JENIS – JENIS KEHAUSAN TAYAR

 

Kenapa tayar menjadi haus?

Tayar boleh mejadi rosak atau haus disebabkan oleh:

1.      Kerosakkan peralatan mekanikal.

2.      Cara memandu yang salah.

3.      Kekurangan penyelengaraan.


Faktor – faktor yang boleh menyebabkan tayar menjadi haus

 

a.       Halaju kenderaan.

Memandu kenderaan pada halaju yang tinggi akan menyebabkan terjadinya lampau panas dan menyebabkan tayar yang tidak dicipta untuk beroperasi pada halaju yang tinggi  menjadi lembut. Keadaan ini mungkin akan menyebabkan lapisan atas tayar tersebut terkeluar dari kedudukan asalnya. Dariitu, apabila hendak membeli tayar kenalpasti dimana dan di dalam keadaan yang bagaimana kenderaan tersebut akan digunakan.

 

b.      Keadaan pemulaan dan pemberhentian kenderaan.

Memecut kenderaan dengan terlalu laju pada peringkat permulaan pemanduan dan pemberhentian kenderaan secara mendadak akan menyebabkan tayar menjadi haus dengan cepat.

 

c.       Keadaan permukaan jalan.

Permukaan jalan yang tidak rata juga akan menyebabkan tayar menjadi haus dengan cepat.

 

d.      Toe-in dan toe-out.

Keadaan toe-in atau toe-out yang berlebihan juga akan mempengaruhi hayat sesuatu tayar.

 

e.       Camber.

Camber ialah sudut roda yang akan menentukan sudut pertemuan tayar dengan permukaan jalan. Jika sekiranya sistem gantungan rosak akibat dari pelanggaran yang kecil seperti telanggar bendul, ini mungkin akan menyebabkan sudut cambernya berubah dan keadaan ini akan meyebabkan salah satu sisi tayar berkenaan menjadi haus dengan teruk.

 

f.       Castor.

                  Castor ialah kecenderungan steering untuk kembali kedudukan                      tegak selepas membelok. Jika castor tidak mencukupi, tayar akan                    berayun dan menyebabkan tayar menjadi haus secara                                    bertompok    – tompok. Jika sekiranya sudut caster pada tayar                        tidak sama ini akan menyebabkan tayar akan tertarik kepada                          satu     sisi dan menyebabkan tayar menjadi haus dengan cepat                      pada satu sisi sahaja.

 

b.                             g. Imbangan tayar tidak betul.

                    Imbangan tayar yang tidak tepat, perubahan pada bentuk                                 gelendung brek atau terdapat tompokkan pada cakera brek                             boleh menyebabkan kehausan yang berlebihan pada sesuatu                         tempat yang tertentu. Kekuatan daya membrek yang tidak                             sekata pula akan menyebabkan kehausan yang tidak sekata                             pada beberapa tempat yang tertentu.

 

c.                             h. Tumpahan minyak.

                  Kebanyakkan minyak, gris dan petrol boleh menyebabkan                              kerosakkan pada getah tayar, jika ia tidak bersihkan dengan                            segera.

 

d.                              i. Tekanan tayar

                  Tekanan tayar yang tidak betul ialah faktor kerosakkan yang                          paling utama, ia juga adalah merupakan kerosakkan yang paling                    mudah dikesan dan diperbetulkan.

  


 

Teruskan membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.

 

BAB 1 : SISTEM STERENG

1.1   Prinsip Stereng

1.2   Fungsi Dan Peranan Perangkai Stereng

1.3   Stereng Manual

1.4   Kotak Stereng

1.5   Susun Sistem Stereng Kuasa

1.6   Pam & Kotak Gear Stereng Kuasa

1.7   Operasi Sistem Stereng Kuasa 

1.8   Rombak Rawat Kotak Gear Stereng Kuasa

1.9   Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa

 

BAB 2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)

2.1   Jenis – Jenis Sistem Gantungan

2.2   Sambungan Bebola

2.3   Jenis – Jenis Bush Sistem Gantungan

2.4   Rubber Bump Stop

2.5   Penyerap Hentak

2.6   Jenis - Jenis  Pegas

2.7   Gantungan Hadapan

2.8   Gantungan Belakang

2.9   Tukar Ball Joint Dan Suspension Bush

2.10  Tukar Shock Absorber Dan Bump Stops

2.11  Buka Dan Pasang Pegas Dedaun

2.12  Buka Dan Pasang Topang Mc Pherson

 

BAB 3 : SISTEM BREK

 

3.1   Penerangan Sistem Brek

3.2   Periksa Dan Tukar Pad & Lining Brek

3.3   Periksan Dan Tukar Disk Dan Drum Brek

3.4   Buka Dan Pasang Brek Booster Dari Kenderaan

3.5   Kaedah Melakukan Bleeding

3.6   Overhaul Master Pump

3.7   Kesan Masalah (Troubleshooting)  Sistem Brek

3.8   Anti-Lock Braking System (ABS)

 

BAB 4 : RODA

4.1   Pengenalan Roda

4.2   Fungsi Dan Binaan Tayar

4.3   Jenis–Jenis Kehausan Tayar

4.4   Tukar Tayar Dan Rim

4.5   Jajaran Roda

 

BAB 5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)

5.1   Menyediakan Jadual Kerja.

5.2   Melaksanakan Sesi Taklimat.

5.3   Penyediaan Budget.

5.4   Pemantauan Prestasi Pekerja

5.5   Latihan Pekerja.

5.6   Memantau Keselamatan Bengkel

5.7   Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan

5.8   Menyediakan Laporan Pengurusan

 


No comments:

Post a Comment

SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK

  1.0    SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK     1.1    Saluran Pemasaran   Saluran pemasaran ialah gabungan sekumpulan orga...