KAEDAH MELAKUKAN BLEEDING

 

       PERALATAN:

1.      Sebuah kenderaan lengkap

2.      Floor jack

3.      Safety stand

4.      Brake fluid DOT 3

5.      Bleeding Equipment

  

1.      KAEDAH MELAKUKAN           BLEEDING(MENJUJUS)

1.      Langkah persediaan

a.       Letak kenderaan ditempat yang rata

b.      Hidupkan enjin dan biar enjin dalam kelajuan pepura(idling).

c.       Pastikan cecair brek dalam takungan brek berada pada paras maksima.

d.      2 orang diperlukan untuk melakukan proses bleeding.



e.       Sediakan 1 botol cecair brek untuk ditambah ke dalam takungan semasa proses bleeding dijalankan.



f.       Satu hose jernih(transparence hose) dan satu botol  jernih diperlukan semasa proses bleeding.

 


2. Langkah melakukan bleeding(menjujus)

 

Turutan Buka Bleeding Screw


a.       Pastikan enjin dalam kelajuan pepura (idling speed)

b.      Orang 1 hendaklah tekan(pam) pedal brek sebanyak 7-10 kali.

c.       Kemudian tahan pedal brek.



d.      Orang 2 mulakan menjujus pada brek yang paling jauh dengan master cylinder.

e.       Masukkan hos jernih(transparence hose) ke hujung bleeding screw.Satu hujung hose dimasukkan kedalam botol  jernih dengan hujungnya terendam dalam cecair brek

f.       Buka bleeding screw dengan menggunakan ‘flare spannar’.

g.      Perhatikan cecair  brek yang keluar dari hose samada masih terdapat udara ataupun tidak.Cecair brek akan berwarna keputihan jika masih terdapat udara dalam sistem brek.

  

 



  

h.       Tutup kembali bleeding screw.

i.      Arahkan Orang 1 menekan(pam) pedal brek 7-10 kali,kemudian tahan

j.       Orang 2 akan melakukan proses buka dan tutup bleeding screw seperti langkah diatas.

k.      Setelah selesai lakukan pula pada brek yang lain sehingga selesai keempat-empat brek.

l.       Semasa proses bleeding dijalankan,pastikan minyak dalam takungan tidak dibawah paras minima.Hendaklah selalu memeriksanya

 

PERINGATAN:

JIKA CECAIR BREK TERKENA MATA ATAU CAT KENDERAAN,HENDAKLAH DENGAN SEGERA BASUH MENGGUNAKAN AIR YANG BANYAK.

 

 Teruskan membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.

 

BAB 1 : SISTEM STERENG

1.1   Prinsip Stereng

1.2   Fungsi Dan Peranan Perangkai Stereng

1.3   Stereng Manual

1.4   Kotak Stereng

1.5   Susun Sistem Stereng Kuasa

1.6   Pam & Kotak Gear Stereng Kuasa

1.7   Operasi Sistem Stereng Kuasa 

1.8   Rombak Rawat Kotak Gear Stereng Kuasa

1.9   Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa

 

BAB 2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)

2.1   Jenis – Jenis Sistem Gantungan

2.2   Sambungan Bebola

2.3   Jenis – Jenis Bush Sistem Gantungan

2.4   Rubber Bump Stop

2.5   Penyerap Hentak

2.6   Jenis - Jenis  Pegas

2.7   Gantungan Hadapan

2.8   Gantungan Belakang

2.9   Tukar Ball Joint Dan Suspension Bush

2.10  Tukar Shock Absorber Dan Bump Stops

2.11  Buka Dan Pasang Pegas Dedaun

2.12  Buka Dan Pasang Topang Mc Pherson

 

BAB 3 : SISTEM BREK

 

3.1   Penerangan Sistem Brek

3.2   Periksa Dan Tukar Pad & Lining Brek

3.3   Periksan Dan Tukar Disk Dan Drum Brek

3.4   Buka Dan Pasang Brek Booster Dari Kenderaan

3.5   Kaedah Melakukan Bleeding

3.6   Overhaul Master Pump

3.7   Kesan Masalah (Troubleshooting)  Sistem Brek

3.8   Anti-Lock Braking System (ABS)

 

BAB 4 : RODA

4.1   Pengenalan Roda

4.2   Fungsi Dan Binaan Tayar

4.3   Jenis–Jenis Kehausan Tayar

4.4   Tukar Tayar Dan Rim

4.5   Jajaran Roda

 

BAB 5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)

5.1   Menyediakan Jadual Kerja.

5.2   Melaksanakan Sesi Taklimat.

5.3   Penyediaan Budget.

5.4   Pemantauan Prestasi Pekerja

5.5   Latihan Pekerja.

5.6   Memantau Keselamatan Bengkel

5.7   Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan

5.8   Menyediakan Laporan Pengurusan

 

 

 

No comments:

Post a Comment

SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK

  1.0    SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK     1.1    Saluran Pemasaran   Saluran pemasaran ialah gabungan sekumpulan orga...