PERALATAN:
1. Sebuah kenderaan
lengkap
2. Floor jack
3. Safety stand
4. Brake fluid DOT 3
5. Bleeding
Equipment
1. KAEDAH MELAKUKAN BLEEDING(MENJUJUS)
1. Langkah
persediaan
a. Letak kenderaan ditempat yang rata
b. Hidupkan enjin
dan biar enjin dalam kelajuan pepura(idling).
c. Pastikan cecair
brek dalam takungan brek berada pada paras maksima.
d. 2 orang
diperlukan untuk melakukan proses bleeding.
e. Sediakan 1 botol
cecair brek untuk ditambah ke dalam takungan semasa proses bleeding dijalankan.
f. Satu hose
jernih(transparence hose) dan satu botol
jernih diperlukan semasa proses bleeding.
2. Langkah melakukan bleeding(menjujus)
Turutan Buka Bleeding Screw
a. Pastikan enjin
dalam kelajuan pepura (idling speed)
b. Orang 1 hendaklah
tekan(pam) pedal brek sebanyak 7-10 kali.
c. Kemudian tahan
pedal brek.
d. Orang 2 mulakan
menjujus pada brek yang paling jauh dengan master cylinder.
e. Masukkan hos
jernih(transparence hose) ke hujung bleeding screw.Satu hujung hose dimasukkan
kedalam botol jernih dengan hujungnya
terendam dalam cecair brek
f. Buka bleeding
screw dengan menggunakan ‘flare spannar’.
g. Perhatikan
cecair brek yang keluar dari hose samada
masih terdapat udara ataupun tidak.Cecair brek akan berwarna keputihan jika
masih terdapat udara dalam sistem brek.
h. Tutup kembali
bleeding screw.
i. Arahkan Orang 1
menekan(pam) pedal brek 7-10 kali,kemudian tahan
j. Orang 2 akan
melakukan proses buka dan tutup bleeding screw seperti langkah diatas.
k. Setelah selesai
lakukan pula pada brek yang lain sehingga selesai keempat-empat brek.
l. Semasa proses
bleeding dijalankan,pastikan minyak dalam takungan tidak dibawah paras
minima.Hendaklah selalu memeriksanya
PERINGATAN:
JIKA CECAIR BREK TERKENA MATA ATAU CAT KENDERAAN,HENDAKLAH DENGAN
SEGERA BASUH MENGGUNAKAN AIR YANG BANYAK.
Teruskan membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.5 Kaedah Melakukan Bleeding
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment