BUKA DAN TUKAR TAYAR DAN RIM

 

PERALATAN DAN BAHAN:

 

1.      Sebuah kenderaan yang lengkap.

2.      Floor jack.

3.      Safety stand.

4.      Wheel brace.

5.      Mesin pembuka tayar.

6.      Air compressor.


 

1.      Tanggalkan tayar. 

 

a.       Keluarkan tekanan angin yang terdapat di dalam tayar.

 



 

b.      Tekan bibir tayar supaya rengang dengan rim.

 



 

c.       Pasang roda ke atas mesin.

 




 

 

Nota:

Pastikan clamp memegang rim dengan kemas.

 

d.   Dengan mengunakan pengumpil keluarkan

      bibir tayar dari rim.

 



 

 

Nota:

Apabila bibir bahagian atas tayar telah ditanggalkan, keluarkan tiub terlebih dahulu sebelum mengumpil bibir tayar dibahagian dalam (jika mengunakan tiub).

 

e.       Dengan mengunakan pegumpil, tanggalkan bibir tayar dibahagian dalam.

 



 


 

2.      Periksa tayar dan rim.


a.       Periksa rim, pastikan tiada retak, sompek atau bengkok.

b.      Periksa tayar, pastikan bunga tayar dan bibir 

      tayar dalam keadaan baik.

 c.       Periksa injap tayar, tukar jika perlu.

 

 

3.      Pasang tayar pada rim.

  

a.   Bersihkan permukaan rim dari sebarang

      kekototran.

 

b.   Licinkan bahagian dalam dan rim dengan air 

      sabun.

 



 

c.    Pasangkan tayar ke bahagian dalam rim.

 



 

 

       Nota:

i)                    Pastikan anak panah pada tayar mengikut arah anak panah.

 

ii)                  Sekiranya mengunakan tiub, masukkan 

            tiub ke bahagian dalam sebelum 

            memasang bibir luar tayar.

 

 

a.       Masukkan bahagian atas bibir tayar pada rim.

 



 

Teruskan membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.

 

BAB 1 : SISTEM STERENG

1.1   Prinsip Stereng

1.2   Fungsi Dan Peranan Perangkai Stereng

1.3   Stereng Manual

1.4   Kotak Stereng

1.5   Susun Sistem Stereng Kuasa

1.6   Pam & Kotak Gear Stereng Kuasa

1.7   Operasi Sistem Stereng Kuasa 

1.8   Rombak Rawat Kotak Gear Stereng Kuasa

1.9   Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa

 

BAB 2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)

2.1   Jenis – Jenis Sistem Gantungan

2.2   Sambungan Bebola

2.3   Jenis – Jenis Bush Sistem Gantungan

2.4   Rubber Bump Stop

2.5   Penyerap Hentak

2.6   Jenis - Jenis  Pegas

2.7   Gantungan Hadapan

2.8   Gantungan Belakang

2.9   Tukar Ball Joint Dan Suspension Bush

2.10  Tukar Shock Absorber Dan Bump Stops

2.11  Buka Dan Pasang Pegas Dedaun

2.12  Buka Dan Pasang Topang Mc Pherson

 

BAB 3 : SISTEM BREK

 

3.1   Penerangan Sistem Brek

3.2   Periksa Dan Tukar Pad & Lining Brek

3.3   Periksan Dan Tukar Disk Dan Drum Brek

3.4   Buka Dan Pasang Brek Booster Dari Kenderaan

3.5   Kaedah Melakukan Bleeding

3.6   Overhaul Master Pump

3.7   Kesan Masalah (Troubleshooting)  Sistem Brek

3.8   Anti-Lock Braking System (ABS)

 

BAB 4 : RODA

4.1   Pengenalan Roda

4.2   Fungsi Dan Binaan Tayar

4.3   Jenis–Jenis Kehausan Tayar

4.4   Tukar Tayar Dan Rim

4.5   Jajaran Roda

 

BAB 5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)

5.1   Menyediakan Jadual Kerja.

5.2   Melaksanakan Sesi Taklimat.

5.3   Penyediaan Budget.

5.4   Pemantauan Prestasi Pekerja

5.5   Latihan Pekerja.

5.6   Memantau Keselamatan Bengkel

5.7   Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan

5.8   Menyediakan Laporan Pengurusan

 

 


No comments:

Post a Comment

SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK

  1.0    SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK     1.1    Saluran Pemasaran   Saluran pemasaran ialah gabungan sekumpulan orga...