TTITLE :
PENGENALAN KEPADA PEMASARAN
OBJECTIVE : Full fill to gather
competitive information, identify market share,
manage market changes and
forecast market potential so that the
organization
meet all the rules and regulations.
1. PENGENALAN PEMASARAN
Ramai orang berpendapat bahawa
pemasaran ialah penjualan peribadi dan pengiklanan. Sesetengah orang
berpendapat bahawa pemasaran terlibat dengan mengadakan keluaran / produk di
dalam kedai, mempamerkan di atas rak dan menyelenggarakan inventori keluaran
untuk jualan pada masa akan datang. Pemasaran mempunyai dua aspek. Pertama, ia
merupakan satu falsafah, sikap, perspektif atau orientasi pengurusan yang
menekankan kepuasan pengguna. Kedua, pemasaran merupakan satu set aktiviti yang
digunakan untuk melaksanakan falsafah itu. Pertubuhan Ahli-ahli Pemasaran
Amerika (American Marketing Association)
telah mendefinisikan “pemasaran satu proses perancangan dan pelaksanaan
konsepsi, penentuan harga, promosi serta pengagihan idea, barangan dan
perkhidmatan dalam membentuk pertukaran yang memuaskan objektif individu dan
organisasi”.
KONSEP PEMASARAN
Pemasaran pada awalnya
berkonsepkan kepada orientasi produk. Bagaimanapun, citarasa pengguna pada masa
ini semakin kompleks. Pengeluar tidak lagi bebas mengeluarkan produk tanpa
mengambilkira citara pengguna. Pemasaran masa kini perlu lebih berorientasikan
pengguna.
Konsep pemasaran kini lebih
menjurus kepada keperluan pengguna. Hal ini menyebabkan usahawan perlu
mengintegrasikan semua sumber yang ada samaada pengeluaran, penyelidikan,
perancangan dan kawalan yang lebih menjurus kepada keperluan pengguna.
FAKTOR CAMPURAN PEMASARAN
Setelah memilih pasaran
sasaran, sesebuah syarikat mesti mengambil langkah untuk memuaskan keperluan
pengguna. Pengurus pemasaran mesti mengambil tindakan dan membentuk program
pemasaran yang lengkap untuk mencapai pengguna dengan menggunakan kombinasi
empat faktor campuran pemasaran.
i.
Produk – barang, perkhidmatan atau idea yang
memuaskan keperluan pengguna. Produk mestilah mempunyai ciri-ciri tertentu
seperti mempunyai bentuk fizikal dan juga mampu berfungsi serta mempunyai nilai
ekonomi.
ii.
Harga – sesuatu yang ditukarkan untuk mendapatkan
barang, perkhidmatan atau idea. Harga ialah nilai produk yang dinyatakan dalam
bentuk wang.
iii.
Promosi – satu kaedah komunikasi antara penjual
dengan pembeli. Ia mengandungi semua aktiviti di dalam pemasaran untuk
menyampaikan maklumat produk kepada pelanggan bertujuan mempengaruhi mereka
supaya membeli produk tersebut.
iv.
Tempat / Pengedaran – satu kaedah untuk menempatkan
barang, perkhidmatan atau idea ke dalam tangan pengguna. Usahawan perlu
memikirkan cara untuk memasarkan produk mereka supaya ia dapat sampai kepada
sasaran pengguna dengan lebih berkesan.
Rajah 1: Saluran pengedaran (Marketing Channels)
PERSEKITARAN DALAM PEMASARAN
Di dalam melaksanakan aktiviti
pemasaran faktor persekitaran memainkan peranan penting. Perubahan di dalam
faktor persekitaran akan memberi kesan kepada perancangan dan strategi
pemasaran yang diatur oleh usahawan. Terdapat dua faktor utama dalam
persekitaran iaitu persekitaran makro dan persekitaran mikro.
Persekitaran Makro
Persekitaran makro merujuk
kepada faktor-faktor di luar kawalan usahawan. Antara faktor-faktor tersebut
adalah seperti berikut:
i.
Perubahan struktur demografi
Demografi
merujuk kepada kajian mengenai struktur populasi yang merangkumi umur, tahap
pendidikan, jantina, kumpulan etnik dan pendapatan yang boleh mempengaruhi
aktiviti pemasaran. Usahawan perlu peka kepada perubahan demografi agar
aktiviti pemasaran dapat disesuaikan mengikut keperluan target pasaran.
ii.
Keadaan persekitaran ekonomi
Keadaan
ekonomi global banyak memberi impak langsung kepada aktiviti pemasaran.
Aktiviti pemasaran berkait rapat dengan kuasa beli pengguna. Usahawan perlu
peka dengan perubahan ekonomi. Kuasa beli sentiasa bergantung dengan pendapatan
semasa, harga, simpanan dan kemudahan kredit.
iii.
Persekitaran alam sekitar
Sumber
asli yang ada disekeliling kita memberi impak kepada aktiviti pemasaran.
Kesedaran masyarakat mengenai pencemaran alam sekitar telah menjadikan penduduk
dunia mulai sedar mengenai pentingnya menjaga alam sekitar untuk diwarisi.
Perubahan alam sekitar memberi kesan kepada kesediaan bahan mentah, kos bahan
api, kadar pencemaran dan peraturan yang digubal oleh kerajaan. Kekurangan
bahan mentah boleh menjejaskan pengeluaran dan operasi perniagaan.
iv.
Persekitaran perundangan dan politik
Undang-undang
perniagaan dan peruntukan melindungi pengguna semakin bertambah dan kompleks.
Peraturan dan undang-undang yang wujud telah memberi kesan positif dan negatif
kepada usahawan. Peraturan yang mengalakkan kakitangan kerajaan memakai baju
batik pada setiap hari khamis telah menyebabkan industri batik berkembang maju.
Tetapi peraturan yang mengharamkan iklan rokok di media massa telah menyebabkan
pendapatan pengeluar rokok berkurangan. Justeru, usahawan perlu peka dengan
peraturan dan undang-undang perniagaan ini.
v.
Persekitaran sosio budaya
Kepercayaan
dan adat resam adalah sesuatu yang sukar diubah. Ia dipengaruhi oelh keadaan
sekeliling di mana mereka dibesarkan. Usahawan perlu mengambil perhatian serius
di dalam merancang aktiviti pemasaran.
vi.
Persekitaran teknologi
Perubahan
teknologi memberi impak kepada aktiviti pemasaran. Teknologi telah membawa
kepada perubahan gaya hidup dan cita rasa pengguna. Produk atau perkhidmatan
yang disediakan oleh usahawan perlulah seiring dengan perkembangan teknologi
dan cita rasa pengguna.
Persekitaran Mikro
Persekitaran mikro merujuk
kepada faktor-faktor di dalam persekitaran yang boleh memberi kesan kepada
perniagaan. Usahawan mampu mengawal sebahagian daripada faktor-faktor ini.
Faktor-faktor ini adalah seperti berikut:
i.
Pembekal
Pembekal
adalah individu atau syarikat lain yang membekalkan bahan mentah kepada firma
untuk meneruskan aktiviti perniagaannya. Peranan pembekal adalah penting bagi
memastikan bekalan sentiasa cukup seterusnya operasi firma tidak terganggu.
Usahawan perlu mempelbagaikan pembekal supaya tidak terlalu bergantung kepada
satu pembekal sahaja.
ii.
Kuasa tawar menawar pembeli
Pengguna
yang membeli dalam jumlah yang besar mempunyai kuasa tawar menawar yang tinggi.
Keupayaan mereka mempengaruhi harga jualan adalah tinggi. Kebiasaannya,
pembelian dalam jumlah yang besar akan mendapat harga yang lebih murah.
Usahawan dapat mengurangkan kos pengeluaran dan seterusnya dapat mengeluarkan
produk pada harga yang lebih kompetitif.
iii.
Pesaing baru
Kemunculan
ramai pesaing baru memberi kesan kepada aktiviti pemasaran. Pesaing-pesaing
baru biasanya memasuki pasran dengan tujuan untuk mendapatkan kongsian pasaran
yang lebih besar. Strategi agresif yang akan digunakan adalah dengan menurunkan
harga. Perang harga yang berlaku membuatkan peniaga sediaada bertindakbalas dan
bersama-sama menurunkan harga demi menarik pengguna membeli produk mereka.
Senario ini menyebabkan persaingan yang tidak sihat dan akan mengakibatkan
perniagaan mengalami kerugian dalam usaha mendapatkan kongsian pasaran yang
lebih besar.
iv.
Produk pengganti
Produk
pengganti yang ada dalam pasaran boleh melemahkan pengeluar. Contohnya, minyak
kelapa sawit pada suatu masa dahulu menjadi pilihan dan mendapat permintaan
yang tinggi sebagai minyak sayuran dalam industri. Bagaimanapun, dengan adanya
minyak sayuran lain yang lebih murah seperti minyak jagung dan minyak kacang
telah menggugat kedudukan permintaan minyak sawit.
v.
Ancaman di kalangan pesaing
Ancaman
yang tinggi di kalangan pesaing adalah strategi yang digunakan untuk
mendapatkan pelanggan. Perang harga adalah strategi popular dan mudah
dilakukan. Harga yang rendah menyebabkan untung semakin berkurangan.
2. SEGMENTASI DAN PENYASARAN PASARAN
Di dalam pemasaran usahawan
perlu mengenalpasti kumpulan atau sub-kumpulan sasaran supaya aktiviti
pemasaran lebih terarah dan sistematik. Proses ini dikenali sebagai segmentasi
pasaran. Kebiasaannya, segmentasi pasaran dilakukan berdasarkan pembolehubah seperti
jantina, umur, gaya hidup, manfaat dijangka dan taraf pendidikan.
Dalam kata lain, segmentasi /
pemetakan pasaran ialah proses menganalisa corak pembelian atau gelagat
pembelian yang meliputi corak keperluan dan status sasaran pasaran. Sebagai
contoh, pasaran bagi pakaian boleh dibahagikan berdasarkan umur dan jantina
pembeli dan fungsi kegunaan tersebut. Dengan maklumat ini, usahawan lebih fokus
apabila membuat aktiviti pemasaran produk keluaran mereka. Dalam memilih
sasaran pasaran, usahawan perlu mengambil langkah berikut:
i.
Membuat segmentasi / pemetakan pasaran
Di
bawah langkah ini, usahawan akan mengenalpasti sasaran pasaran berdasarkan
corak keperluan dan status pembeli.
ii.
Penyasaran pasaran
Melalui
proses ini usahawan akan memilih satu atau lebih segmen pasaran yang ingin
ditembusi.
iii.
Perletakan pasaran
Proses
mengukuh dan mengkomunikasikan manfaat utama yang boleh diperolehi daripada
produk yang ditawarkan di pasaran.
ASAS PEMETAKAN PASARAN PENGGUNA
Ahli-ahli pemasaran menggunakan
asas pemetakan variabel, iaitu ciri-ciri individu, kumpulan atau organisasi
untuk tujuan pembahagian keseluruhan pasaran ke dalam segmen. Pemilihan asas
pemetakan amat penting kerana strategi pemetakan yang tidak sesuai akan hanya
mengakibatkan kehilangan jualan dan kerugian peluang keuntungan. Kuncinya
adalah untuk mengenalpasti asas yang akan menghasilkan segmen yang cukup besar
, boleh diukur dan boleh sampai kepada segmen dan segmen ini perlulah
bertindakbalas kepada strategi campuran pemasaran yang telah diolah. Untuk
pasaran pengguna, ahli-ahli pemasaran boleh menggunakan salah satu atau
beberapa ciri berikut untuk memetak pasaran.
·
Pemetakan mengikut ciri-ciri geografi
Pemetakan
mengikut ciri-ciri geografi merujuk kepada pemetakan pasaran mengikut kawasan,
negara, saiz pasaran, kepadatan penduduk atau iklim. Syarikat menggunakan
pendekatan ini disebabkan empat sebab. Pertama, banyak syarikat ingin mencari
cara baru untuk menjana jualan kerana persaingan pasaran yang begitu hebat.
Kedua, penggunaan alat pengesan jualan yang kini digunakan dikebanyakan kedai
runcit telah berjaya membantu ahli pemasaran mengesan kawasan paling
menguntungkan. Ketiga, kebanyakan pengeluar barang bungkusan mula
memperkenalkan keluaran baru khusus untuk memikat pengguna dari sesuatu tempat.
Dan keempat, pendekatan ini membantu syarikat bertindakbalas dengan segera
kepada citarasa penduduk setempat.
·
Pemetakan mengikut ciri-ciri demografi
Ciri-ciri
demografi merujuk kepada variabel-variabel yang menghuraikan tentang diri
individu seperti umur, jantina, status perkahwinan, saiz keluarga, pendapatan,
tahap pendidikan, kitaran hayat keluarga dan sebagainya. Ciri-ciri demografi
merupakan asas yang paling digemari untuk membahagikan pasaran kerana wujud
maklumat daripada sumber kerajaan dan bukan kerajaan yang memudahkan usaha
pemetakan. Selain itu, ciri-ciri tersebut didapati mempengaruhi kehendak
pengguna dan kadar penggunaan keluaran. Contohnya, pakaian, kosmetik, majalah
dan kasut selalunya menggunakan jantina sebagai kaedah pemetakan. Pembungkusan
untuk kosmetik wanita selalunya berwarna lembut sementara untuk lelaki berwarna
gelap.
·
Pemetakan mengikut ciri-ciri psikografi
Ciri-ciri
demografi sangat berguna dalam membentuk strategi pemetakan, tetapi kadangkala
ia gagal mencorak keadaan yang sebenar. Pemetakan mengikut ciri-ciri psikografi
ialah pemetakan pasaran berasaskan variabel berikut:
a.
Keperibadian – mengambarkan sikap dan tabiat
pengguna. Walaupun minyak wangi dipasarkan mengikut jantina, pengeluar jenama
minyak wangi Tommy Hilfinger mendapati bahawa pengguna yang bersikap agresif
lebih menyukai minyak wangi ini berbanding dengan pengguna yang kurang agresif.
b.
Motif – tujuan pembelian seseorang pengguna.
Penjualan insurans menggunakan motif pembelian pengguna, iaitu sama ada motif
pengguna adalah untuk perlindungan, pelajaran anak-anak atau simpanan hari tua.
c.
Cara hidup – mengikut cara pengguna menghabiskan
masa, kepentingan barang keliling mereka, kepercayaan mereka dan juga ciri-ciri
sosioekonomi seperti pendapatan dan pendidikan. Contohnya, pemasaran barang
mewah jenama Dunhill menggunakan pendekatan ini untuk mengambarkan bahawa
pengguna yang menggunakan jenama mereka terdiri daripada mereka yang muda,
berjaya dan berpendidikan tinggi.
·
Pemetakan mengikut faedah
Pemetakan
mengikut faedah ialah proses mengumpulkan pelanggan ke dalam segmen pasaran
mengikut faedah yang mereka cari dari keluaran atau perkhidmatan. Pemetakan ini
berbeza daripada kaedah lain kerana ia memetak pelanggan berpotensi berasaskan
keinginan atau keperluan mereka dan bukan berasaskan ciri-ciri seperti umur
atau jantina. Proter & Gamble menghasilkan pelbagai jenis shampu di bawah
pelbagai jenama (seperti Pantene, Vidal Sasson dan Rejoice) untuk disasarkan
kepada keperluan dan keinginan pengguna yang berbeza. Syarikat tersebut
berpendapat, pengguna yang mempunyai ramabut bermasalah akan mencari
menyelesaikan masalah itu.
·
Pemetakan mengikut kadar penggunaan
Pemetakan
mengikut kadar penggunaan membahagikan pasaran mengikut jumlah keluaran yang
dibeli atau digunakan. Kategori yang digunakan berbeza mengikut keluaran.
Walaubagaimanapun, kategori yang biasa digunakan termasuk kombinasi berikut :
bekas pengguna, pengguna berpotensi, pengguna pertama, pengguna ringan,
pengguna sederhana atau pengguna berat. Contohnya, Maggi menggunakan pemetakan
ini untuk meningkatkan penggunaan pengguna daripada pengguna ringan kepada
pengguna berat dengan mendidik pengguna bagaimana untuk menggunakan keluaran
mereka dengan lebih kerap. Malah, mereka telah mencipta laman web yang mengajar
pengguna cara memasak menggunakan keluaran mereka.
PROSEDUR SEGMENTASI / PEMETAKAN
Di dalam melaksanakan pemetakan
pasaran, usahawan perlu melaksanakan langkah-langkah berikut :
I.
Kaji selidik
Kaji
selidik ini untuk mendapatkan maklumat mengenai corak pembelian pengguna, cita
rasa, kesedaran jenama dan persepsi terhadap sesuatu produk.
II.
Analisis
Data
yang dikumpul akan dibuat analisis untuk mendapatkan maklumat agar digunakan
bagi tujuan pemasaran.
III.
Pembentukan profil
Setiap
cluster yang dikumpul dan dianalisa akan dinamakan mengikut pembolehubah yang
digunakan. Contohnya, pengguna akan diasingkan mengikut kumpulan umur, jantina
dan pendapatan.
Dengan maklumat ini pemetakan
boleh dilakukan samaada berasaskan geografi, demografi, psikografi, faedah atau
kadar penggunaan.
PEMETAKAN EFEKTIF
Untuk memastikan pemetakan yang
dibuat adalah efektif, ia perlu memenuhi empat kriteria berikut:
I.
Kebolehcapaian
Segmen
pasaran mudah menerima mesej pemasaran atau media perantara.
II.
Kebolehtindakan
Sejauhmana
program pemasaran boleh dibuat untuk menarik dan memenuhi kehendak segmen.
III.
Kebolehukuran
Adakah
saiz dan kuasa beli segmen tersebut boleh diukur. Usahawan perlu mengelakkan
daripada membuat pemetakan kepada sasaran yang tidak dapat dikenalpasti
anggaran bilangannya dan kuasa membeli.
IV.
Keluasan
Saiz
segmen / petak adalah mencukupi untuk menjana keuntungan.
PENYASARAN PASARAN
Usahawan akan menilai segmen /
petak untuk menentukan petak dan bilangan yang ingin diterokai. Tiga faktor
diambilkira dalam menentukan petak dan bilangan. Faktor tersebut adalah seperti
berikut:
I.
Saiz dan perkembangan petak
Saiz
petak yang dipilih mestilah bersesuaian dengan saiz firma dan keupayaan firma.
Bagi perniagaan besar, ia akan memilih segmen yang mempunyai saiz yang besar
untuk mendapatkan hasil jualan yang lebih besar.
II.
Penarikan struktur petak
Kualiti
segmen / petak dilihat dari sudut keupayaannya menyumbang keuntungan yang
besar.
III.
Objektif dan sumber syarikat
Pemilihan
segmen / petak mestilah selaras dengan objektif syarikat dan sumber-sumber yang
ada. Ia mestilah berupaya mencapai objektif yang ditetapkan. Sumber yang ada
juga mestilah mencukupi untuk memenuhi permintaan pengguna dalam segmen yang
dipilih.
MEMAHAMI GELAGAT PENGGUNA
Memahami gelagat pengguna
adalah kajian yang berkaitan dengan proses pembuatan keputusan belian oleh
pembeli yang datang untuk membuat pembelian dan menggunakan keluaran. Pembeli
keluaran tidak semestinya menjadi pengguna akhir keluaran. Individu mungkin
membuat pembelian keluaran untuk digunakan oleh keluarga atau rakannya. Oelh
itu adalah penting bagi pemasar untuk
mengenalpasti siapa pengguna keluaran sebenarnya. Situasi ini menunjukkan
bahawa pemahaman tentang proses pembuatan keputusan pengguna amatlah penting
dalam merangka strategi pemasaran yang lebih berkesan.
PENGARUH GELAGAT PENGGUNA
Kebanyakkan pemasar menumpukan
kepada aspek psikologi dan sosiologi dalam memahami gelagat pengguna. Terdapat
empat pengaruh utama dalam menentukan gelagat pengguna.
·
Pengaruh Psikologikal
Pengaruh
ini termasuklah motivasi, tanggapan, keupayaan pembelajaran dan sikap.
Contohnya, pengguna membeli produk keluaran Sony kerana tanggapannya terhadap
keluaran tersebut sebagai bermutu dan berkualiti tinggi. Ini ditambah pula
dengan sikap pengguna tersebut yang suka keluaran berkualiti dan berjenama
serta sokongan rakan-rakan yang pernah menggunakan produk Sony. Ini telah
memberikan motivasi untuk pengguna tersebut membuat keputusan membeli produk
keluaran Sony.
·
Pengaruh Peribadi
Ia
termasuklah gaya hidup, personaliti, status ekonomi dan peringkat kitaran
hayat. Contohnya, seseorang pengguna yang membuat keputusan membeli kereta
Mercedes Benz model terbaru kerana dipengaruhi oleh faktor gaya hidup,
personaliti dan status ekonomi. Ini bermaksud pengguna tersebut membeli kereta
Mercedes kerana gaya hidup yang mewah dan mempunyai pendapatan tetap yang
lumayan. Oleh itu untuk menjaga status ini, personaliti pengguna tersebut perlu
dijaga.
·
Pengaruh Sosial
Pengaruh
ini terdiri daripada elemen-elemen seperti keluarga, pendapat pakar dan
kumpulan rujukan. Contohnya, keputusan membeli lampin pakai buang berjenama
Huggies adalah dipengaruhi oleh keluarga dan pendapat pakar. Ini bermaksud
keluaran ini dibeli kerana ianya sesuai dengan anak-anaknya dan disokong oleh
setiap ahli keluarganya. Tambahan pula terdapat pakar-pakar dalam penjagaan
kesihatan bayi yang mencadangkan penggunaan jenama tersebut.
·
Pengaruh Budaya
Budaya
bermaksud norma, amalan atau cara hidup yang diterima oleh sekumpulan individu
dan ianya sukar untuk diubah. Adakalanya pengguna membuat keputusan belian
kerana faktor budaya. Contohnya, pengguna meningkatkan pembelian buah oren dan
minuman berkarbonat pada sepanjang musim perayaan Tahun Baru Cina. Ini kerana
keluaran tersebut adalah sinonim dengan budaya masyarakat Tionghua yang
diwarisi turun temurun. Bagi pengguna yang menganut agama Hindu pula, alasan
utama mereka tidak membeli keluaran daging lembu adalah kerana mereka
meletakkan bahawa haiwan tersebut adalah suci.
3. SISTEM MAKLUMAT PASARAN
Firma perniagaan perlu
menyediakan maklumat kepada pengurus pemasaran. Sistem maklumat pasaran
menyediakan semua maklumat yang diperlukan. Sistem maklumat pasaran ditakrifkan
sebagai sistem yang mengandungi manusia, peralatan dan prosedur untuk
mengumpul, menyusun, menilai dan
menyampaikan maklumat kepada pembuat keputusan secara tepat, menngikut masa dan
keperluan.
Sistem maklumat pemasaran
menjalankan tugas menganalisa, merancang, melaksana dan mengawal maklumat
pemasaran untuk kegunaan pengurus pemasaran. Komponen yang ada dalam sistem ini
ialah seperti berikut:
i.
Sistem Rekod Dalaman
·
Maklumat paling asas yang digunakan oleh pengurus
pemasaran / usahawan ialah rekod dalaman. Ia termasuk laporan tempahan, jualan,
harga, stok, penghutang dan pemiutang. Masalah dan peluang diketahui melalui
analisa ke atas rekod-rekod ini.
ii.
Sistem Intelligence Pemasaran
·
Merupakan sumber dan prosedur yang digunakan untuk
mendapatkan maklumat harian mengenai persekitaran pemasaran. Tugas ini
dijalankan oelh pengurus pemasaran. Maklumat diperolehi melalui pembacaan buku,
surat khabar, pelanggan, pembekal dan orang di dalam dan di luar firma
perniagaan.
iii.
Sistem Penyelidikan Pemasaran
·
Penyelidikan pemasaran ialah bentuk, pengumpulan,
analisa dan laporan data dan penemuan yang berkaitan dengan keadaan pemasaran
yang spesifik yang dihadapi oleh perniagaan secara sistematik. Firma perniagaan
boleh menjalankan penyelidikan sendiri atau mendapatkan khidmat daripada
syarikat penyelidikan. Proses penyelidikan melibatkan mengenalpasti masalah dan
objektif penyelidikan, membangunkan rancangan penyelidikan, mengumpul maklumat,
menganailsa dan melaporkan penemuan kepada ahli pengurusan firma.
Dalam membuat penyelidikan,
firma mempunyai pilihan samaada untuk menggunakan data sendiri atau data yang
sedia ada.
Langkah-langkah dalam
penyelidikan pemasaran secara jelas adalah seperti berikut:
i.
Mengenalpasti masalah dan objektif
Masalah
mestilah spesifik, tidak terlalu umum dan ianya mestilah diterangkan dengan
jelas.
ii.
Menyediakan rancangan penyelidikan (Research Plan)
Ia
disediakan untuk mengetahui kos penyelidikan. Apakah ia berpadanan dengan
manfaat yang diperolehi daripada penyelidikan yang dibuat. Jika kos
penyelidikan mengatasi keuntungan yang bakal diperolehi, usahawan perlu
menyemak semula keperluan kepada penyelidikan. Rancangan penyelidikan juga
menentukan sumber data, pendekatan, instrumen, kaedah pensampelan dan kaedah
perhubungan.
Sumber Data
Data boleh diperolehi daripada
data sekunder atau primer atau kedua-duanya. Data sekunder adalah data sedia ada
dan ianya biasanya dikumpulkan untuk tujuan lain. Manakala data primer adalah
data yang dikutip khusus untuk penyelidikan tersebut.
Pengumpulan Data
Antara pendekatan dalam
mengumpulkan data ialah:
·
Pemerhatian (Observational Research)
Data
diperolehi daripada pemerhatian ke atas faktor berkaitan. Sebagai contoh
penyelidik mendapat maklumat mengenai tahap perkhidmatan firma penerbangan
daripada mendengar perbualan penumpang di lapangan terbang, agen jualan tiket
dan pesaing.
·
Kumpulan Tumpuan (Focus-group Research)
Di
bawah kaedah ini ia mengumpulkan sekumpulan responden untuk memberi maklum
balas ke atas isu yang dibincangkan dengan bantuan moderator. Peserta biasanya
dibayar sebagai ganjaran menyertai perbincangan dan minuman dan makanan
disediakan semasa perbincangan untuk mewujudkan suasana formal.
·
Tinjauan (Survey Research)
Kaedah
ini digunakan untuk mengetahui pengetahuan orang ramai, kepercayaan, minat,
kepuasan dan lain-lain.
·
Ujikaji (Experimental Research)
Ia
adalah kaedah terbaik dalam penyelidikan. Kaedah ini memberi sebab dan kesan ke
atas sesuatu ujikaji. Ia melibatkan ujian ke atas beberapa kumpulan dengan
menyediakan pembolehubah yang berbeza. Sebagai contoh, syarikat penerbangan
menawarkan tawaran harga dari Kota Bahru ke Kuala Lumpur bernilai RM70 dengan
tempahan melalui telefon. Pada keesokannya, untuk penerbangan yang sama tawaran
harga diturunkan kepada RM50 dengan kaedah yang sama. Jika berlaku perubahan
dalam jumlah penumbang, maka ia dapat disimpulkan berkaitan dengan harga tiket yang
ditawarkan.
PERANAN PENYELIDIKAN PEMASARAN
Penyelidikan pemasaran
merupakan satu proses mendefinisikan masalah dan peluang pemasaran, mengumpul
dan menganalisiskan maklumat secara sistematik dan mencadangkan tindakan untuk
membaiki aktiviti pemasaran syarikat. Penyelidikan pemasaran memainkan peranan
penting dalam sistem pemasaran. Ianya mengurangkan risiko dan ketidaktentuan
dalam membaiki keputusan yang dibuat. Ia menyediakan pembuat keputusan dengan
data-data mengenai keberkesanan campuran pemasaran semasa dan juga kepada
pandangan yang lebih mendalam mengenai perubahan yang diperlukan. Tambahan
lagi, penyelidikan pemasaran ialah sumber maklumat data kepada kedua-dua
pengurusan sistem maklumat dan sistem sokongan keputusan.
Penyelidikan pemasaran
memainkan tiga peranan, iaitu:
·
Deskriptif
Mengumpul
dan membentangkan maklumat berfakta. Misalnya, apakah arah aliran sejarah
jualan industri itu? Apakah sikap pengguna terhadap keluaran dan
pengiklanannya?
·
Diagnostik
Menerangkan
data-data yang diperoleh. Misalnya, apakah kesan ke atas jualan akibat daripada
perubahan dalam rekabentuk pembungkusan?
·
Prediktif
Melihat
kepada persoalan ‘kalau’. Contohnya, bagaimanakah penyelidik boleh menggunakan
penyelidikan deskriptif dan diagnostik untuk meramal hasil keputusan pemasaran
yang terancang?
Penyelidikan pemasaran boleh
membantu usahawan dalam beberapa cara:
·
Membaiki kualiti pembuatan keputusan
Pihak
pengurus boleh membaiki proses membuat keputusan mereka dengan menggunakan
penyelidikan pemasaran untuk melihat pelbagai alternatif pemasaran yang wujud
untuk dipilih. Contohnya, Proton menggunakan penyelidikan pemasaran untuk
mengenalpasti apa yang penting kepada penggunanya semasa mereka ingin membeli
kereta.
·
Menjejaki masalah
Pihak
pengurusan menggunakan penyelidikan pemasaran untuk mengetahui mengapa sesuatu
rancangan tidak berjalan seperti yang diharapkan. Adakah keputusan awal tidak
tepat? Adakah terdapat perubahan dalam persekitaran yang tidak dijangka yang
menyebabkan kegagalan? Bagaimanakah masalah ini boleh dielakkan pada masa
hadapan?
·
Menumpukan perhatian yang penting dalam mengekalkan
pelangan semasa
Hubungan
yang berkaitan wujud antara kepuasan pengguna dengan kesetiaan pengguna.
Hubungan jangka panjang tidak wujud begitu sahaja, tetapi wujud berasaskan
penghantaran perkhidmatan dan nilai firma. Pengekalan pelanggan membawa banyak
faedah kepada firma. Penyelidikan telah mendapati bahawa kos mengekalkan
pelanggan yang sedia ada lebih rendah berbanding dengan percubaan untuk
mendapatkan pelanggan baru. Melalui
penyelidikan pemasaran, firma dapat mengenalpasti bidang-bidang yang penting kepada pelanggan
dan dengan mempertingkatkan bidang ini, tahap kepuasan pelanggan dapat
dipertingkatkan.
·
Memahami perubahan dalam pasaran
Penyelidikan
pemasaran juga membantu pihak pengurusan memahami perubahan yang berlaku dalam
pasaran dan merebut peluang yang wujud. Penyelidikan pemasaran telah lama
wujud, semenjak wujudnya konsep pemasaran itu sendiri. Kini, penyelidikan
pemasaran melalui internet boleh meningkatkan lagi pemahaman syarikat tentang
apa yang berlaku dalam pasaran. Kebanyakkan laman web yang ada sebenarnya
diwujudkan untuk mendapat maklumat secara langsung daripada pengguna tentang
apa yang pengguna rasakan penting kepada mereka. Penyelidikan yang berterusan
ini dapat membantu firma melihat perubahan dari segi demografi dan psikografi
pelanggan mereka.
4. HARGA
Harga ialah nilai produk yang
dinyatakan dalam bentuk matawang. Harga produk ditetapkan melebihi kos
pengeluarannya agar perniagaan dapat mencipta keuntungan. Bagaimanapun
sekiranya harga ditetapkan terlalu tinggi ia boleh menyebabkan perniagaan
kehilangan pelanggan seterusnya menyebabkan kongsian semakin kecil.
OBJEKTIF PELETAKAN HARGA
Usahawan mempunyai objektif
berikut apabila meletakkan sesuatu harga produk mereka iaitu:
i.
Untuk memaksimakan keuntungan
ii.
Untuk meluaskan kongsian pasaran
iii.
Untuk menstabilkan harga
iv.
Untuk mencapai keuntungan yang disasarkan
v.
Untuk menghadapi pesaing
Terdapat beberapa faktor yang
boleh mempengaruhi penentuan harga. Ia boleh dikategorikan kepada faktor luaran
dan faktor dalaman.
i.
Faktor Luaran
·
Permintaan kepada produk
·
Tahap persaingan
·
Kesatuan perdagangan / persatuan pengguna
·
Undang-undang & polisi kerajaan
·
Kesediaan bekalan bahan mentah
·
Pengedaran
ii.
Faktor Dalaman
·
Kos
·
Pemegang saham
Usahawan perlu sentiasa peka
dengan persekitaran bagi menjamin perniagaan mereka berjalan lancar. Hal ini
merangkumi teknik dalam menetapkan harga produk mereka. Untuk tujuan itu,
usahawan perlu menggunakan beberapa strategi dalam membuat penetapan harga
produk.
i.
Harga berasaskan nilai (value based)
ii.
Harga berasaskan kos (cost based)
iii.
Harga berasaskan persaingan
iv.
Price skimming
Diskriminasi harga berlaku
apabila penjual menawarkan harga berbeza kepada pelanggan yang berbeza. Sebagai
contoh, harga mengikut kelas – penumpang kapal terbang membayar harga tiket
yang berbeza mengikut kelas iaitu Ekonomi, Business dan First Class.
Usahawan menggunakan pelbagai
taktik dalam meletakkan harga. Antaranya ialah:
i.
Taktik Psikologi
·
Meletakkan harga pada angka ganjil dan kecil untuk
memberi gambaran kepada pembeli bahawa usahawan telah mengambilkira semua aspek
secara terperinci sebelum meletakkan harga. Contohnya harga RM 9.99 menjadi
pilihan berbanding RM10.00.
ii.
Harga Diskaun
·
Diskaun diberi dalam bentuk potongan harga atau
barangan percuma. Antara kaedah di dalam memberi diskaun ialah:
o
Diskaun tunai – 10% diskaun
o
Diskaun kuantiti – beli 5 barang dapat percuma 1
barang pilihan
o
Diskaun perdagangan – diberi pada kuantiti pembelian
tertentu
Penetapan harga tidak boleh
diambil mudah oleh usahawan. Harga yang ditetapkan perlu mampu menjana
keuntungan kepada syarikat dan memberi nilai kepada pembeli. Harga yang terlalu
mahal menyebabkan pengguna mencari produk alternatif yang boleh mendatangkan
kerugian kepada usahawan. Harga perlulah mengikut kesesuaian dan pemilihan
kaedah menetapkan harga mestilah tepat.
No comments:
Post a Comment