Fungsi bush
Terdapat beberapa bahagian tertentu kenderaan yang
mengunakan bush bagi melicinkan pergerakkannya. Antara tempat – tempat yang
dipasangkan dengan bush ialah pada sistem gantungan, sistem steering, motor
penghidup, stabilizer bar dan lain – lain lagi.
Fungsi bush di dalam sistem – sistem ini ialah:
i.
Mengelakkan geseran antara logam
dengan logam.
ii.
Untuk mendapatkan pergerakkan yang
senyap dan selesa.
iii.
Mengecilkan saiz pada sesetengah
komponen berbanding dengan yang
mengunakan bearing.
v.
Untuk menyerap gegaran atau goyang
terutama bagi bush jenis getah.
Jenis –
jenis bush
Terdapat
beberapa jenis bush yang digunakan pada bahagian – bahagian tertentu kenderaan
bergantung kepada kesesuaiannya. Antaranya ialah:
1.
Jenis getah: Jenis ini paling
banyak digunakan pada kenderaan terutamanya pada bahagian penyerap hentak,
spring dedaun, suspension arm dan stabilizer bar.
1.
Jenis tembaga: Jenis ini biasa
digunakan terutamanya pada motor penghidup dan small end connecting rod.
2.
Jenis plastik: Digunakan pada
bahagian kotak steering jenis rack dan pinion serta steering column.
3.
Jenis keluli: Salah satu
daripadanya ialah king pin bush yang dipasang dibahagian steering knuckle.
Rajah 2:
Kedudukan bush di dalam steering knuckle.
Kerosakkan
bush
Kerosakkan
yang biasa pada bush adalah disebabkan oleh faktor masa pengunaannya, beban
atau muatan dan juga oleh keadaan permukaan jalan. Kesan kerosakkannya bush
akan menjadi haus berlebihan, retak atau pecah. Apabila bush rosak ini akan
menyebabkan:
i.
Kenderaan menjadi tidak stabil
semasa dipandu.
ii.
Mengeluarkan/menghasilkan bunyi.
iii.
Ketidakselesaan kepada pemandu dan
penumpang.
v.
Bunga tayar menjadi haus dengan
cepat.
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment