Jadual di bawah menunjukan kesan masalah yang berlaku pada sistem brek.
MASALAH |
PUNCA |
PEMBAIKAN |
Brek hilang kuasa |
Kerosakan berlaku pada pam induk brek. Silinder roda bocor. |
Baikpulih pam induk brek. Baikpulih Silinder roda |
Kereta hanya berhenti selepas pedal brek ditekan jauh ke bawah. |
Lapik brek atau pad brek (lining or pad brek) haus berlebihan. |
Ganti lapik/pad brek. |
Membrek menyebabkan kereta tertarik ke
sebelah. |
Pelapik atau pad berminyak pada sebelah roda. |
Gantikan pelapik brek, penebat getah atau
penutup habuk jika perlu. |
Brek mencengkam. |
Brek cakera atau brek gelendong terpiuh atau
piring belakang longgar. Tiada jarak antara gelendong dengan pelapik
brek. |
Baik
pulih kerosakan. Baik
pulih kerosakan. |
Brek menyeret. |
Brek tangan tidak dilepaskan sepenuhnya,
pelarasan brek tidak seimbang, pegas kasut patah. Omboh melekat di dalam silinder. |
Baik pulih kerosakan |
Brek mampung. |
Udara dalam saluran hidraulik atau kebocoran
pada silinder induk. |
Baik Pulih kerosakan dan lakukan kerja
menjujus udara. |
Brek tangan tidak berfungsi. |
kabel tangan yang terlalu panjang yang
menyebabkan pelarasan menjadi kendur. |
Pastikan saiz kabel yang sesuai dan buat
pelarasan pada nat kabel. |
Teruskan
membaca untuk mempelajari tajuk seterusnya dengan klik di bawah.
BAB
1 : SISTEM STERENG
1.1 Prinsip Stereng
1.2 Fungsi Dan Peranan Perangkai
Stereng
1.3 Stereng Manual
1.4 Kotak Stereng
1.5 Susun Sistem Stereng Kuasa
1.6 Pam & Kotak Gear Stereng
Kuasa
1.7 Operasi Sistem Stereng
Kuasa
1.8 Rombak Rawat Kotak Gear
Stereng Kuasa
1.9 Rombak Rawat Pam Stereng Kuasa
BAB
2 : SISTEM SUSPENSI (GANTUNGAN)
2.1 Jenis – Jenis Sistem Gantungan
2.2 Sambungan Bebola
2.3 Jenis – Jenis Bush Sistem
Gantungan
2.4 Rubber Bump Stop
2.5 Penyerap Hentak
2.9 Tukar Ball Joint Dan
Suspension Bush
2.10 Tukar Shock Absorber Dan Bump
Stops
2.11 Buka Dan Pasang Pegas Dedaun
2.12 Buka Dan Pasang Topang Mc
Pherson
BAB
3 : SISTEM BREK
3.2 Periksa Dan Tukar Pad &
Lining Brek
3.3 Periksan Dan Tukar Disk Dan
Drum Brek
3.4 Buka Dan Pasang Brek Booster
Dari Kenderaan
3.7 Kesan Masalah
(Troubleshooting) Sistem Brek
3.8 Anti-Lock Braking System (ABS)
BAB
4 : RODA
4.1 Pengenalan Roda
4.3 Jenis–Jenis Kehausan Tayar
4.5 Jajaran Roda
BAB
5 : PENYELIAAN (SUPERVISION)
5.2 Melaksanakan Sesi Taklimat.
5.4 Pemantauan Prestasi Pekerja
5.6 Memantau Keselamatan Bengkel
5.7 Melaksanakan Pengurusan Sisa Buangan
5.8 Menyediakan Laporan Pengurusan
No comments:
Post a Comment