
|
|
|
Tempoh
Sebenar |
|
|
|
|
|
Membaiki
sistem Pendawaian eketrik |
Tempoh
Dirancang |
|
|
|
|
Tempoh
Sebenar |
|
|
|
|
|
Menukar
kekasut brek |
Tempoh
Dirancang |
|
|
|
|
Tempoh
Sebenar |
|
|
|
|
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.1 Menyediakan Jadual Kerja.
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment