Dalam
sesebuah organisasi syarikat, penilaian prestasi pekerja sangat penting bagi
meningkatkan produktiviti syarikat. Melakukan penilaian prestasi pekerja dapat
memajukan masa depan pekerja ke pangkat yang lebih tinggi. Beberapa perkara
dalam menentukan penilaian prestasi pekerja ini, antaranya ialah:-
1. Jenis-jenis penilaian
pekerja/staf
2. Rekod kakitangan
3. Kemahiran menilai
staf/pekerja
4.1 JENIS-JENIS PENILAIAN PEKERJA/STAF
1. Terdapat beberapa istilah
yang digunakan selain daripada istilah penilaian pekerja atau penilaian
prestasi.
2. Walau bagaimanapun
istilahnya, ia mempunyai asas dan tujuan serta pengertian yang sama .
3. Antara istilah-istilah lain
yang di gunakan ialah :
a. Merit rating.
b. Staff appraisal.
c. Performance evaluation.
d. Efficiency report.
e. Employee appraisal.
f. Performance review.
4. Mengikut James A. F. Stoner
“ management ” ( 1987 ) Hal 547 , penilaian prestasi membawa makna:
“Merujuk
kapada proses menyampaikan balik
kapada sarbodinat (pekerja bawahan) secara berterusan tentang sebaik
mana mereka menjalankan tugas untuk organisasi”.
5. Stoner berpendapat bahawa
kemajuan seseorang pekerja bawahan hendaklah melalui satu proses yang
berterusan.
6. Proses ini mengikut
jangkamasa yang ditetapkan atau bila mana ia difikirkan perlu.
7. Pekerja yang dinilai
hendaklah diberitahu secara lisan atau bertulis berkenaan dengan prestasinya
sepanjang jangkamasa kajian itu.
8. Ia adalah komunikasi dua
hala yang mempunyai kebaikan-kebaikan berikut :
a. Pekerja yang dinilai
berpeluang mengetahui kelmahannya dan perlu dipertingkatkan.
b. Memberi peluang kapada
pekerja mengemukan pendapatnya.
c. Penilai dapat mengetehui
bidang kelemahan yang wujud dengan tepat untuk mencari jalan pembaikan yang
praktikal.
d. Penilai dapat
mengeksploitasi pendapat dari pekerja ke arah memajukan prestasi dengan
menguntungkan organisasi.
9.
Mc
Gregor (1960 : 257-259 ) pula berpendapat bahawa penilaian prestasi :-
a. selalunya dipandang sebagai
suatu bentuk teknik pentadbiran personel.
b. Tetapi ianya digunakan untuk
tujuan pentadbiran,
c. Ianya menjadi sebahagian
dari strategi pengurusan yang logiknya bertujuan untuk mengarahkan pekerjanya
supaya menunjukkan usaha ke arah mencapai matlamat organisasi.
d. Pengurusan hendaklah
memberitahu pekerja-pekerjanya apa yang perlu mereka buat, menilai pencapaian
mereka, seterusnya memberi ganjaran mengikut keadaan.
10. Dale (1970 : 257 ) pula
menyatakan penilaian sistematik ke atas seseorang individu berkaitan prestasi
pekerjaan dan potensinya untuk membuat sesuatu definasi.
11. Ini adalah sesuai dengan
pendekatan penilaian prestasi dalam industri moden masakini kerana keputusan
pencapaian digunakan untuk tujuan pembangunan .
12. Menurut Mondy dan Noe (
Mondy , 1990 : 382-387 ) penilaian prestasi adalah bertujuan untuk :
a. Perancangan sumber manusia
b. Pengambilan dan pemilihan pekerja
c. Pembangunan sumber manusia
d. Perkembangan kerjaya
e. Ganjaran
f. Perhubungan pekerjaan
g. Menilai potensi pekerja
13. Kebiasaanya, terdapat dua
jenis penilaian prestasi kerja iaitu:-
a. Penilaian informal.
1.
Penilaian
informal dilakukan dari hari ke hari.
2.
Penyelia
secara spontan memberitahu tahap kerja yang dibuat oleh seseorang pekerja itu
memuasan atau tidak.
3.
Penilaian
secara informal juga berlaku apabila seseorang pekerja menemui pengurusnya atau
penyelianya untuk memgetahui komen pengurus atau penyelia itu terhadapnya.
4.
Keadaan
ini bagaimanapun bergantung setakat mana rapatnya hubungan di antara pihak
pengurus dengan pekerjanya itu.
5.
Penilaian
prestasi secara informal biasanya berlaku di dalam organisasi yang kecil dan
tidak ramai pekerja.
6.
Ianya
juga boleh meningkatkan prestasi dan menghindarkan sebarang bentuk kemerosotan
prestasi dengan lebih buruk kerana penilaian dibuat dengan cepat.
b. Penilaian sistematik.
1.
Penilaian
bersistematik pula dilakukan dengan menggunakan kaedah-kaedah tertentu (
formalized basis )
2.
Ianya
dibuat dalam jarak masa setahun sekali ataupun setengah tahun sekali (Stoner,
1980 : 423 ).
3.
Cara
ini menggunakan format tertentu dan kreteria-kreteria yang telah ditetapkan
oleh satu-satu organisasi.
4.2 REKOD KAKITANGAN
1. Rekod
Peribadi/kakitangan adalah perkara yang mengandungi semua maklumat berkaitan
dengan peribadi Warga Kerja.
2. Anratanya
ialah seperti
a. maklumat
peribadi,
b. maklumat
keluarga,
c. maklumat
akademik,
d. maklumat
kecacatan,
e. maklumat
bahasa,
f. maklumat
pengalaman bekerja,
g. maklumat
persatuan dan
h. lain-lain
maklumat yang berkaitan.
3.
Maklumat
ini penting untuk mengetahui data asas.
4.
Tujuan
rekod kakitangan ialah
a. Memudahkan perolehan dan
pengemaskinian rekod peribadi seseorang pemilik kopetensi.
b. Perkongsian maklumat sesama
fungsi dan antara organisasi.
c. Supaya pemilik kompetensi
mencapai dan memastikan ketepatan rekod peribadi.
d. Pemilik kopentensi
mengemaskini rekod-rekod peribadi.
e. Membolehkan organisasi
mengumpul dan membuat analisis maklumat terkini.
f. Memudahkan perkongsian
maklumat antara bahagian/seksyen/jabatan/unit.
5.
Rekod-rekod
peribadi ini, akan disimpan di dalam fail.
6.
Terdapat
pelbagai format contoh borang rekod peribadi/kakitangan. Dibawah ditunjukkan
contoh tersebut.
Borang penilaian kakitangan
Personnel appraisal form
1. Borang penilaian prestasi
digunakan untuk mengukur prestasi pekerja secara sistematik.
2. Borang ini biasanya telah
ditetapkan oleh pikah syarikat.
3. Contoh borang seperti di
bawah:-
BORANG PENILAIAN PRESTASI NAMA
PEKERJA :______________________________________________________ NO.
PEKERJA :________________ JABATAN/BAHAGIAN/SEKSYEN/UNIT:___________________________________ |
||||
BIL. |
PERKARA |
YA |
TIDAK |
|
1 |
Adakah
pekerja menjalankan tugas seperti yang diarahkan oleh majikan? Sekiranya
tidak, nyatakan sebab |
|
|
|
2 |
Adakah pekerja hadir pada masa yang ditetapkan? Sekiranya
tidak, nyatakan sebab |
|
|
|
3 |
Adakah
pekerja mengikut arahan
dan menjalankan kerja mengikut peraturan keselamatan yang ditetapkan? Sekiranya
tidak, nyatakan sebab |
|
|
|
4 |
Adakah
pekerja mempunyai kemahiran, pengetahuan, dan
keupayaanserta
kelayakan dalam menjalankan tugas yang diarahkan? Sekiranya
tidak, nyatakan sebab |
|
|
|
5 |
Huraikan tindakan
khusus yang perlu diambil untuk mempertingkatkan prestasi kerja. |
|
||
Penilaian
ini
dibuat berdasarkan pemerhatian dan penelitian saya terhadap pekerja yang
terlibat. Penyelia _________________________________ Nama
: No.
Pekerja : |
Saya telah melalui penilaian yang telah dijalankan dan
saya bersetuju dengan sebarang keputusan yang dibuat. Pekerja Yang Dinilai _________________________________ Nama
: No.
Pekerja: |
|||
4.3 KEMAHIRAN MENILAI STAF/PEKERJA
1. penilaian prestasi yang baik
tidak seharusnya menetapkan satu-satu tempoh masa yang khusus atau tertentu .
2. Pengurus sepatutnya sentiasa
bersedia untuk melakukan penilaian prestasi apabila masalah didapati ianya
berlaku berulangkali dan berlarutan.
3. Begitu juga jika didapati
seseorang pekerja itu mencapai peningkatan yang baik.
4. Kerjanya harus dinilai dan
dicatat untuk memberi perangsang kapadanya supaya lebih kreatif dan rajin
(Micheal, 1985: 34).
5. Dengan itu para pengurus
hendaklah menentukan agar penilaian prestasi ini dilakukan secara berterusan
atau dibuat dalam jangkamasa yang difikirkan sesuai dan ada kesinambungan.
6. Dalam kebanyakkan
organisasi, jabatan sumber manusia akan bertanggungjawab untuk membentuk atau
merangka program penilaian prestasi .
7. Bagaimanapun , tanggungjawab
untuk membuat penilaian prestasi berbeza dari satu organisasi ke satu
organisasi yang lain .
8. Pengurus kini mestilah
terlibat secara langsung dalam aktiviti.
9. Stoner ( 1986 : 424 )
organisasi biasanya membuat penilaian prestasi melalui pendekatan-pendekatan
yang berikut :
a.
Ketua menilai pekerja –
1.
Cara
ini digunakan dikebanyakkan organisasi .
2.
Namun
begitu halacara lain telah mula menjadi popular dan mengantikan cara ini.
b.
Satu Kumpulan ketua memberi
nilaian kerja -
1.
Ini
dibuat dimana satu jawatankuasa penilaian ditubuhkan untuk membuat penilaian
2.
Ini
dilakukan dengan menggunakan borang penilaian yang berbeza .
3.
Cara
ini dikira lebih memberi kesan kerana nilaian mengikut pandangan ramai.
4.
Ianya
mengambil masa yang lama dan memungkinkan hilangnya perasaan akauntibiliti
pekerja keatas hakikinya ( Immediate superior ) .
c.
Kumpulan rakan sekerja
1.
Nilaian
dibuat oleh teman sekerjanya yang mempunyai taraf yang sama di dalam
organisasi.
2.
Organisasi
perniagaan jarang menggunakan cara ini kerana sukar mendapatkan para penilai
terutama sekali bila nilaian itu bertujuan untuk kenaikan gaji atu pangkat.
3.
Biasanya
cara ini digunakan oleh tentera khasnya di pusat latihan untuk mengenalpasti
potensi kepimpinan .
d.
Pekerja menilai ketua
1.
Ini
biasanya dibuat di maktab-maktab atau pusat pengajian bila mana pelajr-palajar
diminta menilai tenaga pengajar mereka .
2.
Sungguhpun
penggunaan cara ini tidak meluas di kalangan organisasi perniagaan , tetapi
ianya digunakan sebagai satu cara untuk menilai prestasi kerja pihak pengurusan
untuk membantu mereka memperbaiki prestasi .
e.
Menilai diri sendiri.
1.
Pekerja-pekerja
diberi peluang untuk menilai dirinya sendiri.
2.
Biasanya
peluang ini diperolehi dalam organisasi di mana pengurusnya memberi keutamaan
kapada penglibatan pekerja dalam setiap aktiviti organisasinya .
3.
Bagaimanpun
cara ini hanya akan berkesan jika pekerja itu mengetahui apakah objektif yang
patut mereka capai ataupun pencapaian yang patut mereka lakukan.
4.
Salah
satu kebaikan cara ini ialah ia boleh membuatkan pekerja lebih bermotivasi dan
bertanggungjawab ( Mondy , 1990 : 391 ) .
f.
Campuran
1.
Cara
ini sesuai untuk mencari jawapan saja .
2.
Sebenarnya
pengurus sepatutnya diberi tanggungjawab membuat penilaian.
3.
Seseorang
pengurus mungkin akan dinilai secara berasingan oleh pekerja bawahanya .
4.
Boleh
juga oleh dua atau tiga orang rakannya dan oleh beberapa orang pegawai
atasanya.
5.
Cara
ini menurut Mondy ( Mondy , 1990 : 392 ) akan memberi makna yang sebenar kerana
penilaian yang dibuat oleh penilai-penilai yang berasingan ini akan
mengambarkan prestasi sebenar seseorang.
10. Di dalam usaha untuk
mengujudkan satu cara atau format penilaian prestasi yang baik dan menepati
kehendak dan objektif organisasi, beberapa ciri nilaian haruslah tidak
dilupakan dan perlu diberi perhatian. Ciri-ciri nilaian itu ialah:-
1.
Ciri-ciri
Pertamanya,
a. penilaian prestasi yang
dibuat haruslah menumpukan kepada kriteria-kriteria yang berkaitan dengan
pekerjaan seseorang pekerja sahaja .
b. Jika ciri-ciri ini tidak
dititikberatkan maka penilaian prestasi ini tidak akan membawa erti yang besar
pada para pekerja dan organisasi.
c. Juga ia adalah sesuatu yang
tidak adil.
2.
Ciri-ciri
Kedua
a. Jangkaan pencapaian atas
pekerjaan ( performance expextation ) pekerja.
b. Maksudnya, apakah yang
dijangkakan oleh pihak pengurus kapada setiap orang pekerjaanya.
c. Jangkaaan-jangkaan ini
hendaklah munasabah dan di dalam kemampuan semua pekerja .
d. Ini bagi memberi keadilan
pada pekerja dan bukan menjadikan penilaian prestasi sebagai satu cara
mengkhianati pekerja.
3.
Ciri-ciri
Ketiga
a. Kaedah inipula ialah “ standardization
” .
b. Format penilaian prestasi
mestilah sesuatu yang standard di mana ia handaklah sama dan dapat diterima
oleh semua bahagian di dalam satu-satu organisasi .
c. Jika ciri ini tiada maka
sistem penilaian satu-satu organisasi itu tidak akan diakui oleh pekerjanya
sebagai sesuatu yang benar.
4.
Ciri-ciri
Ke-empat
a. Kaedah ini pula ialah
penilai yang layak ( Qualified appraisers ) .
b. Penilai-penilai yang membuat
satu-satu penilaian seharusnyalah seorang yang layak untuk membuat nilaian .
c. Kelayakan ini membawa maksud
ia hendaklah seorang yang mengetahui selok-belok pekerja berkenaan dan Ia
terlatih di dalam bidang berkenaan .
d. Pengetahuan seseorang ketua
hendaklah secara langsung terhadap seseorang pekerja maka ini boleh dianggap
dan diterima sebagai mempunyai kelayakan untuk membuat satu-satu nilaian
terhadap pekerjaannya .
5.
Ciri-ciri
Ke-lima
a. Kaedah ini pula ialah
komunikasi terbuka ( open communication ) .
b. Penilaian prestasi ini
hendaklah menjadi satu cara di mana kedua-dua pihak dapat bertukar pandangan
mengenai perkara-perkara yang dinilai .
c. Penilaian prestasi hendaklah
menjadi suatu komunikasi yang terbuka di mana kedua-dua pihak dapat berbincang
mengenai perkara-perkara yag dinilai.
d. Dan ini membawa maksud
nilaian itu lebih tepat dan kedua-dua pihak berpuashati.
6.
Ciri-ciri
Ke enam
a. Kaedah ini ialah penilaian
prestasi bercirikan “ Employee access to result ” .
b. Penilaian prestasi juga
tidak semestinya ditujukan kapada pekerja-pekerja yang dinilai sahaja .
c. Pekerja-pekerja hendaklah
diberi peluang untuk berbincang nilaian yang dibuat ke atas mereka dan ia boleh
dicabar .
d. Di dalam kaedah ini ia akan
membawa kebaikan di mana ia dapat mengelakkan seseorang ketua menjadi hakim
semasa membuat sesuatu nilaian .
e. Sementara pekerja pula
dengan cara ini dapat memperbaiki kelemahan yang dinilai oleh ketua mereka.
11. Dalam menjalankan proses
penilaian prestasi , para pengurus atau penyelia tidak dapat mengelak diri
mereka daripada pelbagai faktor persekitaran yang akan mempengaruhi proses
penilaian yang akan dibuat .
12. Faktor-faktor ini dapat
dibahagikan kapada dua iaitu faktor persekitaran luaran dan faktor persekitaran
dalaman ( Mondy , 1990 : 389 ).
13. Faktor luaran yang akan
dihadapi oleh organisasi untuk tujuan ini ialah seperti tenaga kerja ,
undang-undang dan peraturan , masyarakat , kesatuan sekerja , pemegang saham ,
saingan , pelanggan dan teknologi .
14. Perkara-perkara sama secara
tersendiri atau bergabung , akan secara lansung atau tidak akan mempengaruhi
tindakan pengurus atau penyelia dalam membuat penilaian prestasi.
15. Dengan sebab yang demikian
para pengurus seharusnyalah mengenalpasti faktor-faktor ini dan membuat
jangkaan terhadap kesan akan ditimbulkannya . ( Mondy , 1990 : 41 ) .
16. Sementara persekitaran
dalaman pula merupakan beberapa faktor yang akan memberi kesan kapada pengurus
sumber manusia dari dalam organisasi sendiri .
17. Faktor-faktor ini terdiri
daripada “ mission ” iaitu tujuan dan sebab organisasi ditubuhkan , polisi ,
budaya korporat organisasi berkenaan . ( Mondy , 1990 : 54 ).
18. Proses penilaian prestasi
bermula dengan mengenalpasti tujuan utama penilaian itu diadakan .
19. Tujuan ini mungkin untuk
pembangunan sumber manusia atau mungkin mempunyai fokus terhadap perkara
pentadbiran .
20. Apabila mengenalpasti tujuan
ini maka satu penilaian yang spesifik bolehlah dibentuk dan tahap ( standard )
pencapaian akan ditentukan.
21. Selepas mengenalpasti tujuan
penilaian ini , maka para pekerja hendaklah diberitahu tahap pencapaian yang
harus dicapai oleh mereka .
22. Perkara ini boleh dibuat
melalui kajian-kajian terhadap analisa kerja dan spesifikasi tugas.
23. Apabila pekerja mengetahui
tahap mana yang harus dicapai oleh mereka , maka para pengurus atau penyelia
akan membuat pemerhatian ke atas pencapaian kerja .
24. Kemudian akan menilai dengan
membandingkan dengan tahap kerja yang telah ditetapkan terlebih dahulu .
25. Selepas penilaian dihantar,
hasilnya akan diberitahu kapada para pekerja samada mereka telah mencapai tahap
yang dikehendaki.
26. Di samping itu juga penyelia
hendaklah menekankan semula keperluan-keperluan kerja kapada pekerja dengan
harapan pekerja akan dapat memperbaiki sebarang kelemahan yang berlaku (Mondy ,
1990 : 388 -389 ).
Teknik Penilaian Prestasi
1. Terdapat beberapa teknik
atau cara yang sering dilakukan dalam membuat penilaian prestasi pekerja . Di
antaranya ialah :
a.
Skala
pemeringkatan
1. Merupakan teknik yang tertua
dan paling popular.
2. Teknik ini terbahagi kapada
dua iaitu Skala Grafik dan skala berbagai Tahap.
3. Mc Cormik dan Tiffiar dalam
bukunya Industrial Psychology ( 1975 ) , menyatakan dalam skala grafik
seseorang penilai dikehendaki melakukan penilaian dengan hanya mencatat atau
menanda di mana-mana tempat di atas satu garisan yang mewakili bidang penilaian
ke atas sesuatu perkara mengikut penilaiannya .
4. Sementara Skala Pelbagai
Tahap pula ia mengandungi beberapa kategori , biasanya di antara 5 - 9 .
5. Didalam skala Pelbagai Tahap
ini juga terdapat keterangan ringkas bagi setiap kategori .
6. Penilai semasa membuat
penilaian dengan memberi tanda pada ruangan atau tempat yang di sediakan bagi
setiap kategori . ( Ariffin , 1985 : 130 ).
b.
Sistem
Perbandingan Personnel
7. Sistem ini dibuat dengan
cara membandingkan seseorang individu dengan individu lain iaitu susunan
pangkatan dan perbandingan berpasangan dan sistem Taburan Mesti.
8. Susunan Pangkatan ini
dilakukan dengan menyusun individu-individu secara merit daripada yang
tertinggi dan terendah berasaskan kretiria prestasi yang telah di tetapkan
terhadap sesuatu unsure ( subjek ) , ( Sloan , 1983 : 224 ) satu cara yang agak
mudah untuk membuat penilaian ialah dengan seorang yang diberi pangkatan yang
paling tinggi dan seorang lagi yang paling rendah dalam satu kumpulan kerja .
9. Mereka akan dikeluarkan dari
kumpulan tersebut , kemudian dipilih lagi seorang yang paling tinggi dan paling
rendah prestasinya daripada baki dalam kumpulan tersebut . Begitulah seterusnya
sehingga tiada lagi pekerja yang tinggal . ( Ariffin , 1985 : 131 ) .
c.
Sistem
berpasangan
1.
Sistem
ini memerlukan penilai membuat penilaian dengan perbandingan seseorang individu
dengan setiap individu lain dalam satu-satu kumpulan iaitu dengan membandingkan
:
· A dengan B B dengan D
· B dengan C B dengan E
· A dengan D C dengan D
· A dengan E C dengan E
· B dengan C D dengan E
Sekiranya terdapat ramai pekerja , formula berikut bolehlah digunakan :
· Bilangan Pasangan = n ( n - 1 )
2
· ( ‘ n ’ ialah bilangan pekerja yang ada )
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment