KESAN MASALAH (TROUBLESHOOTING) SISTEM BREK

Jadual di bawah menunjukan kesan masalah yang berlaku pada sistem brek.

MASALAH

PUNCA

PEMBAIKAN

Brek hilang kuasa

Kerosakan berlaku pada pam induk brek.

 

Silinder roda bocor.

Baikpulih pam induk brek.

 

 

Baikpulih  Silinder roda

Kereta hanya berhenti selepas pedal brek ditekan jauh ke bawah.

Lapik brek atau pad brek (lining or pad brek) haus berlebihan.

Ganti lapik/pad brek.

Membrek menyebabkan kereta tertarik ke sebelah.

Pelapik atau pad berminyak pada sebelah roda.

Gantikan pelapik brek, penebat getah atau penutup habuk jika perlu.

Brek mencengkam.

Brek cakera atau brek gelendong terpiuh atau piring belakang longgar.

 

Tiada jarak antara gelendong dengan pelapik brek.

Baik pulih kerosakan.

 

 

 

Baik pulih kerosakan.

 

Brek menyeret.

Brek tangan tidak dilepaskan sepenuhnya, pelarasan brek tidak seimbang, pegas kasut patah.

 

Omboh melekat di dalam silinder.

Baik pulih kerosakan

Brek mampung.

Udara dalam saluran hidraulik atau kebocoran pada silinder induk.

Baik Pulih kerosakan dan lakukan kerja menjujus udara.

Brek tangan tidak berfungsi.

kabel tangan yang terlalu panjang yang menyebabkan pelarasan menjadi kendur.

Pastikan saiz kabel yang sesuai dan buat pelarasan pada nat kabel.


Teruskan membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.

 

BAB 1 : SISTEM STERENG

1.1   Prinsip Stereng

1.2   Fungsi Dan Peranan Perangkai Stereng

1.3   Stereng Manual

1.4   Kotak Stereng

1.5   Susun Sistem Stereng Kuasa

1.6   Pam & Kotak Gear Stereng Kuasa

1.7   Operasi Sistem Stereng Kuasa 

1.8   Rombak Rawat Kotak Gear Stereng Kuasa

1.9   Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa

 

BAB 2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)

2.1   Jenis – Jenis Sistem Gantungan

2.2   Sambungan Bebola

2.3   Jenis – Jenis Bush Sistem Gantungan

2.4   Rubber Bump Stop

2.5   Penyerap Hentak

2.6   Jenis - Jenis  Pegas

2.7   Gantungan Hadapan

2.8   Gantungan Belakang

2.9   Tukar Ball Joint Dan Suspension Bush

2.10  Tukar Shock Absorber Dan Bump Stops

2.11  Buka Dan Pasang Pegas Dedaun

2.12  Buka Dan Pasang Topang Mc Pherson

 

BAB 3 : SISTEM BREK

 

3.1   Penerangan Sistem Brek

3.2   Periksa Dan Tukar Pad & Lining Brek

3.3   Periksan Dan Tukar Disk Dan Drum Brek

3.4   Buka Dan Pasang Brek Booster Dari Kenderaan

3.5   Kaedah Melakukan Bleeding

3.6   Overhaul Master Pump

3.7   Kesan Masalah (Troubleshooting)  Sistem Brek

3.8   Anti-Lock Braking System (ABS)

 

BAB 4 : RODA

4.1   Pengenalan Roda

4.2   Fungsi Dan Binaan Tayar

4.3   Jenis–Jenis Kehausan Tayar

4.4   Tukar Tayar Dan Rim

4.5   Jajaran Roda

 

BAB 5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)

5.1   Menyediakan Jadual Kerja.

5.2   Melaksanakan Sesi Taklimat.

5.3   Penyediaan Budget.

5.4   Pemantauan Prestasi Pekerja

5.5   Latihan Pekerja.

5.6   Memantau Keselamatan Bengkel

5.7   Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan

5.8   Menyediakan Laporan Pengurusan

 


No comments:

Post a Comment

SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK

  1.0    SALURAN PEMASARAN DAN PENGURUSAN LOGISTIK     1.1    Saluran Pemasaran   Saluran pemasaran ialah gabungan sekumpulan orga...