JENIS – JENIS BUSH SISTEM GANTUNGAN

 Fungsi bush 

Terdapat beberapa bahagian tertentu kenderaan yang mengunakan bush bagi melicinkan pergerakkannya. Antara tempat – tempat yang dipasangkan dengan bush ialah pada sistem gantungan, sistem steering, motor penghidup, stabilizer bar dan lain – lain lagi.

Fungsi bush di dalam sistem – sistem ini ialah:

 

i.                    Mengelakkan geseran antara logam dengan logam.

 

ii.                  Untuk mendapatkan pergerakkan yang senyap dan selesa.

 

iii.                Mengecilkan saiz pada sesetengah komponen berbanding dengan yang   

                        mengunakan bearing.

 

v.                  Untuk menyerap gegaran atau goyang terutama bagi bush jenis getah.

 

 

Jenis – jenis bush

 

Terdapat beberapa jenis bush yang digunakan pada bahagian – bahagian tertentu kenderaan bergantung kepada kesesuaiannya. Antaranya ialah:

 

1.      Jenis getah: Jenis ini paling banyak digunakan pada kenderaan terutamanya pada bahagian penyerap hentak, spring dedaun, suspension arm dan stabilizer bar.

 

Rajah 1: Kedudukan bush di dalam sistem gantungan



1.      Jenis tembaga: Jenis ini biasa digunakan terutamanya pada motor penghidup dan small end connecting rod.

 

2.      Jenis plastik: Digunakan pada bahagian kotak steering jenis rack dan pinion serta steering column.

 

3.      Jenis keluli: Salah satu daripadanya ialah king pin bush yang dipasang dibahagian steering knuckle.



Rajah 2:  Kedudukan bush di dalam steering knuckle.

 

 

Kerosakkan bush

 

Kerosakkan yang biasa pada bush adalah disebabkan oleh faktor masa pengunaannya, beban atau muatan dan juga oleh keadaan permukaan jalan. Kesan kerosakkannya bush akan menjadi haus berlebihan, retak atau pecah. Apabila bush rosak ini akan menyebabkan:

 

i.                    Kenderaan menjadi tidak stabil semasa dipandu.

 

ii.                  Mengeluarkan/menghasilkan bunyi.

 

iii.                Ketidakselesaan kepada pemandu dan penumpang.

 

v.                  Bunga tayar menjadi haus dengan cepat.

  

 

Teruskan membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.

 

BAB 1 : SISTEM STERENG

1.1   Prinsip Stereng

1.2   Fungsi Dan Peranan Perangkai Stereng

1.3   Stereng Manual

1.4   Kotak Stereng

1.5   Susun Sistem Stereng Kuasa

1.6   Pam & Kotak Gear Stereng Kuasa

1.7   Operasi Sistem Stereng Kuasa 

1.8   Rombak Rawat Kotak Gear Stereng Kuasa

1.9   Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa

 

BAB 2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)

2.1   Jenis – Jenis Sistem Gantungan

2.2   Sambungan Bebola

2.3   Jenis – Jenis Bush Sistem Gantungan

2.4   Rubber Bump Stop

2.5   Penyerap Hentak

2.6   Jenis - Jenis  Pegas

2.7   Gantungan Hadapan

2.8   Gantungan Belakang

2.9   Tukar Ball Joint Dan Suspension Bush

2.10  Tukar Shock Absorber Dan Bump Stops

2.11  Buka Dan Pasang Pegas Dedaun

2.12  Buka Dan Pasang Topang Mc Pherson

 

BAB 3 : SISTEM BREK

 

3.1   Penerangan Sistem Brek

3.2   Periksa Dan Tukar Pad & Lining Brek

3.3   Periksan Dan Tukar Disk Dan Drum Brek

3.4   Buka Dan Pasang Brek Booster Dari Kenderaan

3.5   Kaedah Melakukan Bleeding

3.6   Overhaul Master Pump

3.7   Kesan Masalah (Troubleshooting)  Sistem Brek

3.8   Anti-Lock Braking System (ABS)

 

BAB 4 : RODA

4.1   Pengenalan Roda

4.2   Fungsi Dan Binaan Tayar

4.3   Jenis–Jenis Kehausan Tayar

4.4   Tukar Tayar Dan Rim

4.5   Jajaran Roda

 

BAB 5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)

5.1   Menyediakan Jadual Kerja.

5.2   Melaksanakan Sesi Taklimat.

5.3   Penyediaan Budget.

5.4   Pemantauan Prestasi Pekerja

5.5   Latihan Pekerja.

5.6   Memantau Keselamatan Bengkel

5.7   Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan

5.8   Menyediakan Laporan Pengurusan

 

No comments:

Post a Comment

SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK

  1.0    SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK     1.1    Saluran Pemasaran   Saluran pemasaran ialah gabungan sekumpulan orga...