Fungsi sistem gantungan
Fungsi utama sistem gantungan kenderaan ialah:
1.
Menahan gegaran jalan daripada
sampai ke badan atau casis.
2.
Menentukan gandar dicagak atau
dipasang lurus dengan badan dan casis.
3.
Memberi keselesaan kepada penumpang
dan pemandu.
4. Menyerap daya kilas semasa membrek dan pacuan.
Jenis – jenis sistem gantungan
Sistem
gantungan kenderaan boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu:
1.
Sistem gantungan jenis gandar
tegar.
2.
Sistem gantungan jenis bebas.
Sistem gantungan jenis gandar tegar
Bagi sistem
ini, roda kiri dan kanan dipasang pada sebatang gandar. Gandar yang terdapat di dalam sistem ini
mestilah mampu menyangga berat kenderaan dan juga boleh memberikan rintangan
pada tegasan yang terjadi apabila kenderaan diberhentikan. Ia juga mestilah
stabil supaya roda sentiasa sejajar.
Gandar
tegar atau gandar pejal biasanya diperbuat daripada besi tempa keluli aloi atau
keluli karbon sederhana dan dibajakan untuk memberikan keteguhan dan ketegaran.
Gandar perlulah disesuaikan dengan keadaan membrek pada kelajuan tinggi. Gandar
tengah ditempa seperti di dalam rajah 1. Yang menunjukkan ketinggian kenderaan
dapat dikurangkan. Gandar pejal biasanya diselaraskan dengan pegas daun
berlapis. Manakala pegas diikat dengan bolt ke tapaknya.
Oleh kerana
struktur gantungan jenis ini lebih mudah dan kuat, ia selalunya digunakan untuk
sistem gantungan bahagian hadapan dan belakang kenderaan berat seperti lori,
bas dan sebagainya.
Pada kereta
pula, ia biasanya digunakan untuk sistem gantungan belakang.
Rajah 1: Binaan asas sistem gantungan jenis gandar tegar.
Sistem gantungan bebas
Bagi sistem
gantungan jenis ini, roda kiri dan kanan dipasang secara bebas, ini membolehkan
setiap roda bertindak sendiri terhadap hentakkan jalan.
Jika
dibandingkan dengan sistem gantungan jenis gandar tegar, sistem gantungan bebas
memberikan keselesaan yang lebih semasa memandu dan cengkaman jalan yang lebih
baik. Memandangkan kepada faedah – faedah yang diperolehi ini, maka sistem
gantungan jenis ini paling banyak digunakan pada kereta dan kenderaan
perdagangan kecil.
Di dalam
sistem ini, tiap – tiap satu roda ditupang oleh sama ada spring gegelung, bar puntiran atau spring
dedaun. Walaubagaimanapun, sistem gantungan bebas yang mengunakan spring
gegelunglah yang paling banyak digunakan.
Ada
beberapa jenis gantungan bebas depan yang mengunakan spring gelung iaitu:
a.
Spring gelung dipasang diantara
bahagian atas pada rangka dan lengan kawal bawah. Lengan kawal bawah
dipasangkan ke rangka hanya pada satu titik sahaja.
b.
Spring gelung dipasang diantara rangka
bahagian atas dan lengan kawal bawah tetapi lengan kawal bawah dipasangkan ke
rangka pada dua titik.
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment